Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1209045
Amgående brytarlöst vs brytare, ok, brytarlöst är bra, men brytarsystem fungerar utmärkt. Och jag ställer alltid med kamvinkelmätare, en bra investering, jag har dyrare modell (optilux/hella), men biltemas duger bra.

När man byter brytare så ska man avfetta som sagts, samt dra ett drag på varje yta med en fin smärgelduk eller liknande för att få bort beläggningen på dom. Tyvärr är bytarna nu av sämre kvalitet än förr, klacken slits snabbare b.la.
#1209062
Nu är det ju ett tag sedan jag jobbade med brytare, men det börjades med plastklack redan på -70-talet, innan dess var det en klack av fibermaterial. Det "sög upp" fettet på ett annat sätt än plastklack, så där var sällan problen med brytarna då
Amarace skrev:Och jag ställer alltid med kamvinkelmätare, en bra investering, jag har dyrare modell (optilux/hella), men biltemas duger bra.
Endast det bästa är gott nog.... Den var ganska dyr när jag köpte den på -80-talet när jag slutade på bilverkstad :lol: :lol:
20171104_080818.jpg
20171104_080818.jpg (1.9 MiB) Visad 1439 gånger
Bakom syns ett projekt jag också håller på med, renovering av en gammal japansk elgitarr från -70-talet. En JBX som är byggd som som en kopia av en Gibson Les Paul som var/är väldigt populär orkestergitarr fortfarande (den har funnits sedan -50-talet)
#1209226
Tack ska ni ha för alla era goda råd och tips.
Den där fördelaren med inbyggt brytarlöst system såg intressant om än dyr, men jag får ta en funderare.
Hur fungerar en kamvinkelmätare som ni pratar om, måste inte motorn gå för att den ska fungera?
Ska testa imorgon att byta kabeln från tändspolen till fördelaren och se om det gör någon skillnad. Byter alla tändkablar när jag liks håller på. Varvräknarnålen rör sig inte nånting, nu har jag ju dock en 52mm varvräknare så det kanske inte märks så väl på den. Hur mäter jag om tändspolen fungerar, är det mellan stift 1 och 15?

Tycker det är konstigt att bilen gick så bra i 2 dagar för att sedan utan förvarning bara tvärdö sådär. Tycker inte att den skulle gått överhuvudtaget efter att jag ändrat brytaravstånd om det vore det felet, sen gick den ju om än dåligt på 0,8 mm brytaravstånd så den borde ju gå nu då när den har rätt avstånd. Bränsle verkar den få då det luktar bensin om hela bilen då jag försöker starta den och den tänder inte heller på startgas.
#1209238
För att mäta en tändspole skall du göra två Ohmmätningar. Först mellan stift (flatstit kabelsko brukar det vara) nr 1 och nr 15. Där skall det vara ett par Ohm bara. Sedan mäter du mellan nr 15 och utgången på tändspolen, den grova tänkabeln till fördelarlocket. Där skall det vara mellan 12 000 och 15 000 Ohm. Eller som man brukar säga 12 kOhm till 15 kOhm. Det är ju samma sak där k betyder tusen.
Nu kan det emellertid finnas en fallgrop här. Jag säger inte att det är felet i ditt fall, men det kan ju vara bra att känna till. Gamla tändspolar kan ha ett avbrott i lindningen. Det kan vara så att när tändspolen blir varm så kan tråden i brottstället "öppna sig" av värmen och det blir avbrott. Egentligen måste man passa på att mäta när motorn inte vill starta. Det är ju då som felet visar sig, om det nu är ett sådant temperaturberoende avbrott. När spolen är kall så krymper hela enheten ihop och brottstället är slutet igen.
Och du vet väl att när man Ohmmäter så skall det inte vara några andra kablar som är anslutna. Den enhet man mäter på skall vara helt isolerad från det övriga systemet. Försök att memorera var kablarna satt när du kopplar bort dom. Ta gärna en rulle maskeringstejp och märk upp kablarna med anslutningsnumret innan du lossar dom med en tejplapp. Nu har ju en tändspole inte så många möjligheter att koppla fel på, men en annan gång kanske du mäter på något mer komplicerat ställe med många fler kablar. Kupéfläkten är ett exempel.
#1209300
tänkte mäta kamvinkel idag (har själv bytat brytare) men instruktionerna är ju obefintliga, håll den röda kablen till brytarna :roll: förstår att den svarta ska till minus på batteriet, den röda ska man sätta den till kabelskon för kondensatorn eller ska den in på baksidan till kablen från tändspolen eller kanske rent av till tändspolen?
#1209311
Du kan sätta den röda kabeln var du vill från tändspolen till själva brytararmen, det är ju samma kabel och ström ända till den brytarspets som är fastskruvad. Då jordar det ju och spänningen försvinner
#1244449
Ja nu har jag äntligen efter strul med reservdelar och en lång kall vinter fått igång bilen. Anledningen till att den inte gick var att kabeln mellan kondensatorn och brytaren helt enkelt var av, vilket inte syntes direkt men när jag tog lös brytaren så gick kabeln av och efter att ha bytt brytare och kondensator så gick bilen igen.
Så då körde jag omkring ca 1 mil för att testa om den gick och det var inga problem. Nån vecka senare provade jag bilen igen men då började den tjuvstanna lite nu och då. Kunde köra några hundra meter sen dog den, startade igen, körde nån kilometer så dog den men jag lyckades ta mig hem. Skaffade en stroboskoplampa och såg att tändningen låg på ca 20 grader så jag ställde ner den till ca 7,5 grader enligt angivelse på plåten i motorrummet.

Kan det vara den felaktigt inställda tändningen som orsakade att den tjuvstannade? Nu är ju brytare, kondensator, tändkablar och tändspole bytta och rotor, fördelare och tändstift har inte gått många mil så det mesta i tändningsväg är fräscht i nuläget.

MVH Mikael
#1247177
Har provat att köra lite mer med bilen och den går ju bra men lite skumt är det ändå. Nu ikväll så prova jag starta den men den dog direkt. Höll på säkert 10 gånger innan jag fick igång den och för att få igång den fick jag hålla full gas och hålla igång den ett par sekunder på 2000 varv. Sen när jag skulle stänga av den så glödtände den i ca en halvminut. Jag förstår inte vad det kan vara för fel. Brytarna är nya och justerade, tändning står på 7,5 grader, tomgång på 8-900 varv. Är det nått vakuumläckage?
#1247249
Det sitter en magnetventil i insuget efter förgasaren som ska stänga av luften till tomgången när du stänger av tändningen just för att förhindra glödtändning. Inte ovanligt att den är trasig. Det ska det klicka i den vid tändning av/på. Även om det klickar kan den vara trasig. Om den är riktig så ska motorn stanna/gå väldigt dåligt om du tar bort kabeln när motorn går på tomgång. Det sitter också en stor spårskruv som du justerar tomgångsvarvet med. Den har en o-ring som också brukar vara trasig eller borta. Om inte tomgången är rätt så glödtändning motorn gärna. Gasspjället i förgasaren ska vara helt stängt och inte justeras tomgång på, utan det gör du men skruven på insugningsröret.
#1247299
Det bästa sättet att lösa tändningsproblemet är att åka till skroten och inhandla en komplett fördelare, tändspole, kabelsats och tändmodul med aluminiumfäste från en B200A/B230A och montera denna i din motor. Dessutom kommer du att sänka bränsleförbrukningen.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]