Sida 1 av 3
Varvtalsgivare 240
Postat: sön 17 dec 2006, 14:34
av Gnun
Har mätt upp varvtalsgivaren på min 240 -90 och den ska ha 250 ohm mellan ben 1 och 2 men mätinstrumentet ger inget utslag alls så jag tänkte byta den. Men problemet är att jag inte får loss den jag har lossat en skruv som håller den. Är det våld som gäller eller hur får jag loss den?
Postat: sön 17 dec 2006, 18:53
av anp
Den kan sitta som berget. Prova att lirka dit en blocknyckel som passar på foten på givaren, och vrid sedan fram och tillbaka.
Eller vrid den lite åt sidan, och bryt f ö r s i k t i g t med en stor mejsel givaren uppåt.
Postat: mån 18 dec 2006, 09:35
av Gnun
tack för tipset
en fråga till, jag har lossat en bullt som sitter rakt uppifrån men noterat att
det sitter två mindre bulltar som sitter in i godset från sidan (nedsänkta i godset) mkt. svår åtkomliga, måste dessa lossas?, det verkar som det skulle behövas spec.verktyg för detta. pga. det är så trångt.
'Tacksam för svar Danne
Postat: mån 18 dec 2006, 11:38
av anp
De skruvarna håller själva hållaren till givaren, så de behöver du inte lossa.
Som ointressant info kan jag nämna att jag blev tvungen att ta ner lådan för att få loss min givare då jag bytte den härom månaden.
Hade säkert kunnat vålda loss den utan att ta ner lådan, men jag visste inte om givaren var trasig eller inte. Och ville då inte riskera att ha sönder den.
Postat: mån 15 jan 2007, 21:23
av Subidius
Nej dom kan va krångliga att byta, själv fick jag lossa alla sruvar på växellådan och dra motorn framåt en arning då jag bröt sönder hållaren på min..
Re: Varvtalsgivare 240
Postat: tis 02 feb 2010, 18:12
av Kongo76
Nu lyfter jag en väldigt gammal tråd här..
Vad händer egentligen om man har en dålig varvtalsgivare?
Re: Varvtalsgivare 240
Postat: tis 02 feb 2010, 18:18
av bensinskalle
vet inte om vi tänker på samma sak men vad ja har hört så kallas givaren som läser på svänghjulet för hallgivare
Den känner ju av motorns rotation och snackar med insprutet, så med dålig hallgivare kan sprutet strula.
Re: Varvtalsgivare 240
Postat: tis 02 feb 2010, 21:43
av Kongo76
Ja, så bör det rimligtvis vara..? Först fel värde in i styrboxen, sen fel i spridarna..
Kan det vara så att det heter hallgivare fram till -88 (och att den sitter nånstans nära fördelaren), men ersätts av varvtalsgivaren (se:
http://www.skruvat.se/Impulsgivare-vevaxel-P10037.aspx) från 88b och framåt?
Den senare verkar sitta nånstans vid torpedväggen, och verkar vara bökig att få loss enligt ovanstående kommentarer..
Så om man mäter upp den här givaren, och impedansen är felaktig, så blir det nåt småstrul med insprutet..? Lite synd att dom som skrivit här ovan inte har skrivit exakt hur motorn arbetar med felaktig givare..
Jag har ju fått koden en gång, men bilen går ju fint efter nyligen genomfört kamremsbyte. Vevaxeln var felinställd, så det var kanske det som gav koden. Får väl sluta lata mig, och gå ut och mäta upp den rackarn..
Re: Varvtalsgivare 240
Postat: tor 04 feb 2010, 21:20
av Sparkz
Hallgivare sitter i fördelaren. En halvledare som är känslig för magnetfält.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halleffekt Den behöver matningsspänning för att fungera och ger ut en snygg fyrkantvåg.
Den på svänghjulet är en induktiv givare. En spole på en magnetisk kärna, fungerar som en generator och ger ifrån sig en växelspänning med en lite konstig sinusform.
De gör samma sak, men fungerar på olika sätt. Man kallar inte en glödlampa för lysrör, även om båda lyser...
Helt kass givare: ingen gnista, motorn startar inte. Ibland kan båda typerna vara lite halvkass, tändmissar, svårstartad. I svänghjulsgivarens fall kan missade pulser göra att gnistan kommer vid fel tillfälle. Det fattas ett hål/tand på ett ställe på svänghjulet, 1/4 före ÖD. Det använder styrenheten för att var motorn är på varvet. Så en missad puls gör att den "börjar om på noll"
Re: Varvtalsgivare 240
Postat: tor 04 feb 2010, 22:03
av bensinskalle
finns det någon koppling mellan lh2.2, och lh2.4 när det gäller dessa givare?
2.2 har hallgivare, och 2.4 har svänghjulsgivaren?