Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1215609
Nu behöver jag lite hjälp med min 240. Följande är problemet:

Vid soligt och torrt väglag. Går den fint.
När det är fuktigt, och framför allt provoceras felet fram om man kör över en pöl med höger hjul.
Motorn tappar kraft, går ryckigt. Och dör på tomgång. Går att hålla vid liv om man varvar.
Får den stå några timmar går den igen.
lambda lampan lyser, felkod avläst poch visar på just lambdasond

Saker som jag bytt:
Luftmassemätare
Rotor
Fördelare
Tändkablar
Tändstift

Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. Är lamdasonden trolig?
#1215632
Du kan prova rengöra lamdan. jag provade med lyckat resultat med startspray här i veckan. men veidec clean shot är vad jag föredrar. men vad gör man när de inte finns.

annars känner jag igen felet från en av mina b230e motorer. å de vart överslag i signalkabeln till boxen på den bilen. Det var alltså inte i en kontakt vilket är mest troligt. utan de va själva kabeln. inte så rolig att byta ut så den kabelhärvan, så motorn fick lämna plats för en 23e ist.

har också blivit något liknande när man kör i en pöl och generatorn slutat ladda för den fått vatten på sig. så mät laddström när felet uppdagar sig.
#1215840
Det är inte bara remmarna som driver generatorn som är dåliga/dåligt sträckta så generation slirar när remmarna blir blöta?? Sedan sitter ju tändstiften med tändkablar också på höger sida. Sätt tillbaka plastskyddet under motorn om du ha det kvar, annars skaffa ett på skroten. Det är bra för att hålla upp motortemperaturen på vintern också.
#1216311
Mb77tyson skrev: Är lambdasonden jävlig å få loss? Å var sitter den mer exakt?
Den sitter i framkant på katalysatorn och kan vara ett litet h---e att få bort. Du får lossa kablarna från kontaktstycket bakom höger fjädertorn, dra ner dom under bilen, trä en ringnyckel över (24 mm ?) och försök lossa den. Spraya rostlösning och dra lite fram och tillbaka så "kommer den" så småningom. Den kan också lossna direkt så du kan skruva ur den "för hand". Eller så "skär" den i gängorna så du får svetsa i en ny mutter. Börja med det andra för det är ju onödigt att lägga ner en massa jobb och pengar om det inte är det felet. Finns en hylsa att köpa som passar, men du får ändå ta bort kablarna för att kunna skruva ut den
Det jag skrev tidigare är ju sådant som ändå bör kollas, även om bilen hade gått bra.... :-)-)
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]