Om vi nu utgår från att det är fördelaren och brytarspetsarna som är orsaken till störningarna och att du har för avsikt att behålla bilen för överskådlig framtid, så skulle i alla fall jag ha funderat på ett brytarlöst system.
Det finns två bra möjligheter: Antingen ett brytarlöst system från en Volvo 240. Om jag har förstått det riktigt kan du ta ett från en 240 ända upp i dom årgångarna där det satt K-Jet insprutning i bilen. Efter K-Jet kom LH-insprutningarna och dom samarbetar med en styrdator, så dom passar inte i din bil.
Men så ser ett exempel ut på tidigare brytarlöst tändsystem med fördelare och tändbox som passar i din bil:
Bilden är något lite missvisande. Den visar två förkopplingsmotstånd. Det var V6-motorerna som hade det. Men man har bara ritat fyra tändstift! :shock: :shock: En fyrcylindrig motor skall bara ha ett förkopplingsmotstånd. Om du köper något sådant som bildexemplet visar, så se till att du får med allt. Tändbox, fördelare, kablar med kontakter och förkopplingsmotstånd. Eventuellt ingår det ett relä där också? Och du bör helst också ta med tändspolen.
En annan möjlighet är att helt enkelt köpa en ny fördelare. En sådan här:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Detta är alltså en fabriksny elektronisk och brytarlös fördelare. Allt finns i fördelaren. Den torde hålla minst lika länge som bilen med stor marginal. Dyrt? Ja kanske. Men kolla och jämför vad en fabriksny originalfördelare skulle kosta. Och då innehåller den stenålderns brytarspetsar och en kondensator som hela tiden slits och måste justeras eller bytas ut med jämna mellanrum.
Tänk på att om du köper en begagnad så finns den teoretiska risken att den havererar veckan efter du har satt i den i motorn. Men brytarlösa fördelare har en längre livslängd eftersom det inte finns någon "klack" från brytarspetsarna som trycker på fördelaraxeln. Visserligen inget stort tryck, men tiden är avgörande i detta fallet.