Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Johanna109
#1231937
Hej jag har ett ganska stort problem med en Volvo 245 år 1992 som står hemma. Den startar inte, vilket är en ganska stor kategori i att leta problem. Lite information: Vi skickade iväg den till en mekaniker som sket i att göra jobbet. Det slutade iallafall med att bilen stod utomhus hos han i lite över ett år då han vägra lämna tillbaks den. Vi fick hem den igen oktober 2016. Efter det har den stått ute igen ända fram tills nu i både snö och minusgrader. Ett av förmodligen många problem är att när man försöker startar den så försöker den, och IBLAND kan man höra ett den får en liten gnista men den går aldrig igång. Bilen har också ett nytt batteri samt bensin. Men den vill inte. Skulle vara väldigt tacksam om någon har några tips på vad det kan vara för fel och vad mer man ska kolla och titta efter på bilen när den stått så länge. Kan också tillägga att bilen gått 70 000 mil.
av sicnarf
#1231977
Ojdå! Många saker som förvånar mig. Att den kunde stå hos en mekaniker ett år utan att han lagade eller lämnade tillbaka den. Här luktar det mysko. Trevligt att den redan gått 70 000 mil. Du kan inte höra en gnista. Du måste ta loss ett tändstift och kolla med tändkabel. Be en kompis starta samtidigt som du jordar tändstiftet mot toppen. Ser du en gnista? Har du ingen gnista så kan det vara vevaxelgivaren som är paj. Ganska vanligt alltså, speciellt om den gått 70 000 mil och inte bytts på länge.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1232147
En kompis till mig har en liten bilverkstad. Där står alltid en massa bilar som ska skrotas/repareras beroende vad som är "lönsamt" (för dyrt att reparera). Då och då händer det att någon behöver akut hjälp och det händer då att det "lånas" någon del på en annan bil. Kan vara så i detta fall, kanske. Då måste han ju återställa bilen (som han kanske trodde skulle skrotas) innan han lämnar tillbaka den. Annars håller jag med "sicnarf", börja med att kolla om där är gnista, lika så lyssna efter ljud från bränslepumpen. Den ska "surra" när startmotorn går så en medhjälpare är bra
av hejpådig7777Volvo
#1262186
Det första jag skulle göra var att kolla elektrodavståndet på tändstiftet. Ska vara 0,7-0,8mm. Om du har startgas, så kan du kolla om bilen får bränsle eller inte, genom att spruta in gasen försiktigt i luftintaget nära luftmassemätaren medan en medhjälpare kör på starten. Börjar bilen tända då, så vet du att den inte får bränsle. Alltså ligger då felet i bränslesystemet. Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av Johanna109
#1262218
Hej, tänkte uppdatera er om att jag hittat felet. Bränslepumpen får ingen ström eller så funkar den inte alls. Tack till alla som hjälpte till! :D
Mvh
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]