- fre 27 okt 2017, 22:24
#1207463
Hej
Min 240 av 84 års modell med B23A motor uppträdde lite mysko idag när jag skulle till jobbet. När jag startade bilen så starta den hur lätt som helst men sen dog den, starta den igen också gick den ett par sekunder och dog sen igen. Höll på så 4-5 gånger och tillslut gick den så då åkte jag. Efter cirka 2 mils körning tvärdog den bara. Bilen rullade av sin egen kraft och jag trampade in kopplingen, vred av tändningen och starta den igen och körde resterande 5 mil till jobbet. 2 km innan jobbet spottade den till 2 gånger men den dog inte. Sen i kväll när jag for hem så gick den hur bra som helst, inga startsvårigheter eller nånting.
Bilen har gjort såhär en gång tidigare i Maj i år, då dog den när jag trampa in kopplingen inför en stopplikt och samma sak där, bara vrida av tändningen och starta den igen. Sen så körde jag 2 kilometer och då dog den, vred av tändningen och starta den igen och sen har den aldrig uppträtt så förrän i dag.
Tilläggas ska att den beter sig exakt som en 740 GLE jag hade tidigare och då var det bränslepumpsreleät som höll på ge sig. Den kunde hux flux bara dö och då var det bara stänga av tändningen och starta igen. Det hände några gånger tills den en gång knappt gick att få igång och då bytte jag reläet och felet var löst.
Men min 240 har väl ingen bränslepump utöver den mekaniska som drivs direkt av motorn?
För det känns exakt som att den inte får något bränsle helt plötsligt men den bränslepumpen är väl inte elektriskt styrd? Tänkte eftersom man bara behöver vrida av tändningen och starta så fungerar den.
MVH Mikael
Min 240 av 84 års modell med B23A motor uppträdde lite mysko idag när jag skulle till jobbet. När jag startade bilen så starta den hur lätt som helst men sen dog den, starta den igen också gick den ett par sekunder och dog sen igen. Höll på så 4-5 gånger och tillslut gick den så då åkte jag. Efter cirka 2 mils körning tvärdog den bara. Bilen rullade av sin egen kraft och jag trampade in kopplingen, vred av tändningen och starta den igen och körde resterande 5 mil till jobbet. 2 km innan jobbet spottade den till 2 gånger men den dog inte. Sen i kväll när jag for hem så gick den hur bra som helst, inga startsvårigheter eller nånting.
Bilen har gjort såhär en gång tidigare i Maj i år, då dog den när jag trampa in kopplingen inför en stopplikt och samma sak där, bara vrida av tändningen och starta den igen. Sen så körde jag 2 kilometer och då dog den, vred av tändningen och starta den igen och sen har den aldrig uppträtt så förrän i dag.
Tilläggas ska att den beter sig exakt som en 740 GLE jag hade tidigare och då var det bränslepumpsreleät som höll på ge sig. Den kunde hux flux bara dö och då var det bara stänga av tändningen och starta igen. Det hände några gånger tills den en gång knappt gick att få igång och då bytte jag reläet och felet var löst.
Men min 240 har väl ingen bränslepump utöver den mekaniska som drivs direkt av motorn?
För det känns exakt som att den inte får något bränsle helt plötsligt men den bränslepumpen är väl inte elektriskt styrd? Tänkte eftersom man bara behöver vrida av tändningen och starta så fungerar den.
MVH Mikael
GLE. Norra Ångermanlands mest misslyckade mekaniker.