Sida 1 av 1

reparera turbo

Postat: tor 28 dec 2006, 20:17
av hanzzon
hej har en 440 turbo som turbon har lågt av på och jag undrar om det är möjligt att reparera den själv

Re: reparera turbo

Postat: mån 08 jan 2007, 13:25
av krang
hanzzon skrev:hej har en 440 turbo som turbon har lågt av på och jag undrar om det är möjligt att reparera den själv
Normalt sett inte! De är ju ganska vässade prylar. Man kan lämna in dem på renovering men ett utbytes är bättre. Det är rätt mycket bök att ta bort en turbo så man kan lika gärna byta den när man ändå lägger ner tiden.

Några små grejer kan man alltid kolla. På vilket sett har den gått sönder. Tok laddar den eller laddar den inte alls.

Har du tur kanske det bara är wastegate anordningen som rostat ihop om bilen inte använts på länge. Då kan man ta fram 5-56en och spruta på alla rörliga delar till staget och ventilen. och prvköra lite.

Om aggregatet har lagt av helt borde motorn dö så fort du varvarden över tomgång. Är det så?

Postat: ons 10 jan 2007, 08:38
av hanzzon
nej det gör den inte när man startar bilen så går ladtrycks mätaren ner i bott (på de vita) o när man gasar åker nålen upp lite

Postat: ons 10 jan 2007, 10:18
av krang
hanzzon skrev:nej det gör den inte när man startar bilen så går ladtrycks mätaren ner i bott (på de vita) o när man gasar åker nålen upp lite
Hur är den att köra med?

Postat: ons 10 jan 2007, 11:41
av hanzzon
den e ok men har inte kört me den så mycket för den står instäld för rostlagning

Postat: fre 12 jan 2007, 10:35
av krang
hanzzon skrev:den e ok men har inte kört me den så mycket för den står instäld för rostlagning
Laddtrycket följer inte alltid med så mycket när man inte belastar. Om man ligger med gasen i botten vid 3000rpm på tvåan så borde den ladda ordentligt. Om turbon inte ger något tryck alls kommer motorn att dö, den suger ingen luft själv. Är det läckage på trycksidan händer samma sak. En turbomotor med trött turboaggregat blir påtagligt slö. Kolla att alla slangar och ventiler sitter som dom ska och fungera.

Om du har mer frågor rekommenderar jag forumet http://www.turboperformanceclub.com/
dom har en ra faq oxå.

Postat: mån 15 jan 2007, 19:35
av hanzzon
ok tack för svar

Postat: fre 19 jan 2007, 10:17
av boostofta
om själva turbon sagt upp sig så läcker den i regel olja i avgaserna och då ryker det blåsvart.
Annars brukar ev. fel ligga i laddtrycksregleringen, wastegate, slangar, moduleringsventil eller bypass ventilen (ätercirkulerande "dumpventil")