Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1208489
Är det för stort avstånd får ju kondensatorn kortare tid på sig att "ladda upp" sig och då kan den kart missa för det. Då är det kanske läde föe inställning av tändläget, görs enklast med stroboskoplampa. Man kan göra det "manuellt" också, men stroboskop är både enklare och exaktare.
#1208664
lennarte skrev:Är det för stort avstånd får ju kondensatorn kortare tid på sig att "ladda upp" sig och då kan den kart missa för det. Då är det kanske läde föe inställning av tändläget, görs enklast med stroboskoplampa. Man kan göra det "manuellt" också, men stroboskop är både enklare och exaktare.
Har kört mina 15 mil till och från jobbet inatt och det enda jag märkte av var när jag skulle starta den i natt så var den lite svårstartad, fick hålla upp varven med gasen i ca 20 sekunder för att den inte skulle dö men på hela vägen hem så var det inga tendenser till att hugga eller vilja stanna. Vill påstå att bilen går bättre också. Sen märkte jag att tomgången sjunkit från 1100 rpm till ca 700 rpm, men det kanske inte har med det här att göra. Tändinställning ska jag ta och göra, duger Biltemas tändinställningslampa? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/
#1208670
I och med att du ändrar brytaravståndet (kamvinkeln) så ändrar du vinkeln (från brytarnas stängning till näta öppning) och den vinkeln räknas i grader. Rätt gradtal är 59 - 65° och varje grad du ändrar där ändrar tändläget. Så har "någon" innan ändrat brytaravståndet till 0,8 mm utan att ändra tändinställningen så har tändningen varit för hög (tidig) och då höjs tomgångsvarvtalet också. Så nu när du ändrat avståndet till (ungefär) rätt mått så sjunker ju samtidigt tomgången och då kanske tändläget är (ungefär) rätt nu också.
Den stroboskoplampan duger länge. Har för mig att tändläget ska vara 12° före på tomgång med vakuumslangen på strömfördelaren bortkopplad. När du ändå har den bortkopplad kan du suga i den. Då ska tändläget ändra sig och samtidigt ändrar sig tomgången lite, om allt är riktigt
#1208827
lennarte skrev:I och med att du ändrar brytaravståndet (kamvinkeln) så ändrar du vinkeln (från brytarnas stängning till näta öppning) och den vinkeln räknas i grader. Rätt gradtal är 59 - 65° och varje grad du ändrar där ändrar tändläget. Så har "någon" innan ändrat brytaravståndet till 0,8 mm utan att ändra tändinställningen så har tändningen varit för hög (tidig) och då höjs tomgångsvarvtalet också. Så nu när du ändrat avståndet till (ungefär) rätt mått så sjunker ju samtidigt tomgången och då kanske tändläget är (ungefär) rätt nu också.
Den stroboskoplampan duger länge. Har för mig att tändläget ska vara 12° före på tomgång med vakuumslangen på strömfördelaren bortkopplad. När du ändå har den bortkopplad kan du suga i den. Då ska tändläget ändra sig och samtidigt ändrar sig tomgången lite, om allt är riktigt
Okej, jag har inhandlat en sån nu så då får jag testa.
Om jag får igång bilen vill säga :evil: .
Körde idag till jobbet och hem nu inatt. 2 km hemifrån dog bilen och den går inte att starta. Det verkar som den inte får någon gnista, luktar bara bensin om den. Så nu har jag gått hem och ska hämta den nu på morgonen när det ljusnat så får jag se vad jag kan göra. Den hade inga som helst tendenser till att rycka eller nånting, i en utförsbacke så dog den bara.

Däremot så reflekterade jag över en sak och det var att när den dog så dog även varvräknaren trots att jag rullade med växel i och kopplingen uppe dvs motorn snurrade och den är ju kopplad direkt på tändspolen så kan det vara tändspolen som gett upp? Förut när den stannat så har ju varvräknaren ändå visat varven när man rullat och haft kopplingen uppe ?:-/ .
#1208829
Eftersom du petat i brytaren ska jag tippa på att dom åkt igen/klacken borta så du inte har nåt avstånd, då visar inte varvräknaren något heller.
#1208954
var bor du nånstans? nya brytare och kondensator kostar ca 150:- (max 200) brytarfett finns bara i stora tuber numera som kostar ca 300 inklusive frakt men jag erbjuder lite av mitt fett om du bor häromkring :) hur är tändstiften? tändspole finns på biltema billig och bra :D
#1209000
Amarace skrev:Eftersom du petat i brytaren ska jag tippa på att dom åkt igen/klacken borta så du inte har nåt avstånd, då visar inte varvräknaren något heller.
Jag var ute och mätade avståndet ikväll och det var lite större en 0,4mm så antingen hade jag gjort något fel när jag justerade förra gången eller så är det nått annat. Jag såg även nu att brytarna har en spets på ena och en motsvarande grop på den andra, försökte fila ner spetsen men gropen kan jag inte fila ner då det är så lite gods kvar på den sidan så jag får ta och beställa nya brytarspetsar. Är det svårt att byta? Provade starta bilen men den startar inte för det, provade även med en annan tändspole för att se om den lagt av men det gjorde ingen skillnad.
SkauneJohan skrev:var bor du nånstans? nya brytare och kondensator kostar ca 150:- (max 200) brytarfett finns bara i stora tuber numera som kostar ca 300 inklusive frakt men jag erbjuder lite av mitt fett om du bor häromkring :) hur är tändstiften? tändspole finns på biltema billig och bra :D
Jag bor i den övre delen av mellersta Norrland så det blir nog långt, antar att du bor i Skåne?
#1209014
japp bor i skåne/blekinge trakten

brytare är lite pilligt att byta men inget svårt(jag klarar det :shock: ) byt kondensator på samma gång eftersom du får loppa är den nog slut

det som håller fast brytaren är den lilla skruven som du även lossar lite vid justering, kondensatorn sitter med en skruv på utsidan sen är det kablen till kondensatorn och till tändspolen bara :-)-)

bästa sättet att kolla brytaravståndet är med kamvinkel (betydligt mer exakt än bladmått) se även till att allt är avfettat eftersom fett bränner och ger loppor, ny brytare behöver du avfetta och sedan rengöra mellan ytorna med luddfri tröja eller liknande

biltema har multimeter med kamvinkelmätare för ca 500:-



efter du har pillat med brytarna ifall den fortfarende går dåligt så skaffa startgas o kolla ifall den går igång på det, isåfall är det bränslefel, kan såklart vara både bränsle och gnista som ger problem
#1209017
Om vi nu utgår från att det är fördelaren och brytarspetsarna som är orsaken till störningarna och att du har för avsikt att behålla bilen för överskådlig framtid, så skulle i alla fall jag ha funderat på ett brytarlöst system.
Det finns två bra möjligheter: Antingen ett brytarlöst system från en Volvo 240. Om jag har förstått det riktigt kan du ta ett från en 240 ända upp i dom årgångarna där det satt K-Jet insprutning i bilen. Efter K-Jet kom LH-insprutningarna och dom samarbetar med en styrdator, så dom passar inte i din bil.
Men så ser ett exempel ut på tidigare brytarlöst tändsystem med fördelare och tändbox som passar i din bil:
Bild
Bilden är något lite missvisande. Den visar två förkopplingsmotstånd. Det var V6-motorerna som hade det. Men man har bara ritat fyra tändstift! :shock: :shock: En fyrcylindrig motor skall bara ha ett förkopplingsmotstånd. Om du köper något sådant som bildexemplet visar, så se till att du får med allt. Tändbox, fördelare, kablar med kontakter och förkopplingsmotstånd. Eventuellt ingår det ett relä där också? Och du bör helst också ta med tändspolen.

En annan möjlighet är att helt enkelt köpa en ny fördelare. En sådan här: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Detta är alltså en fabriksny elektronisk och brytarlös fördelare. Allt finns i fördelaren. Den torde hålla minst lika länge som bilen med stor marginal. Dyrt? Ja kanske. Men kolla och jämför vad en fabriksny originalfördelare skulle kosta. Och då innehåller den stenålderns brytarspetsar och en kondensator som hela tiden slits och måste justeras eller bytas ut med jämna mellanrum.

Tänk på att om du köper en begagnad så finns den teoretiska risken att den havererar veckan efter du har satt i den i motorn. Men brytarlösa fördelare har en längre livslängd eftersom det inte finns någon "klack" från brytarspetsarna som trycker på fördelaraxeln. Visserligen inget stort tryck, men tiden är avgörande i detta fallet.
#1209033
Inte behöver du spciellt "brytarfett", det duger med "vanligt" fett bara det inte är för "slaskigt" Biltema på tub duger, jag anväde ett typ sådant här när jag körde omkring med farsans 144. Den såldes 2008, så det är ett tag sedan
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000017180/
Det var inte ovanligt att kabeln vid fördelaren ärgar sönder precis i plasten där den gå in i fördelaren. Om brytarna fungerar som dom ska bör man nog se att nålen på varvräknare rör sig, om än väldigt lite när du försöker starta. Om du ska fila bort "tappen" på brytaren, bör du ha en speciell magnetfil som samlar på sig spånen, eller ännu bättre byta brytarna. Förr i tiden fanns det olika kvalité på brytare, man kunde köpa speciella "longlife" brytare som varade i flera 1000 mil. Annars bytte man brytare och tändstift samtidigt. Det gjorde man vid vartannat oljebyte tillsammans med oljefilter (varje 1000 mil)
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]