Sida 1 av 2

B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 00:42
av Frrla
Är förbränningsrummen något mindre i 530 toppen än 398? Tycker dom ser lika ut men de säger ju inte mycket.

Tänker skrota min original 230a underdel (som börjat klappra å låta), spara toppen och ersätta den med ett b23 block (plana kolvar som lockar) :)

Re: B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 10:29
av SkauneJohan
vad jag har hört från nån som håller på med portning så är förbränningsrummen samma med skillnaden av tändstiftets placering och kanalerna lite bättre på 530 istället för 398

Re: B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 21:23
av Frrla
531 har helt annan utformning igen då? men förbränningsrummen är samma även där?

Tycker de är dålig info om det på nätet.....

Re: B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 21:34
av Gelis
531 toppen flödar lite bättre än 530.

Re: B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 21:37
av Frrla
planad 531 2mm, k-kam, extraktor å dubbla pierburg 175cd eller SU med b23 botten kan bli en skaplig gatmotor mao?

Re: B23 block med 530 topp

Postat: tis 13 dec 2016, 22:06
av robinb3rgsten
398 är väl till e motor med spridarhål

Re: B23 block med 530 topp

Postat: ons 14 dec 2016, 02:28
av Frrla
Kan inte säga säkert men de fanns 398 med förgasare har ja för mig

Re: B23 block med 530 topp

Postat: ons 14 dec 2016, 10:24
av lennarte
Kan inte låta bli att "lägga mig i" frågor som intresserar mig..... :oops:
398 och 530 är ganska lika. 405 och 531 har en lite annorlunda utformning av kanalerna och större ventiler. Förbränningsrummen är "snarlika" på alla. Spridarna sitter ju i topplocket på "E" motorn så finns topplocket på en B21, B23 eller tidig B230 så finns det i "A" utförande också. E.v med skillnad på höjden på förbränningsrummet för olika komp.förhållande. Senare B200/230 är ju "F" motorer och då sitter spridarna i insugningsröret. Så ska det trimmas är ju dom 2 senare topplocken ett bättre alternativ, e.v får man då plugga spridarhålen. Kanske låta spridarna sitta kvar??. I alla fall om man ska behålla dom i "originalutförande".

Re: B23 block med 530 topp

Postat: ons 14 dec 2016, 12:20
av SkauneJohan
exakt, 160, 398 och 530 är i stort sett samma, bra och fina kanaler för gatubilar och enkelt att få bättre med mild portning, 530 ska ha snäppet bättre tändstiftsplacering och kanske omärkbart bättre kanaler och 398 finns till bilar med förgasare, har en här hemma faktist

405 och 531 är de stora trimtopparna, man förlorar en hel del bottendrag och får en liten effektvinst på toppen, eftersom kanalerna egentligen är för stora till sugmotorer, en portad 530 funkar oftast bättre på bilar utan överladdning upp till ca 12-13mm ventillyft, det är väl först omkring 200hk+ ungefär som en 531 topp är fördelaktig

Re: B23 block med 530 topp

Postat: ons 14 dec 2016, 15:06
av Amarace
Intressant att 405 skulle vara för stora kanaler för sugmotorer då den toppen är gjord för sugmotorer, var inte förrän iomed B23ET som den hamnade på en Turbomotor.

160 sitter på alla förutom B23E t.om 81, sen kom 398, och 85 ersattes den av 530, 398 sitter på alla förgasarmotorer 81/82-84 samt B21ET t.om 85, samt B23E 84

405 sitter på B23E 79-83 samt B23ET.