lennarte skrev:Det sitter en magnetventil i insuget efter förgasaren som ska stänga av luften till tomgången när du stänger av tändningen just för att förhindra glödtändning. Inte ovanligt att den är trasig. Det ska det klicka i den vid tändning av/på. Även om det klickar kan den vara trasig. Om den är riktig så ska motorn stanna/gå väldigt dåligt om du tar bort kabeln när motorn går på tomgång. Det sitter också en stor spårskruv som du justerar tomgångsvarvet med. Den har en o-ring som också brukar vara trasig eller borta. Om inte tomgången är rätt så glödtändning motorn gärna. Gasspjället i förgasaren ska vara helt stängt och inte justeras tomgång på, utan det gör du men skruven på insugningsröret.
Jag tror den magnetventilen fungerar för jag drog ut den för ett tag sen och då dog nästan motorn. Men jag ska kolla det igen. Jag har justerat tomgången med den skruv du nämner, o-ringen i fråga, hur byter man den? Kan mycket väl vara så att o-ringen spruckit nu när jag skruvat i skruven.
Arne skrev:Det bästa sättet att lösa tändningsproblemet är att åka till skroten och inhandla en komplett fördelare, tändspole, kabelsats och tändmodul med aluminiumfäste från en B200A/B230A och montera denna i din motor. Dessutom kommer du att sänka bränsleförbrukningen.
Det är ju ett alternativ men är fördelaren svår att få lös och byta? Och passar det rakt på eller måste jag modifiera nått mer?
GLE. Norra Ångermanlands mest misslyckade mekaniker.