Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daniellundahl
#1239977
Hej!
Det är så att jag införskaffat en bil (helt ny vad gäller volvomotorer), går som den ska och allt verkar fint.

MEN.

På motorn står det B230F, vilket vad jag förstått ska vara med insprut.
Denna har dock en Stromberg förgasare samt tändfördelaren framme vid kamremmen istället för längst bak som jag sätt tidigare på B230F.

Jag som ej är insatt i volvomotorer undrar, är detta ett hopplock eller finns det någon äldre modell av B230F som har förgasare?

Tanken är att regbesikta bilen (en opel kadett c) med denna motorn men kanske det blir struligt om det nu är ett värsta hopplock?
av Tilly
#1239979
B230F är som sagt en insprutningsmotor och har aldrig haft förgasare. Var står det B230F? Kamremskåpan är nog inte så mycket att lita på den dessa kan vara utbytta med åren. På blocket finns en gjuten märkning men där står det bara B230 (eller B23, B21 osv), inte om det är en A, E eller F.

Fördelaren sitter alltid i blocket (eller där fram som du benämner det) på motorer avsedda för 240, oavsett vilken typ det är. På motorer avsedda för 740 sitter den oftast där bak i toppen.

Vilken typ av Stromberg-förgasare är det? Är det en med svart plastlock så tyder det på en äldre motor (troligen B21A) men har den gult lock så tyder det på en B23A eller B230A. Den gula kallas oftast Pierburg men kan även vara märkt Stromberg - jävligt rörigt det där.

Så svaret på frågan är: Ja, tyvärr kan det mycket väl vara ett hopkok av udda delar. Eller så kan det vara en B21A, B23A eller B230A. Någon original B230F är det i alla fall inte.
av daniellundahl
#1240053
Tackar för svar! Vet inte hur jag ska förklara vart det står, bifogar en bild istället. I mina ögon står det helt kör B230F. Det är en gul ”kork” på förgasaren för påfyllnad av oljan.
Bilagor
D1CF3DE5-1B1F-431D-8739-89F8E9122759.jpeg
D1CF3DE5-1B1F-431D-8739-89F8E9122759.jpeg (791.87 KiB) Visad 718 gånger
av Rådlös
#1240080
Antingen är det ett "fake" eller så är ditt hopplock en riktig soppa. Volvos motorer med insprutning hette (i dom aktuella årgångarna) E eller F. E var tidiga och enkla insprutningssystem. Det "sista" i raden av dom enkla var K-Jet. Ett visserligen väl beprövat, men ack så omodernt system. Det finns fortfarande fungerande bilar med detta system. Nästa steg i utvecklingen kom någon gång på sent åttiotal, 1987 (?). Då hette dom från början B230F och insprutningssystemet hette LH 2.2. Senare uppgraderades detta systemet för årsmodell 1989 och det blev lag på Lambdareglering och katalysator. Systemet hette LH 2.4. (Det kan förekomma LH 2.2 med katalysator, men det var i så fall kunden som beställde bilen så från början)

Volvos förgasarmotorer har hetat alltifrån B18 och uppåt B230 A eller K. B18 och B20 har dessutom haft varianter B, C och D. Beroende på hur motorerna var utrustade för övrigt.
Så din motor kan inte vara annat än A eller möjligen K (?) om den har förgasare. K-modellen var ett sista försök av förgasartillverkarna att hänga med i miljötänk och utveckling, men det räckte ändå inte ända fram.

Och som en kuriositet, det har levererats B20-motorer i både E och F-utförande. Dom senare såldes i Kalifornien på 70-talet.
av osla
#1240118
är säkerligen ett hopplock, även jag har gjort ett sådant hopplock. tog motorn från en nyare 245 med f motor. rev bort insuget och dit med mitt förgasar insug från b21.an som satt i min bil motorn skulle i, tog även brytar fördelaren och satte i f blocket för att slippa behöva göra något i bilen. och den är besiktad så några gånger utan problem
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240177
osla skrev:är säkerligen ett hopplock, även jag har gjort ett sådant hopplock. tog motorn från en nyare 245 med f motor. rev bort insuget och dit med mitt förgasar insug från b21.an som satt i min bil motorn skulle i, tog även brytar fördelaren och satte i f blocket för att slippa behöva göra något i bilen. och den är besiktad så några gånger utan problem
Det går utmärkt att göra så, men som "pratats om" flera gånger på detta (och även andra) forum så funkar det tills någon nitisk besiktningsman ser att motorn är bytt, då blir det ombesiktning p.g.a det stämmer inte men "papperen". Det är inte alltid lätt att se om det är en Volvomotor i en Volvo, men i en Opel är han blind om han inte ser det.
daniellundahl skrev:Tanken är att regbesikta bilen (en opel kadett c) med denna motorn men kanske det blir struligt om det nu är ett värsta hopplock?
Kolla med Bilprovningen innan du gör något med bilen. Du får förmodligen besiktiga som "ombyggt fordon" och skaffa en massa intyg. Är motorn en helt original "F" motor med fungerande katalysator kan det gå att "traggla" igenom den men räkna med tid och pengar. Det räcker inte med en reg.besiktning. Är bilen av årsmodell 1975 eller äldre är det betydligt lättare (1976 års avgasregler). Kadett C (-73 - -79) tillverkades med motorer från 40 till 110 hk så det kan bli problem med bromsar och och annat om det varit en mindre motor från början.
av daniellundahl
#1240186
Stort tack till alla som svarar!

Tanken är att göra en hel regbesiktning med detta. Precis som du säger lennarte så behöver bromsar uppgraderas. Har kollat upp på SFRO vad som krävs utan att behöva göra en hel "SFRO-besiktning" och då är det 150hk max med större bromsar runt om. Även om motorn inte gör några 150hk så har jag ändå beställt bromsar för att uppnå kriterierna för 150hk, så allt runt om bör inte vara något problem utan det är just hopplocket som jag var rädd skulle bli problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240196
daniellundahl skrev: så allt runt om bör inte vara något problem utan det är just hopplocket som jag var rädd skulle bli problem.
Hopplocket är inget problem om bilen är -73 - 75. Motorn med förgasare blir problem om bilen är årsmodell -76 - -79. Då det är väldigt svårt att få ett intyg att den överensstämmer med 1976 års avgaslag. Har du istället en i original "F" motor med katalysator så går den under 1989 års avgaslag istället och du kan få "papper" på att den överensstämmer. Det är egentligen ett undantag i lagen för under dom åren efter -76 godkändes inte ens importbilar med katalysator när dom blev lagstadgade i USA utan man fick i så fall byta till en motor från en i Sverige såld motsvarande motor. Då kunde man få ett intyg från generalagenten på att den överensstämde med -76 års avgaslag. Men detta är alltså (i princip) omöjligt idag. Men kolla ordentligt innan besiktning så alla papper är klara, dom lär protestera där (bilprovningen) i vart fall så du får vara påläst när du kommer dit. Men som sagt -75 och äldre så är det 1969 års avgaslag som gäller, och den klarar alla bilar
av daniellundahl
#1240234
lennarte skrev:
daniellundahl skrev: så allt runt om bör inte vara något problem utan det är just hopplocket som jag var rädd skulle bli problem.
Hopplocket är inget problem om bilen är -73 - 75. Motorn med förgasare blir problem om bilen är årsmodell -76 - -79. Då det är väldigt svårt att få ett intyg att den överensstämmer med 1976 års avgaslag. Har du istället en i original "F" motor med katalysator så går den under 1989 års avgaslag istället och du kan få "papper" på att den överensstämmer. Det är egentligen ett undantag i lagen för under dom åren efter -76 godkändes inte ens importbilar med katalysator när dom blev lagstadgade i USA utan man fick i så fall byta till en motor från en i Sverige såld motsvarande motor. Då kunde man få ett intyg från generalagenten på att den överensstämde med -76 års avgaslag. Men detta är alltså (i princip) omöjligt idag. Men kolla ordentligt innan besiktning så alla papper är klara, dom lär protestera där (bilprovningen) i vart fall så du får vara påläst när du kommer dit. Men som sagt -75 och äldre så är det 1969 års avgaslag som gäller, och den klarar alla bilar
Bilen är från -79, motorn vet jag inte när den är ifrån. Kan tänka mig att det inte går att se på en bild vilken motor det är men bifogar en bild på motorn. På bild saknas tändfördelare (ska sitta till vänster om bränslefiltret på bild), tändspole samt luftfilter.
Bilagor
IMG_1694.JPG
IMG_1694.JPG (1.47 MiB) Visad 690 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240240
daniellundahl skrev:Bilen är från -79, motorn vet jag inte när den är ifrån
Det spelar ingen roll vilket år motorn är ifrån. för att få bilen godkänd måste motorn vara från en bil från -89 eller nyare i originalskick så du kan få papper på att den överensstämmer med -89 års lag om avgasrening. Men, Det kan finnas "kryphål" i lagen om du registrerar den som amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon, då kan man få vissa undantag. Kan inte riktigt dom reglerna. Men en vanlig reg.besiktning tror jag inte går

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]