Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1239906
Högfrekvent tjutande med lite skorrande läte någonstans från växellådan uppkommer och går lite som de vill runt 100- 130 kmh.
Känns inte som de är relaterat till just 5an, utan hastigheten på bilen eller om man håller ner gasen i en lättare backe eller accelererar.
Kan de vara låg oljenivå i den?

-92 m47

Videon i inlägget längre ner
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240185
Har inte jobbat med/på M47 men dom är ju inte kända för sin hållbarhet precis men börja med att kolla/byt oljan. Kolla även på gummit till växellådsfästet och (noga) på Hardyskivan, har för mig att M47 har det. Om det är själva skivan är det väldigt svårt att se men kolla efter lösa trådar som sticker ut och att det sitter rätt (lätt att montera fel) och sitter fast. Tjutandet kommer nog från växellådan, och kanske kan bli bättre med ny olja. Volvo har ändrat specifikationerna sedan bilen var ny så jag tror dom rekommenderar motorolja numera
Användarvisningsbild
av Frrla
#1240448


Någon kanske känner igen lätet?

vet med ganska stor sannolikhet att hardyskivan är nog bra trött samt alla bussningar i bakvagnen. men den går skapligt endå med hemmasnickrad hjulinställning. betydligt bättre än en gång efter jag lämnat in en annan bil på justering 3 gånger innan de vart skapligt.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240513
Frrla skrev: Någon kanske känner igen lätet?
Är du säker på att detta kommer från växellådan? Det är inget jag känner igen, men jag har aldrig haft någon 900. Kan det komma från kopplingen? Från urpramningslagret? Kan bli en del mystiska ljud där när det bli torrt där
Användarvisningsbild
av Frrla
#1240548
Det är därför jag frågar :) kopplar jag ut och släpper gasen ändras ljudet inte, men de försvinner ju till och från så svårt att säga. En gång fick jag nästan stanna, tvärbromsa och svängde fram och tillbaka några gånger sen va det borta till dan efter..
av errim
#1240562
Hej Frrla! Jag har precis samma ljud som du har i min -92a. Det är gummilisten i ovankanten på vindrutan som vid hastigheter över 90 km/ h låter. Det är ett skumt fel, ibland är det tyst, verkar bero på temperatur och väder.
Jag har tillfälligt löst det genom att sätta en tejpremsa på gummilistens skarv mot taket. Jag har använt blå maskeringstejp då det är lite mer diskret.
image.jpg
image.jpg (836.64 KiB) Visad 1462 gånger
#1242078
Cerum: Frrla har en årsmodell -92. Där finns ingen vajer från växellådan. (Hastighetsmätaren är elektronisk och hämtar sin "info" från bakaxeln med en kabel)

Oljudet från vindrutlisten hade jag i min 245 -92. Det fanns inte alltid, berodde lite på väder och vind. Men det kom först när man körde över 110 km/tim. Det lät som om någon spelade, lite entonigt, saxofon i passagerarsätet. Altsaxofon skulle jag nog gissa på så här fritt ur minnet, i efterhand. Jag provade med eltejp, men den måste ha kommit på fel ställe för det lät ändå. Jag provade att gnida in gummilisten med såpa (pastos såpa, alltså inte flytande) Gummit kan bli lite mjukare med såpa. Det hjälpte inte heller. Körde vindrutespolarna när det tutade som värst. Det tutade ändå. Man fick finna sig i det. Är man händig och upplagd för experiment kunde man kanske sätta i en äldre vindruteram med aluminiumlisten. Om det nu passar? Det kanske är avsaknaden av den som är orsaken?
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]