Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1128827
1= Ström (signal) från tändspole
15 = Ström in, samma som till tändspole (tändning på) tändlåset läge 2
30 = Ström in från batteri, säkrad eller osäkrad
31= Jord
50 = Ström in från solenoiden, tändlås läge 3 (när startmotorn "går")
87 = Ström ut när reläet är "draget", till pumpen
87B=Ström när reläet inte är draget, alltså i viloläge. Används inte alltid

Edit, har försökt hitta ett kopplingsschema på insprutningen på 360 men det verkar vara svårt. Hittade däremot ett till en Open Manta från -80-talet med LE-Jetronic och enligt det schemat är 87 och 87b sammankopplade i relät och där går 87b till bränslepumpen. När dom är sammankopplade så brukar båda vara benämnda 87, men det är dom alltså inte i detta fall (inte på Opel i alla fall).
av Schmoyoho
#1128905
Vågar man bygla 30 och 87b då? Långt mycket lättare än att böka in sig under bilen, plan b är att bogsera åbäket till någon verkstad eller knuffa upp den på ramper på något vis.
av Schmoyoho
#1129203
Byglade 30 och 87b och fick mig ett surr under huven. Motorn startade och dog därefter direkt den väl startat. Vet inte om någon här skrev det eller i någon annan tråd, någonting om att relät bytte kontakt eller något för att pumpen skulle dö om motorn stannar (t.ex vid en kollision så inte det väller ut bensin som kan fatta eld).

Men jag antar det bara är att köpa ett nytt relä då, right?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1129260
Schmoyoho skrev:. Motorn startade och dog därefter direkt den väl startat.
Då vet "vi" att insprutning och tändning är Ok. Då gäller det bara att få pumpen att fortsätta gå när motorn väl startat. Hittade igen det elschemat jag tittade på häromdagen,
LEwoIAC.jpg
LEwoIAC.jpg (83.93 KiB) Visad 825 gånger
Det är ingen bra bild, lite "suddig" men det går att läsa det. 87 går till spridarna och 87B till pumpen, det är samma kontakt i reläet med 2 stift utåt. Det jag tycker du ska testa nu är om det är spänning på 15 i sockeln nä du har tändning på och att du har spänning på 50 (och troligen även på 15) när du "kör" på starten. Även jorden bör kollas, ohm mäta mellan 31 i sockeln och jord i närheten. 87 går även till tomgångsventil och gasspjällkontakt. 1 går till boxen och är förmodligen den som "känner" när motorn "går runt" och stänger av pumpen om motorn skulle stanna. Kopplingen där kabeln mellan 1 på reläet och 1 på boxen där strecket gör ett "V"är förmodligen anslutning 1 på tändspolen. Hoppas detta hjälper dig vidare
av Schmoyoho
#1131419
Jag beställde ett nytt relä men med det nya väl i handen tänkte jag på ett tips från ett kompis om att prova ta isär relät och kika om man ser några uppenbara fel. Lät jobbigt tyckte jag så jag tog loss det gamla och drämde det åt några olika håll mot en plåt i motorutrymmet. Fortfarande inget surr på tändningsläge II men bilen startade :D

...på gott och ont. Körde in till stan och när jag skulle starta bilen tio minuter senare så var det samma tugg på startmotorn. Med det nya relät fick jag igång bilen efter lite om och men och sedan dess har den startat utan knussel ca 4-5 gånger. På gamla relät har höljet lossnat och någonting verkar också ha bränt hål på plasten, så det får bli sopbingen med den.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1131470
Schmoyoho skrev:Jag beställde ett nytt relä men med det nya väl i handen tänkte jag på ett tips från ett kompis om att prova ta isär relät och kika om man ser några uppenbara fel. Lät jobbigt tyckte jag så jag tog loss det gamla och drämde det åt några olika håll mot en plåt i motorutrymmet. Fortfarande inget surr på tändningsläge II men bilen startade
Det som händer när reläna blir gamla är att lödningar (som inte är 100 från början) kan "släppa" och då är det omlödning som gäller. En ordentlig "smäll" kan ju "skaka om" och fixa tillfällig kontakt, men den är ju just tillfällig eftersom felet inte är lagat. Med ett nytt relä är det kanske det.... :lol:
Bensinpumparna går inte med tändning på på alla modeller. På min 740 med LH2.4 av -88B års modell går inte pumparna förrän motorn börjar "snurra"
av Schmoyoho
#1131501
Nu när bilen är körbar så åkte jag till OKQ8 och lyfte den för att fixa avgasupphängningen. Det sitter en cylindrisk burk först i ordningen efter grenröret och därefter två ljuddämpare (antar jag, mer ovala till formen). Antar den första är katalysatorn då, angående elektroniskt eller mekaniskt insprut.
av Daniel73
#1145551
Hade samma problem på mitten av 90-talet på min 360.
Glappigt relä...
en annan tänkbar felkälla för liknande fel är glappig kontakt till tändstyrenheten.
Då problemet är löst skriver jag detta som framtida referens.

Sedan har vi det där med katalysator eller inte.
Samtliga B200F har katalysator och 109hk.
Modellen utan katalysator med insprutare heter B200E och satt i GLE och GLT till och med MY88 (utgick med 88B). 118hk vill jag minnas att det var i dom.

B200K hade förgasare och utgick i och modell 88B som hade B200F med katalysator.
av Schmoyoho
#1258862
Nu ska skrället säljas och jag tänker den inbringar mer pengar om den startar. Jag har hällt i cirka 7 liter ny bensin då bilen stått ett år sedan den senast startades. Har tagit loss alla stift och kollat avstånd (körde 0,8 mm, visste inte vad det skulle vara exakt) och samtliga får gnista. Jag har inte provat med startgas ännu men jag provade bygla 87 och 30 där bränslerelät ska monteras men fick inget surr. Så det är väl bränslepumpen som tjorvar. Har kikat igenom min egen posthistorik och detta verkar bli tredje eller fjärde gången jag har exakt samma problem.

Alla säkringarna är hela och jag har testat både det nya och gamla relät, innan jag insåg att pumpen inte går. Någon som vet var exakt pumpen sitter och hur åtkomlig den är? Tänker att man kanske kan kolla anslutningarna eller något sånt.

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]