Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1247386
Ang brytaravståndet så mät avståndet på de fyra klackarna. Jag råkade ut för att de var ojämnt slitna vilket gjorde att jag hade fyra olika brytaravstånd. Inte mycket men ändå. Dessutom var det ett radiellt glapp i axeln vilket också bidrog till ett ständigt varierande avstånd.

Köpte en 123 Ignition.
Grät när jag betalade, levt ett lyckligt liv sedan dess
#1247422
lennarte skrev:Det sitter en magnetventil i insuget efter förgasaren som ska stänga av luften till tomgången när du stänger av tändningen just för att förhindra glödtändning. Inte ovanligt att den är trasig. Det ska det klicka i den vid tändning av/på. Även om det klickar kan den vara trasig. Om den är riktig så ska motorn stanna/gå väldigt dåligt om du tar bort kabeln när motorn går på tomgång. Det sitter också en stor spårskruv som du justerar tomgångsvarvet med. Den har en o-ring som också brukar vara trasig eller borta. Om inte tomgången är rätt så glödtändning motorn gärna. Gasspjället i förgasaren ska vara helt stängt och inte justeras tomgång på, utan det gör du men skruven på insugningsröret.
Jag tror den magnetventilen fungerar för jag drog ut den för ett tag sen och då dog nästan motorn. Men jag ska kolla det igen. Jag har justerat tomgången med den skruv du nämner, o-ringen i fråga, hur byter man den? Kan mycket väl vara så att o-ringen spruckit nu när jag skruvat i skruven.
Arne skrev:Det bästa sättet att lösa tändningsproblemet är att åka till skroten och inhandla en komplett fördelare, tändspole, kabelsats och tändmodul med aluminiumfäste från en B200A/B230A och montera denna i din motor. Dessutom kommer du att sänka bränsleförbrukningen.
Det är ju ett alternativ men är fördelaren svår att få lös och byta? Och passar det rakt på eller måste jag modifiera nått mer?
#1247423
Kloge skrev:Ang brytaravståndet så mät avståndet på de fyra klackarna. Jag råkade ut för att de var ojämnt slitna vilket gjorde att jag hade fyra olika brytaravstånd. Inte mycket men ändå. Dessutom var det ett radiellt glapp i axeln vilket också bidrog till ett ständigt varierande avstånd.

Köpte en 123 Ignition.
Kloge skrev:Tillägga att dessutom så kärvade centrifugalvikterna.
Så det blev en stor uppryckning för körbarheten med elektronisk tändning
Grät när jag betalade, levt ett lyckligt liv sedan dess
Får ta och mäta alla 4. Är 123 Ignition svår att montera?
#1247697
Ska besikta bilen idag så jag tog den till jobbet i morse. Kom ca 3 mil så dog den. Startade på första försöket och körde vidare. Kom ca 2 mil till så vid en korsning så dog den. Startade efter andra försöket. Körde 5 km sen dog den. Startade efter 5 försök. Sen stannade den ungefär var 5e km resterande 3 mil. Och om jag trampar in kopplingen varje gång den dör så bluddrar den och går på lägsta möjliga varvtal i ca 15 sekunder sen stannar den. Sen får jag nöta på 3-5 gånger innan den startar igen.

Om det är skräp i tanken, kan jag rengöra den eller måste jag byta tank?

Sitter det nått filter i pumpen som kan bli tätt?
#1247729
Dessa mekaniska pumpar kan bli slitna i själva pumpen så att slaglängden på "pinnen" blir för kort. Kan det vara något sådant?? Att det är bensinen som inte riktigt räcker till?
#1247739
lennarte skrev: tor 03 maj 2018, 11:46 Dessa mekaniska pumpar kan bli slitna i själva pumpen så att slaglängden på "pinnen" blir för kort. Kan det vara något sådant?? Att det är bensinen som inte riktigt räcker till?
Ja det kan ju vara något sådant. Borde väl gå att ta isär och mäta på nått vis. Men borde den inte huckra eller nått då? Nu dör den ju bara hux flux. Tex säg att jag ligger och kör efter vägen. Då är det som att nån vrider av tändningen, inget ryck eller att den huckrar och går ojämt utan den dör bara.
#1247742
GLE skrev:Tex säg att jag ligger och kör efter vägen. Då är det som att nån vrider av tändningen,
Nää, då borde det inte vara bensinen..... Det måste då vara något glappkontakt någonstans. Har du varvräknare?? i så fall kolla på den, den är kopplad över tändningen. Om nålen går till 0 när den "dör" så är det tändningsfel i alla fall

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]