Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkall
#5053
Alltså, undrar vad minmåtten ska vara enl Volvo. Tanken är att bygga en VOC av en 240 GLT. Blocket är ett B23 Och toppen en 405. Nån som kan bidraga med info?

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av prototypen
#5083
http://www.volvooriginal.com/volvoorigi ... nalram.htm

På denna sida finns regler för VOC.

Ang topplock får det vara min. 145,6 mm högt efter bearbetning ( Höjd på ny topp 146,1 mm )
Något mått på block har jag inte.

Utdrag ur reglementet:

3.1.6. Cylinderlock
Observera att det finns ett antal utföranden när det gäller cylinderlock till Volvo -motorerna.
Vad som skiljer är insugningskanalernas gjutning.
De olika utförandena identifieras via gjutnummer som finns ovanför avgasportarna.
Kombinationen cylinderlockutförande och motor måste vara korrekt vilket innebär
följande:
Det ”stora topplocket” med gjutnummer 405 eller 531 får endast användas på B23E i
årsmodeller 79-83. Cylinderlock med gjutnummer 531 får också användas på B230F som
trimsats, på B230FX-motor samt på motor B230FB.
Under 1995 tillverkade Volvo ett antal "utbytestoppar" med gjutnummer 405 med
pluggade puls-air hål som ersättning för cylinderlock bytesnummer 5002267 (B23E
årsmodell 79-80). Det innebär att det är tillåtet att använda även cylinderlock 405 och 531
med pluggad puls-air hål på motor B23E, dock endast årsmodell 79-80. Pluggning kan
göras med de delar som anges i reservdelskatalogen, dvs: Plugg 1277457, Packning
271776, Pinnskruv 953032, Klamma 1266663, Mutter 955781.
Det är också tillåtet att använda original puls-airrör i stället för pluggar. Röret skall då
svetsas ihop på ett betryggande sätt, så att det blir tätt.
Ingen bearbetning är tillåten med följande undantag:
Cylinderlock får planas enligt det mått som finns i SHB. Ventilsätesring av stål får fritt
fräsas. För övrigt är ingen bearbetning tillåten. Sot i förbränningsrum och i kanaler får
borttagas på samma sätt som görs vid Volvos renovering av utbytestopplock detnr
5002267. Detta innebär att kanaler rengörs med glasbläster under kort tid, max 10
sekunder från vardera hållet. Rengöringen får ej innebära att ytstruktur förändras eller att
kanter och frässpår slipas ner. Det är ej tillåtet att ta bort sot med roterande stålborstar
eller andra mekaniska hjälpmedel på så sätt att slipspår uppkommer. Vid kontroll kommer
jämförelse att göras med renoverat cylinderlock detnr 5002267 från Volvo Reservdelar.
(Anmärkning: Volvos renoveringsverkstad i Flen använder en bläster med beteckning
Flex-o-Lite Premium Glass Bead 801-209).

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]