Sida 1 av 2

Startproblem B 23

Postat: fre 03 mar 2017, 17:32
av lackeringstekniker
Har ett problem med en 240 med B23 a insprut mek.
Har bytt alla tändstiftskablar,kabeln mellan tänspole och fördelare ,tändstift ,tändspole,rotor,fördelare,kondensator,brytare mm och nu till problemet.När man startar bilen kall så går den bra kan rycka till någon gång annars pinnar den på men när man stänger av den så startar den på en gång men om den står 10-20 min så vägrar den att gå igång vilket inträffade igår och provade att den fick soppa kolla gnistan från tändspolen vilket fungerade tog och provade med ett tändstift och ingen gnista malde ur batteriet och fick vänta en timme innan kompisen kom och då gick bilen igång med en gång likaså idag körde den genomvarm röck lite ibland men gick bra annars stängde av den och startade inga problem upprepade det några gånger inga problem med att starta 1/2 time senare gick den inte att få igång var inne på kondensatorn men den är ny men och andra sidan sett Mecas grejjer kan det väl vara fel på.
Någon som råkat ut för samma fel.

Re: Startproblem B 23

Postat: lör 04 mar 2017, 05:34
av gnestakalle
Småtänder den inte ens?

Mvh GK

Re: Startproblem B 23

Postat: lör 04 mar 2017, 07:58
av Rådlös
Lite petimätrande.
Vilken årsmodell har du? Om du har en A-motor så har du väl förgasare? Tidiga insprutningsmotorer brukar heta E. Och vilken typ av fördelare har du? Bytarlös tändning har ingen kondensator eller brytarspetsar. (Om du inte har något egenmonterat, okänt, utomstående, fabrikat?)

Re: Startproblem B 23

Postat: lör 04 mar 2017, 10:07
av lackeringstekniker
Står klart och tydligt b23 med mek insprut och med brytare vilket betyder att det är en gammal fördelare isatt något annat passar inte.Kan finnas en förgasare någonstans i verkstan i något hörn men troligtvis inte då jag inte sparar på något slutat med det.
Någonstans i fördelarregionen måste felet sitta då jag har gnista i tändkabeln och tändstiften men då den stängs av och efter ca 20-30 min går den ej att starta Får köpa en ny konding eller be ägaren köpa nytt tändsystem Någon som ligger på ett komplett tändsystem till B23

Re: Startproblem B 23

Postat: lör 04 mar 2017, 14:44
av lackeringstekniker
Nu har jag fått gnistor men den startar inte förens den har blivit kall.Fullt ös med bränsle alla pumparna går kan inte vara kallstarten utan det måste vara någon annan givare på mek insprutet frågan är vilken även en fundering om bottenplattan på nykeln kan vara boven i dramat

Re: Startproblem B 23

Postat: sön 05 mar 2017, 01:21
av gnestakalle
Av vilken anledning tror du att det inte kan vara kallstartssystemet?

Mvh GK

Re: Startproblem B 23

Postat: sön 05 mar 2017, 18:55
av lackeringstekniker
Därför att det inte är något problem att starta den kall,insprutningen fungerar som den skall, fick byta fördelare troligtvis något fel på kabeln som går till tändspolen gav inte rätt voltantal men ny bytt allt när jag ändå hade allt på hyllan.

Re: Startproblem B 23

Postat: sön 05 mar 2017, 22:58
av Henke3
du kanske har denna bok redan men där finns en del ang varmstartproblem: http://volvo242gt.se/Branslesystem.pdf

Re: Startproblem B 23

Postat: mån 06 mar 2017, 11:12
av lennarte
Om sensorplattann fastnar i i något läge eller den "tar tjyvluft" kan den bli svårstartad. Dom är kända för att lätt "sura ner" sig. Här är ett felfökningsschema. Det är till en nyare modell, men ska nog funka
CIS_troubleshoot.JPG
CIS_troubleshoot.JPG (178.86 KiB) Visad 821 gånger

Re: Startproblem B 23

Postat: mån 06 mar 2017, 19:08
av lackeringstekniker
Tack för svaren.Kopplade in en 12 v tändspole utan motstånd och nu går den klockrent.