Sida 1 av 3
Tomgång ökar när motorn blir varm b23e [LÖST, typ]
Postat: lör 28 jan 2017, 23:37
av Frrla
Vad har jag lyckats göra när det blir så? Har provat 3 olika tilluftsslides som fungerar i andra bilar. Ingen tjuvluft hittar jag heller. Spelar ingen roll hur jag ställer tomgång på plastskruven eller ändrar på slidens 8mm..... Har även provat ändra på co skruven utan framgång.
Är motorn kall å går på 1000 så ökar den till 1600 varm. Då kan man ställa ner till 1000 men då finns ingen tomgång när den är kall igen...
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: mån 30 jan 2017, 16:48
av Hilmer
Är gasspjället rätt injusterat?
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tis 31 jan 2017, 16:09
av Frrla
har kollat i boken å där står de att de ska vara pyttelite öppet har ja för mig. du kanske vet bättre? (P)
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tis 31 jan 2017, 16:42
av lennarte
Eftersom du har en "bypass" för att justera tomgången och du har en tillsatsluftventil så ska gasspjället vara (i pricip) stängt. Förmodar att du gör som på "F" motorn, skruva ut stoppskruven, se till att gas staget är losstaget. "Känn" sedan efter så gasspjället fastnar när du trycker det "bakåt" skruva in stoppskruven tills det precis rör mothållet. Om du öppnar och stänger spjället hör du att det "klingar" när du släpper spjället. När du har hittat det läget där skruven precis nuddar stoppet så skruvar du in skruven ett 1/2 varv max 3/4 varv och låser skruven. Nu är spjället så långt tillbaka det kan vara utan att fastna när motorn svalnar och då ska du kunna justera tomgången med plastskruven.
Edit, fixat lit stavfel :

Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tis 31 jan 2017, 16:50
av Hilmer
Kommer inte ihåg några mått, men om spjället inte är rätt justerat så kan det antingen passera luft som inte bör passera eller så kan spjället kärva och då kan tomgången drabbas.
lennarte förklarar bra hur det ska justeras in.
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tor 02 feb 2017, 15:47
av Frrla
jag har ändrat på spjället lite å den tycktes bli bättre, men inte någon wao känsla direkt. kan de vara så enkelt att de är skit i spjället eller att det skulle behöva bytas?
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tor 02 feb 2017, 16:43
av Hilmer
Spjällen kan bli lite glappa i lagringen i huset, och skitiga kan dom helt klart bli!
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: tor 02 feb 2017, 19:35
av Frrla
synd om de är glapp för ja hade 4 st som ja gav bort för några månader sen...
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: fre 03 feb 2017, 13:32
av frasse4
Det sitter ju en bimetallfjäder i bränsletrycksregulatorn som ska justera bränsleblandningen medan motorn är kall. På min 240 hade jag bra tomgång när man startade kall (dvs. när kallstartspridaren gick) men låg tomgång när motorn var halvvarm för att sedan få hög tomgång när den var varm.
Jag fick aldrig riktigt ordning på det, men jag ställde tomgången så den nästan stannade halvvarm runt 500 rpm så hade jag runt 900 rpm varm. Jag misstänker att den gick för snålt när den var halvvarm. Men om den tjuvstannade var den alltid lätt att starta igen.
Sedan det klassiska, får man tjuvstopp inom 10-15 s med en K-jet kommer den garanterat att sura ner sig ;)
Re: tomgång ökar när motorn blir varm b23e
Postat: fre 03 feb 2017, 20:48
av Frrla
Tog en plåtbit å gängade in en skruv som va svarvad, så jag kunde ställa in styrtrycksventilen själv på den jag trimmat.
har 3st begagnade som fungerat i andra bilar ganska nyligt som jag kan byta och labba med.
har också provat byta ett par gånger för något år sedan då jag hade problem med soppablandningen vid körning. men det visade sig då att jag hade 4 felaktiga styrtrycksventiler (som jag bytte med) ett förbaskat dåligt luftfilter och 2 spridare som sköt strålar :*O/ fick den att gå riktigt bra sen, och när jag bytte spridarna har den gått fint även på tomgång och lågvarvskörning ett år, tills nu då detta uppdagat sig.
kan hända att jag vart och pillat på den lite smått till och från ibland när de vart riktigt kallt ute (-30) då den inte velat gå på tomgång eller vart hopplös att köra. men vill minnas att jag justerat tillbaka när det blivit varmare.
angående att dem surar ner sig så har jag vart med om de, eller att dom är svårstartade i vissa situationer. men aldrig att det vart några egentliga problem att få igång dem igen eller så. bara lite smått störande typ. är sambon som kör denna bilen, ibland mina andra 2 k-jetare och de har iaf aldrig vare några nämnvärda problem för henne heller, med tanke på att våra körstilar så olika å sånt :)