Sida 1 av 2

440 GLT -90 B18FP Startar inte så ofta

Postat: tor 10 mar 2005, 14:30
av WeirDoc
Jag har lite strul med min 440. Den startar bara då och då, men när den går så går den hyffsat, den har lite ojämn tomgång ibland, men annars funkar det bra.

När den inte startar så har jag skruvat av ett av stiften och det har varit snustorrt så den verkar inte få nå´n soppa. En gång när den inte startade så kollade jag om jag hade gnista, men jag tyckte inte jag såg nån sån heller, men borde det inte ha varit bensin på stiftet då?

Fördelarlocket och rotorn har nog sett sina bästa dagar, men borde den inte gå sämre om det var totalt slitet, eller kan det bli så att den inte startar ibland??

Tips??

Weirdoc

Postat: tor 10 mar 2005, 20:31
av Sparkz
Om tändlägesgivaren är kass vet inte styrenheten att motorn snurrar, och då startar inte bränslepumpen heller.

Det händer att stiftet i mitten på locket går av, kollat det?

Postat: tor 10 mar 2005, 20:53
av WeirDoc
Tändlägesgivaren, är det samma som impulsgivare eller vad den nu hette. Jag har ju en sån där diagnostikgrej som säger att det är nå´t fel på den, men samtidigt så stod det i reparationshandboken att den kunde varna utan att något var fel.

Nja, jag tror inte den gått av, startar den över huvudtaget då? Min går ju ibland. Som sagt, fördelarlocket såg inte så bra ut, så jag ska handla ett nytt sånt och en rotor imorrn.

Vart sitter tändlägesgivaren??

Tack för svaret förresten!!

Postat: tor 10 mar 2005, 21:02
av Sparkz
Har du felkod 214 är det nog impulsgivaren. (ja, samma sak) Den sitter ovanför svänghjulet.

Postat: tor 10 mar 2005, 21:07
av WeirDoc
Japp, 2-1-4 var det.

Ok, måste den bytas eller är det bara lite glappt, eftersom den går bra annars? Vad kostar en sån pjäs?

Postat: tor 10 mar 2005, 21:16
av Sparkz
Kolla kontakstycket och ös på lite kontaktspray om det ser ärgigt ut. Mät motståndet i den, (passa på när den inte startar) jag vet inte hur många Ohm det ska vara, men det borde ligga på några hundra. Inte över 1000 iaf.
Byt Ohm mot kr så har du min gissning på priset med :o)

Postat: tor 10 mar 2005, 21:19
av WeirDoc
Hehe, då hoppas jag på 100 Ohm!!

Tack, jag ska kolla imorgon. Jag har nog gott om tid innan jobbet, jag har ju knappt kommit i tid en enda dag denna vecka p.g.a skrället! 8)

Postat: lör 12 mar 2005, 14:38
av WeirDoc
Jag har hittat den nu och kontakterna ser bra ut, men jag sprayade i en hel del kontaktspray, men den var ändå lite svårstartad, hur viktig är den där grejen när motorn väl är startad eftersom den går bra då?

Iofs så pekar allt åt att det är den där, så jag lär nog leta rätt på en ny, det såg inte ut att vara så svårt att byta den i alla fall.

Postat: lör 12 mar 2005, 19:51
av Sparkz
Viktig är den, ingen signal - ingen gnista.
Det är en spole med kärna, ihop med tänderna på svänghjulet fungerar det som en generator. Den ger ut en liten växelspänning med en period för varje tand på svänghjulet. Någonstans, oftast 90 grader innan ÖD på ettans cylinder finns det en längre tand för att styrenheten ska veta var någonstans på varvet motorn är.

Det är inte så vanligt att den går sönder på 400 iofs, men kommer felkoden tillbaka efter att du raderar den ar det nog läge att prova med en ny.

Postat: mån 14 mar 2005, 17:36
av WeirDoc
Volvo skulle ha runt 300 för en sån givare så det överlever jag! Men nu har jag ett till problem, eller om det är samma, eller om det ska vara så. När bilen går på tomgång och jag snabbt trycker ner gasen så börjar bilen med att låta som om den skulle lägga av en kort stund innan den varvar upp, ska det vara så?