Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1236241
Kloge skrev:Klipp, såga, fila bort överflödiga kuggar så att var fjärde återstår
Jag har hört om den lösningen förut men själv har jag inte utrustning till det och mekanikerna tar inte i den metoden med en tio meter lång pinne ens.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236242
errim skrev:Hej! Titta på din hastighetsmätare! Där står hur många pulser den är gjord för. Står det tex K= 6091 så är den gjord för ett 12 taggarshjul i bakaxeln.
Står det K=24364 så så är den gjord för 48 taggarshjul.
På min förra -91a hade bakaxeln 48 taggar och instrumentet K= 6091 men mellan bakaxeln och och instrumentet satt en pulsreducerare som bara släppte igenom var 4e impuls så att det blev rätt hastighet på hastighetsmätare ändå.
Mvh, Bengt
Du råkar inte ha någon aning om var man skulle kunna få tag i en sådan pulsreducerare? Är det en sån här som sitter i bilen din?

https://www.zundappsweden.se/detail/753 ... re-kokusan

Vore ju nästan upprörande om lösningen är så enkel och billig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236265
En -91 årsmodell ska ha 48 "kuggar", 12 kuggars mätarkrans i bakaxeln sitter på före -89 års modeller (-88B). Så är det på 740 så jag tror det är samma på 240. Dom har ju många komponenter gemensamt som typ ABS som använder samma signal. På 740 ser man utanpå bakaxeln om det är 48 eller 12 "kuggar", 48"kuggars" har aluminium kåpa där nivåpluggen (13 mm skalle) sitter (även givaren till mätaren sitter där) medan dom äldre har en plåt kåpa med en 4-kant plugg. Bakaxeln är inte gemensam på 240 och 740 så det behöver inte vara så.
"Errim", var denna "reducerare" originalmonterad eller var det "eftermonterat" p.g.a bakaxel byte?
#1236270
lennarte skrev:En -91 årsmodell ska ha 48 "kuggar", 12 kuggars mätarkrans i bakaxeln sitter på före -89 års modeller (-88B). Så är det på 740 så jag tror det är samma på 240. Dom har ju många komponenter gemensamt som typ ABS som använder samma signal. På 740 ser man utanpå bakaxeln om det är 48 eller 12 "kuggar", 48"kuggars" har aluminium kåpa där nivåpluggen (13 mm skalle) sitter (även givaren till mätaren sitter där) medan dom äldre har en plåt kåpa med en 4-kant plugg. Bakaxeln är inte gemensam på 240 och 740 så det behöver inte vara så.
"Errim", var denna "reducerare" originalmonterad eller var det "eftermonterat" p.g.a bakaxel byte?
Fel av mig, bilen är en 90a. Faktum är att mätarhuset då är gjort för 12 kuggar och den sittande bakaxeln som förra ägaren monterade är en nyare med 48. Klantig som man är begärde jag inte besiktning innan köp och jag bar slarvig nog att inte säkerställa om den nya axeln monterades före den förra besiktningen eller ej (ja den monterades efter).

Som jag förstår är de enklaste lösningarna egentligen att antingen försöka hitta en sån där pulsreducerare eller att köra ett mätarhus från USA där man kan ställa in lästa pulsar vid montering.

Att såga och slipa känns inte aktuellt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1236294
frasse4 skrev:Är det inte lättare att bara byta till ett mätarhus som matchar bakaxeln då?
Jo jag kan köpa ett mätarhus som man kan ställa in på rätt pulsar, men det blir en import från USA och går på 2k. Verkstaden har jagat ett kompatibelt mätarhus från Volvo i tre månader nu utan resultat och dom har uppkoppling till det nationella registret av reservdelar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]