Sida 1 av 2
Motor krach 230f
Postat: sön 31 dec 2006, 12:40
av Caffis
Ojoj det här trodde jag inte kunde hända Förmodligen en ventil och den biten som lossade hamrar runt i 1ans cylinder Jag har bra oljetrck den går inte varm men när jag belastar motorn knackar det som en gammal stenkross (kolv+kolvbult eller?) Nu kommer frågan Vilka års modeller går att stoppa i rakt av utan att behöva bygga om alt för mycket. bilen är en 245a med 230f 1990års. har hittat en 230f 1988års skiljer något från 1990? tacksam för alla svar.
Postat: tis 02 jan 2007, 09:05
av Sparkz
Det skiljer på bränslesystem (LH 2.2 på en 88, LH2.4 på din) Men byter du bara motorn och flyttar över givare och sånt från din gamla går det fint.
Postat: fre 05 jan 2007, 21:44
av Caffis
Tackar för det :) När slutade man med fördelaren i fram kant? 90? sen sitter locket på kammen eller? när kom 230f 87? och slut med 900 serien? Jag har inte rivit toppen än men jag fick en intresant teori av en kille för det sitter hellecoil(lös tändstift gänga) på ettans cylinder, han menade att om man drar ned den för långt i toppen kommer tråden av gängan som sticker in i förbräningrummet att fungera som ett glödstift,den förtänder spiknig på den cylindern som följd till slut smälter det hål i kolven .Ja vi får se vem som har rätt
Postat: fre 05 jan 2007, 23:21
av Hasse63
Alla 240 har fördelaren i blocket. det får inte blats där bak på toppen
Postat: lör 06 jan 2007, 15:41
av Caffis
Okej...bra att veta Problemet är att det finns lite för mycket att välja på när det gäller volvo så man blir lite villrådig när man letar delar, har hittat en motor som gått 10t men är automat. Men är det några problem att flytta över svänghjulet o smälla dit en vanlig låda???
Postat: lör 06 jan 2007, 16:09
av Hilmer
Inga problem att flytta över svänghjul osv, glöm inte att demontera styrningen till konvertorn som sitter i vevaxel och byter denna mot lagret (och låsringen) som ska sitte där vid manuell låda.
Postat: sön 07 jan 2007, 11:18
av Caffis
Jag tackar för alla svar. Jag ska försöka att komma med lite avskräckande bilder senare för den som tycker att det verkar intresant. För som jag förstått är det här lite ovanligt när jag pratar med kompisar och kolegor.
Postat: lör 03 feb 2007, 10:36
av Caffis
:shock: 1 ans 0,5kg 2ans 0,2kg 3 ans 11,0kg 4 ans 11,0kg alltså en två cylindrig 230f humm blir då en 115F motor Teoretiskt borde de jag ha ca 50hkp kvar undrar hur långt man kan köra med en två cylindrig volvo??? känns som att det här måste utforskas

den gick obehindrat ca60km hem Åter kommer med resultat. :)
Postat: sön 04 feb 2007, 19:45
av robban67
Hej
Ja, ska man tolka dessa siffror från komptest så verkar det vara en trasig toppackning just för tillfället..
mvh
Robban
Postat: mån 05 feb 2007, 19:33
av Caffis
Jo det med tror jag. Men när man gasar på låter det som det sitter en hel samba orkester o hammrar på i oljetråget. :shock: men va tusan den går ju fint på två burkar :lol: så spar man ju soppa oxå

Ny spis är på G 8) från Norrland. 10042mil :shock: