Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timmerhäst
#1229535
Hej. Jag har nyss fått en 343:a från 88 med en B200 insprutare som inte har någon gnista på stiften. Jag kanske ska tillägga att den har stått ett tag på grund av att den inte gav gnista och någon har demonterat tändspolen från den, den är nu ersatt med en begagnad från skroten. Jag vet inte om det saknas något annat till tändningen, en tändmodul eller något annat. Det är en lös kontakt i närheten av säkringscentralen och fläkthuset för värmen som jag inte var den ska inkopplas, något har nog varit fastskruvat i fläkthuset, ser det ut som.
Hur går jag tillväga för att felsöka tändsystemet?

Hälsningar Andreas Nilsson
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229586
Bytte för många år sedan (svärmors 360 -88) tändspole på en B200F. Där sitter ett franskt (Chrysler) tändsystem som inte är känt för sin tillförlitlighet. Spolen är av en lite speciell sort som ser annorlunda ut, vet ej om det går att ersätta med en vanlig. Ser ut ungefär så här.
tändspole 360.jpg
tändspole 360.jpg (9.42 KiB) Visad 944 gånger
Haynes rephandbok (eller liknande) kan vara till stor hjälp i sådana här fall, typ sådan här
http://verkstadshandbok.se/produkt/sven ... 360-76-91/
av timmerhäst
#1229652
Tack för svaret :-)-) .
Jag har nog hittat felet idag. Tändlägesgivaren var inte i ordning. Jag ska byta ut den och sen får jag se vad som händer efter det.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1229684
Felsökte grannens frus 360 med b200f för mååånga år sedan då den stannat på väg hem från jobbet. Vill minnas att något till tändningen var avsäkrat med en hängsäkring direkt från batteriet (fanns med i nått kopplingsschema vi hade ). Vill säga att den satt i anslutning till batteriet bakom någon strålkastare, men har också för mig att batteriet satt nära vindrutan, så det kanske inte är så pålitligt :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229790
frasse4 skrev:Felsökte grannens frus 360 med b200f för mååånga år sedan då den stannat på väg hem från jobbet. Vill minnas att något till tändningen var avsäkrat med en hängsäkring direkt från batteriet (fanns med i nått kopplingsschema vi hade ). Vill säga att den satt i anslutning till batteriet bakom någon strålkastare, men har också för mig att batteriet satt nära vindrutan, så det kanske inte är så pålitligt :lol:
Det påminner om hur det ser ut på 240.... dom har samma tändsystem under några år. Hittade en bild på en 360 -88 och där ser man tändspolen i nederkant/mitten på bilden alldeles bredvid batteriet. På pluspolens batterikabel ser man något som skulle kunna vara en säkring. Annars ser det ut dom jag kommer ihåg från svärmors 360, kommer dock inte ihåg denna sökring. På 240 (med "F" motor) är detta en huvudsäkring för tänd och bränslesystemet (om jag nu kommer ihåg rätt).
360 -88.jpg
360 -88.jpg (278.9 KiB) Visad 300 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
#1230035
Lennart. På 88b och framåt har jag för mig den säkringen är en vit hållare för stiftsäkring på skärmen vid tornet för dämparen och hållaren för halv/helljisrelät osv. Den släcker allt har jag för mig. Och dom ärjar lätt då dom varken är tät eller sitter skyddat.
När jag råkade ut för den på min förra tog det bra länge innan jag hitta. Trodde aldrig man kunde göra något så dumt egentligen. Hur många har bärjats till verkstaden för en sådan destruktiv och opålitlig grej?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1230094
Då hänger det ihop med LH2.4 då, den på bilden (liksom svärmors) hade ett system som heter LU-Jetronic. Förmodligen har TS det också (eftersom det också är en -88). LE (föregångare till LH) och LU är i princip samma system, men LU kom för den amerikanska marknaden (katalysator) medan LE var utan kat.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]