Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
#1235186
Nu är det så här det är kopplat : den övre delen av anslutningarna som sitter i torpeden (1an är högst upp. Och 2an är den nedre)

1an kommer via :värmekranen .
2an (den längre ner) går bak till värme paketet cellen.

Väldigt svårt å förklara verkar som att slantarna inte räcker å skifta
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235232
Det är väldigt länge sedan jag "plockade" med 240, grannen hade en -77-a jag servade i slutet på -80-talet (har aldrig haft någon själv) och då hade nere och bytte fläkten bl.a men jag kommer inte ihåg exakt hur det sitter. Däremot på Amazon så är de "glasklart", där går slangen från motorn (vinklade röret bak på topplocket) direkt in i den undre anslutningen på cellpaketet och returen går ut upptill och genom kranen och till röret som går till vattenpumpen. Det borde vara på samma sätt på 240. Med detta system är det ju ingen risk att det kan bli luft kvar i cellpaketet då kylarvätskan kommer in underifrån. Det jag kommer ihåg från 140/240 är att cellpaketet mer ligger ner, men om jag fattar rätt på din beskrivning verkar det vara rätt i kupén på din bil. kolla då bara att det är rätt i motorrummet, att den som är kopplad till värmekranen är kopplad till returen (alltså röret till vattenpumpen). Just detta rör kan rosta ordentligt så det är fullt möjligt att om det varit misskött med glykolbyten under åren att det är igensatt av rost.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1235335
Alternativt kör du en urspolning på hela kylsystemet och blir de bättre vet du ju hur du ska göra.

Det är mer vanligt att värmepaket sitter igen, än något annat när de är som för dig tyvärr. 2/7/9/8 och även på v/s40 osv är drabbade då cellerna är mindre än någon annanstans i kylsystemet.

Är paketet igensatt tycker jag det är dags å göra rent allt för å slippa framtida problem.
Har massa exempel på just detta som jag vart med om själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235478
Är du 110% säker på att kranen öppnar ordentligt, läst om "eftermarknadskranar" som varit dåliga på att öppna. Prova att ersätta kranen med en bit rör för att utesluta att det är så. 16 mm ska slangen vara invändigt
av zxcvbn
#1235627
Hmm. Värmekran och värmeventil är 2 olika saker? Visst är värmekranen den del som sitter i Torpedväggen och värmeventilen är den dem som vajern rill reglaget sitter fast i?
Iallafall så funkade allt prima innan jag böt till nya värmepaketet. Nåja allt utom kupefläkten
av zxcvbn
#1235960
Fick dit en expertis . Han kollade och tyckte slangarna såg ut att vara rätt monterade. Så vi tömde ur kylvattnet och skulle fylla i nytt med hjälp av sån Kylvätkskepåfyllare som går på vaccum men den gick självklart sönder när vi skulle börja så det sket sig men vattnet som kom ut från kylaren var allt annat än. trevligt . Det var barr och skit.
Någon som har något knep på rengörning? I med varmvatten och maskindiskmedel tablett i behållaren och upprepa proceduren 3 gånger typ?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1236140
Många kör ju på maskindiskmedel, men jag är lite tveksamt. Vad händer om man kör aluminum i diskmaskinen? Ser inte trevligt ut...
av Rådlös
#1236186
Frasse4: Detta är en intressant fråga med maskindiskmedel i aluminiummotorer. Egentligen har jag inte prövat det i någon modern motor, men jag har pröva kaustiksoda i äldre motorer med aluminiumtopplock. Det har gått bra. Det t.o.m fungerade bra. Nu är det ju så här, maskindiskmedel består till stor del av just kaustiksoda. Men det finns lite "skyddsmedel" för känsliga metallytor i diskmaskinerna i maskindiskmedlet. Dessvärre vet jag inte vilket medel det är, men har läst det i något sammanhang. Men det är nästan samma som det korrosionsskyddande medlet i glykol. Ingen kan säga i klartext vad det är för ett medel, men dom flesta av oss bilägare vet att det finns där.
Jag har letat mycket efter detta på nätet men har bara luddiga svar på att det är en sorts Silikat, som ibland kunde heta Vattenglas i äldre språkbruk. Men som sagt, detta är inte i klarspråk. Jag kan vara missledd i något kemiskt språkbruk.
Så i bästa fall innehåller diskmaskinsmedel ett skyddsmedel för metaller. Diskmaskiner är ju i huvudsak tillverkade av rostfritt stål, men någon liten detalj är säkert av annan metall. Om inte annat är ju kranar och kopplingar av mässing.
Jag kan ju tillägga lite som ett sidospår, jag har varit båtägare. Jag tillverkade några beslag och fästplåtar av aluminium. För att få dom här delarna att se mer "köpeaktiga" ut, så la jag dom i ett bad med kaustiksoda. Det blev som en matt oxidyta på aluminiet. I något fall skulle jag limma en galonklädsel på metallen. Då brukar det heta att det är svårt att få färg att fästa på aluminium. Därför bör den först tvättas med aluminium. (Jag har för övrigt sett hur några man tvättade en hel fabriksbyggnad med kaustiksodalösning, för att byggnaden skulle målas i samma färg som övriga byggnader) Men jag körde på samma tankegång när jag skulle limma med kontaktlim på en aluminiumplåt. Det fungerade också. Limfogen lossnade inte så länge jag hade båten därefter, ca 10 år.
Så jag önskar att man hade en bil, kanske en avskriven bil med aluminiumblock där man kunde experimentera lite.

Annars kan man ju tillägga att det finns kylarrengöringsmedel på större bensinstationer. Men dom är ofta syrabaserade. Om någon undrar, en syra är raka motsatsen till kaustiksoda. Rent vatten är någonstans mitt emellan.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1236229
Rådlös. Jag har provat kaustiksoda i en 2.5t xc70 -05.
Dom är väll helt i aluminium? Fyllde 5 gånger och varmkörde med vatten efter bravaden och det vart säkert rent å fint då de blev varmt i kupén igen å motortempen tar längre tid på sig precis likadant som min v70 -06
Nu är de drygt ett halvårsen bara men de verkar fortfarande fungera bra och glykolen är lysande blå å fint genomglittrande som ny :)

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]