Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1241170
Min 92 har samma prickiga siffror "b230f" som din. Så jag antar de är en nyare motor med förgasare.
En besiktningsman ser oftast skillnad på motorerna men brukar inte bry sig då effekten inte ger någon större skillnad och det är upp till ägaren om något händer. Men försäkringsbolagen brukar inte heller bry sig om man inte trimmat avsevärt.
Men de är ju inte rätt och riktigt. Alla mina 4 bilar har B21 original men nu sitter de B23 i dem istället. En som ska ha förgasare har mekanisk insprutning nu till och med. Aldrig har någon på sbp sagt nått..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241203
Som jag skrev innan, sitter motorerna i en Volvo får man nästan vara en expert för att se skillnaden. Men en Volvomotor i en Opel......
En jobbarkompis hade en gång en Volvo Amazon -65 med automatlåda som var ganska svårt rostskadad. Samtidigt klurade han på en Opel Kadett -38 som var ganska fräsch, men drivlinanan var sådär. Han "skar ner" Amazonens fram och bakvagn och monterade hela drivlinan i Kadetten. Denna hade ram så det var (enligt honom i alla fall) "inte så hemskt mycket jobb att få ihop det". Han fick (byte mot 740 GLT fälgar) mina Shellby 500 fälgar jag haft på min PV och han körde med denna i flera år på träffar och sådant. Han behövde inte besiktiga den för den hade aldrig varit avställd. och var ju äldre än 1950 års modell. Den såldes senare och nye ägaren ställde av den och blev då tvungen att besiktiga den när han "tog ut" efter något år men då gick han på bet. Dom godkände den inte. Hur det sedan gick vet jag inte men förmodligen fick han besiktiga den som "ombyggt fordon" eller något sådant... :-)-)
1936-Opel-Kadett.jpg
1936-Opel-Kadett.jpg (30.37 KiB) Visad 767 gånger
Där var faktiskt en historia som "valsades runt" i kvällspressen för några år sedan. Det var en nitisk besiktningsman som upptäckte att det satt en B21 motorn i en 340 (skulle visst sitta en B17 eller 19). Såvitt jag vet gick den aldrig igenom och ägaren (som köpt den begagnad några år tidigare) var helt förtvivlad för det fanns ju inga motorer att tillgå och hade han hittat en hade han ändå inte möjlighet att byta den själv. Vet ej hur detta slutade, men är det bytt motor kan det bli "tvärstopp" vid besiktning om man har otur att få "fel" personal. Bara för att bilen är godkänd en gång är det inte säkert att den blir det nästa gång
Användarvisningsbild
av Frrla
#1241601
Ja lennarte. De kan ju vara så att de flesta inte ser någon skillnad. Men dom gånger jag vart in så har man fått skylla på ny topp eller modifierad remskiva med hemmasvetsade fästen till generatorn eller något liknande.
Insprutningsmotorn har förbryllat en del ett par gånger. Men de har aldrig blivit någon sak av det.

Men de är klart hamnar det en 6a eller något annat spännande hopplock är det nog tvärnit direkt... :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241615
Frrla skrev:Men dom gånger jag vart in så har man fått skylla på ny topp eller modifierad remskiva med hemmasvetsade fästen till generatorn eller något liknande.
Insprutningsmotorn har förbryllat en del ett par gånger. Men de har aldrig blivit någon sak av det.
Det är nog så att dom allra flesta bilprovare har en "realistisk" syn på detta med att byta motor, det är ju (oftast) inte så himla många hk det rör som om. Det är ju trots allt så att det är lättare att fria än att fälla. Det jag skrev ovan (340-in) hör nog ( som väl är) till ytterligheter, men kommer du till nyare modeller (Helbilsgodkända) så blir det "värre" att bortförklara en ändring.
Jag har också fått frågor om min justerbara BTR, men klarat mig på att den var billigare än en original (det var den också :lol: ). Jag kör ju på E85, vilket egentligen nog (ingen vet nog inte riktigt) inte är tillåter i en bil som inte i original är byggd för det
av errim
#1241616
Ja för att sammanfatta vad som sagts ovan så tror jag att smidigaste sättet att få den igenom reg.besikting är att göra motorn till en äkta f-motor med insprutning LH 2.4 och katalysator. Alltså så som en original f- motor.
Med vänlig hälsning, Bengt
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.