Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kyrkbacken
#1236987
Hej alla!
Jag letar och ska köpa en 240 men har dålig koll viken man ska ha? Tänkte mest på vad man ska tänka på? Finns ju mer av typ dom senare om man ska ha till bättre priser och skick typ -89 or.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237003
Från och med modell -88B (tidig -89-a) är dom helgalvade. Dock blev det lite fel i början, det blev lite mycket galv så dessa bilar rostar inte i närheten av vad senare modeller gör. Min (i.f.s 740) är i princip rostfri trots senaste 10 årens misskötsel och 46000 mil. Så ser du en -89-a som är välskött har du bil länge. -88B går efter dom gamla avgasreglerna och behöver inte ha en fungerande katalysator (inte så stränga avgaskrav), dock krävs det att där sitter en katalysator ?:-/
av Tilly
#1237081
Här är mina generella bedömningar av de mer vanliga 240-modellerna. Jag försökte fatta mig kort för att inte trassla in mig i olika detaljer för då blir lätt ett sådant här inlägg hur långt som helst.

Årsmodell 1975-77
Har väl egentligen få fördelar jämfört med nyare årsmodeller annat än att de är charmiga och lättmekade. Dessa årsmodeller har ett mycket svagt rostskydd så de kan knappast rekommenderas annat än till den som just söker en sådan som entusiastfordon. Stolarna och inredningen är enklare och inte lika bekväm som på senare årsmodeller.

1978-80
Bättre rostskydd än de första även om de fortfarande inte är galvaniserade och därmed relativt rostkänsliga ändå. Trevligare inredning och känns generellt lite mer påkostade än de tidigaste. De allra flesta har förgasarmotor och fyrväxlad låda. Lättmekat och driftsäkert men inget som förbättrar långfärdsegenskaperna precis.

1981-85
Ny front, nya mindre kofångare och en allmän uppfräschning av utseendet. Dessa årsmodeller brukar vara de som folk håller som de prydligaste. Dessa känns något mer moderna än tidigare årsmodeller. Fortfarande mest förgasarmotorer men effekten höjdes något. Femväxlad låda och vettigare utväxling i bakaxeln höjer bruksegenskaperna rejält. Rostskyddet ungefär som 78-80. Dessa årsmodeller är generellt något bättre utrustade än tidigare.

1986-93
Utseendet ändrades lite igen. En del gillar det, andra inte. Från 1986 är rostskyddet bättre i och med att dessa är galvaniserade. 1986 är förgasarmotor fortfarande absolut vanligast men senare årsmodeller tog insprutningen över och dessa upplevs kanske som mer moderna pga. detta. 86-88 finns fortfarande den starkare GLT-motorn (B230E) och personligen upplever jag att det finns betydligt fler GLT till salu av dessa årsmodeller än av de tidigare, hur länge det nu håller sig. 240 utvecklades i små steg hela tiden och en sen 80- eller 90-talare känns mer modern än en från det tidiga 80-talet även om det är svårt att sätta fingret på just vad det beror på. Om det sedan är positivt eller inte beror ju alldeles på vad man letar efter. 90-talarna kan vara ett trevligt val. De är ibland lite bättre utrustade och finns oftare i snygga färger.

Mekaniskt är ingen 240 någon egentlig risk även om en gammal bil kan vara i slitet skick och därmed ha många problem ändå. Värdera karossens skick mycket högt. Delar och komponenter är relativt billiga och lätta att byta och reparera men finns det mycket rost som behöver åtgärdas så blir det fort dyrt och mycket arbete. Jag tror att du får mest för pengarna om du tittar på årsmodell 1986-1993 eftersom det finns fler i vettigt skick kvar pga. det förbättrade rostskyddet.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1237110
Hur mycket är du beredd att göra själv och läsa dig till?
Hur ser det ut med plats för reservdelar och eventuellt reservdelsbil/ar?
Hur stor budget har du och vad får det kosta löpande?

Man får se det lite som att äldre bilar kräver mer kärlek (pengar?) och tid. Skattefritt är mycket trevligt.
Men vad ska du ha den till kanske är det viktigaste. Ingen idé att köpa en dammsugare ifall den bara samlar damm eller man ska åka kälke med den på vintern.

Personligen gillar jag -78 --> -84 då de känns mest 240 på riktigt. Som föregående talare säger så känns nyare med elektronisk insprutning osv lite väl mordent även om de är mycket trevliga bilar.

Har 8 st olika å kommer alltid ta -78an till jobbet 5km men -92an när de är för kallt.
2 finbilar på sommaren till nöjesåkning. Å resten är isbil, projekt eller stående så länge för man har kostat på så mycket att de inte är värt å sälja och kan va kul å ta en sväng ibland.
av 164forever
#1237337
Hej.
Även jag har börjat titta lite på 240 igen. Har haft ett litet antal förr om åren...
En liten fråga: Är det verkligen så illa att det inte fanns ABS-bromsar på nån 240
förrän 1991?
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237343
740/760 hade det med 12 kuggars hjul i bakaxeln före -88 men det var nog inte vanligt. Vet att 760 hade en lösning med 4 givare tidigt, det var även en enkel form av antispinn på dom. Annars får du kolla efter hastighetsmätarvajer till 240, för så länge dom hade vajer har dom ingen ABS. Det är ju samma givare i bakaxeln och jag tror 240 fick givare i bakaxeln omkring -85, då finns det möjligheter för ABS i alla fall
av hejpådig7777Volvo
#1262031
Jag rekomenderar årsmodellerna 1987-1993, bortsett från modellen med förgasare och choke, motor B230K. Den finns mellan 1986-1988 och har inte någon katalysator, alltså ingen avgasrening. Köp B230F motorn med manuelll växellåda. Automat håller inte lika bra och drar cirka 1dl mer per mil än manuell. Lödningarna i hastighetsmätarna är bättre i 87 orna och 88 orna, så de brukar inte krångla som modellerna efter ofta gör. Dessutom är stolarna något kraftigare byggda 1987-1988. Däremot kan det vara svårt att byta hallgivaren den dagen den går sönder på 87-88 modellen, om man inte fått instruktioner av proffs. Bara att välja! Bosch bränsle och tändsystem mellan 1989-1993 (LH Jetronic 2,4 och EZ116K) är också väldigt bra och driftsäker bil. Mvh Tobias (Har haft Volvo 245-90 i 20 år nu).
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]