Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLE
#1207463
Hej
Min 240 av 84 års modell med B23A motor uppträdde lite mysko idag när jag skulle till jobbet. När jag startade bilen så starta den hur lätt som helst men sen dog den, starta den igen också gick den ett par sekunder och dog sen igen. Höll på så 4-5 gånger och tillslut gick den så då åkte jag. Efter cirka 2 mils körning tvärdog den bara. Bilen rullade av sin egen kraft och jag trampade in kopplingen, vred av tändningen och starta den igen och körde resterande 5 mil till jobbet. 2 km innan jobbet spottade den till 2 gånger men den dog inte. Sen i kväll när jag for hem så gick den hur bra som helst, inga startsvårigheter eller nånting.

Bilen har gjort såhär en gång tidigare i Maj i år, då dog den när jag trampa in kopplingen inför en stopplikt och samma sak där, bara vrida av tändningen och starta den igen. Sen så körde jag 2 kilometer och då dog den, vred av tändningen och starta den igen och sen har den aldrig uppträtt så förrän i dag.

Tilläggas ska att den beter sig exakt som en 740 GLE jag hade tidigare och då var det bränslepumpsreleät som höll på ge sig. Den kunde hux flux bara dö och då var det bara stänga av tändningen och starta igen. Det hände några gånger tills den en gång knappt gick att få igång och då bytte jag reläet och felet var löst.

Men min 240 har väl ingen bränslepump utöver den mekaniska som drivs direkt av motorn?
För det känns exakt som att den inte får något bränsle helt plötsligt men den bränslepumpen är väl inte elektriskt styrd? Tänkte eftersom man bara behöver vrida av tändningen och starta så fungerar den.

MVH Mikael
#1207490
Kolla bränsleledningar. Speciellt slangarna. Har du något bränslefilter? Ett sådant litet plastfilter som man ser bränslet. Det får inte synas några bubblor i filtret. I så fall har man en läcka någonstans där det suger luft. Montera ett sådant filter om du inte har något. Det skall som sagt inte synas några luftbubblor och filtret skall alltid vara fyllt till minst 3/4-delar, eller 75% om man vill säga så i stället. Sedan har ju filtret en filterfunktion också, där man kan se om det är föroreningar och det är ju guld värt att kunna se det som eventuellt felar. Man sätter filtret lodrätt (ungefär) på slangen efter pumpen på väg upp till förgasaren.
Det kan vara skräp i tanken också. Det sitter väl ett nät på sugröret i tanken? Medan du kör sugs skräpet mot detta nätet och täpper till. När motorn stannar försvinner sugkraften och det eventuella skräpet faller undan och pumpen kan suga "ren" bensin i en liten stund. Ända tills det har tätat igen med samma "skräphög" och motorn stannar på nytt.
Bränslepumpen är som du säger, helt mekanisk och drivs av motorn. Det är flottörventilen i förgasaren som reglerar om bränslet skall rinna till eller inte i flottörhuset. Det är bara ett måttligt tryck i en bränslepump på en förgasarbil. 0,2 bar ungefär. Som jämförelse, en insprutningsmotor har omkring 4 - 5 bar i tryck på bränslet från tanken.

Om du hade upplevt startsvårigheter när du gör "omstart" hade du kunnat prova med startgas. Om motorn startar på det och går några sekunder på gasen, men stannar när gasen har tagit slut, hade du fått en klar indikation på att det är något fel med bränsletillförseln. Men nu visar sig ditt fel lite annorlunda. Motorn startar vid omstart.
#1207663
Är det brytarspetsar på den? Det är ju inte så vanligt idag och därför en ganska bortglömd sak, men en ack så viktig sak. Har inte koll på när det blev brytarlöst på Volvo, men det va väl ungefär där omkring (1984)
#1208408
Hej.
Något litet filter har jag inte, ska skaffa ett och sätta dit.
Luktar bensin under bilen men kunde inget se eller känna när jag kollade.
Brytarspetsarna har jag inte kollat, hur gör man det?

Körde hem från jobbet nu i natt och nu är den totalt hopplös. Den ryckte till ungefär 15 gånger och stannade 10 gånger på 7 mil varav en gång sköt han eld ur avgasröret, blev alldeles ljust bakom bilen.
#1208424
GLE skrev:Brytarspetsarna har jag inte kollat, hur gör man det?
Om du "knäpper loss" fördelarlocket och lyfter på det så sitter där en rotor och eventuellt ett plastlock (det satt ett sådant när den var ny). Under sitter brytarna , så här ser det ut
Justera brytare.4.jpg
Justera brytare.4.jpg (106.51 KiB) Visad 2640 gånger
Vrid runt motorn tills en av nockarna (D, där är 4 st) trycker på plastbiten på brytaren (den är dold på bilden), det ska vara på"högsta punkten" då det är som mest öppet. Då är där ett litet mellanrum mellan brytarspetsarna (A). Detta ska vara c:a 0,4mm, men kan vara svårt att mäta på gamla slitna brytare (det bildas en "tapp" på den ena som då får filas bort eller ersättas med nya brytare). Huvudsaken är att du kan se att det öppnar sig och att du vrider motorn så det är som mest öppet.
Om du vill öka avståndet mellan spetsarna lossar du skruven ( B). Lossa den så pass lite så brytararmen inte rör sig. Stick sedan ner skruvmejseln vid "tapparna och urtaget" (C) och vrid sakta så kan du öka och minska avståndet mellan spetsarna. Har du inget att mäta avståndet med så klipp ut en 5 mm bred bit av asken på en vanlig liten tändsticksask och använd som bladmått, det är ungefär 0,4 mm. Sedan spänner du fast skruven och avslutar med några droppar olja på filtbiten i mitten på axeln där rotorn sitter och en liten klick fett på en av nockarna (det jämnar ut sig när du startar motorn) Avståndet mellan spetsarna minskar hela tiden på grund av slitage och när det blir för litet avstånd så börjar det bli kör och startproblem (oftast vid fuktig väderlek) p,g.a utebliven gnista. Gnistan på tändstiften "genereras" just i det ögonblick brytarna öppnar. Kolla även på insidan av fördelarlocket och på rotorn efter svart stoft och/eller svarta streck, det är där det kan bli överslag när det är "okänlig" väderlek. Alltså när man som bäst behöver bilen. Sedan ska tändläget kollas och justeras också men för att starta bilen räcker det att detta är Ok
#1208430
lennarte skrev:
GLE skrev:Brytarspetsarna har jag inte kollat, hur gör man det?
Om du "knäpper loss" fördelarlocket och lyfter på det så sitter där en rotor och eventuellt ett plastlock (det satt ett sådant när den var ny). Under sitter brytarna , så här ser det ut
Justera brytare.4.jpg
Vrid runt motorn tills en av nockarna (D, där är 4 st) trycker på plastbiten på brytaren (den är dold på bilden), det ska vara på"högsta punkten" då det är som mest öppet. Då är där ett litet mellanrum mellan brytarspetsarna (A). Detta ska vara c:a 0,4mm, men kan vara svårt att mäta på gamla slitna brytare (det bildas en "tapp" på den ena som då får filas bort eller ersättas med nya brytare). Huvudsaken är att du kan se att det öppnar sig och att du vrider motorn så det är som mest öppet.
Om du vill öka avståndet mellan spetsarna lossar du skruven ( B). Lossa den så pass lite så brytararmen inte rör sig. Stick sedan ner skruvmejseln vid "tapparna och urtaget" (C) och vrid sakta så kan du öka och minska avståndet mellan spetsarna. Har du inget att mäta avståndet med så klipp ut en 5 mm bred bit av asken på en vanlig liten tändsticksask och använd som bladmått, det är ungefär 0,4 mm. Sedan spänner du fast skruven och avslutar med några droppar olja på filtbiten i mitten på axeln där rotorn sitter och en liten klick fett på en av nockarna (det jämnar ut sig när du startar motorn) Avståndet mellan spetsarna minskar hela tiden på grund av slitage och när det blir för litet avstånd så börjar det bli kör och startproblem (oftast vid fuktig väderlek) p,g.a utebliven gnista. Gnistan på tändstiften "genereras" just i det ögonblick brytarna öppnar. Kolla även på insidan av fördelarlocket och på rotorn efter svart stoft och/eller svarta streck, det är där det kan bli överslag när det är "okänlig" väderlek. Alltså när man som bäst behöver bilen. Sedan ska tändläget kollas och justeras också men för att starta bilen räcker det att detta är Ok
Tack för en bra guide :D. Får försöka ge mig på detta.
Men hur påverkar det här fenomenet att när den stannat är det bara att starta den igen? Om den slutar tända pga överslag och stannar borde den inte bli sur då och vara näst intill omöjlig att starta?
#1208451
I och med att du har en förgasare på den så är risken inte överhängande om du inte chokar överdrivet eller motorn i övrigt är i dåligt skick typ,förgasare (hög CO-halt), tändstift, luftfilter och liknande. Hade du haft den tidens insprutning (GLE modellerna hade K-Jetronic) så hade risken varit överhängande, men dom hade och andra sidan brytarlöst tändsystem.... :lol:
#1208454
lennarte skrev:I och med att du har en förgasare på den så är risken inte överhängande om du inte chokar överdrivet eller motorn i övrigt är i dåligt skick typ,förgasare (hög CO-halt), tändstift, luftfilter och liknande. Hade du haft den tidens insprutning (GLE modellerna hade K-Jetronic) så hade risken varit överhängande, men dom hade och andra sidan brytarlöst tändsystem.... :lol:
Okej jag har bara haft insprutarbilar förut så det var därför jag tänkte så, det är klart förgasare är ju något helt annat på gott och ont :).

Var ute nu och kollade med bladmått och avståndet mellan brytarspetsarna var 0,8 mm :shock:. Jag justerade ner avståndet till 0,4mm och har provkört i ca 1 mil nu och den har då inga tendenser att vilja stanna eller gå dåligt. Kanske är vi något på spåren :D.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]