Sida 1 av 2
Overdriven funkar inte.
Postat: tor 14 dec 2006, 17:30
av J00r
Vars ska jag börja har kollat så alla kablar är hela och rätt kopplade! Vad ska jag byta? Ska det klicka eller hur vet man vad som är fel!? Vet att det finns massa sånnahär trådar men jag hittar inte riktigt något fel som liknar mitt... Min är hel död.
Postat: tor 14 dec 2006, 19:30
av Addekarlsson
Det ska klicka i ett relä inne i instrumentbrädan när du har fjärde växeln i och aktiverar OD. Klickar det inte, så är det ingen signal. Klickar det, så kan det vara solenoiden på lådan eller för lite olja i lådan.
Det går kablar från knappen ner till relä i instrumentbrädan. Från relä till säkringsdosa samt instrumenthuset, även ner till solenoiden/växellådan.
Så det är inget gigantiskt elsystem att felsöka.
Mvh/ Adde
Postat: tor 14 dec 2006, 20:36
av J00r
Okej, så jag ska kolla uppåt jag som bara kollat ner och under bilen. Om det är kontakt och inte klickar bakom instrumentbrädan vad gör jag då byter relät??
Postat: fre 15 dec 2006, 06:54
av Addekarlsson
Mät kablar och se vart du har ström. Har du ström fram till relät, så är det troligen fel på relät. Om det inte är så att jordpukten till relät är dålig bara. Kan ju inträffa det med.
Detta relä brukar sitta med ett fästclips på ena "stolpen" direkt bakom mittkonsollen, ungefär i höjd med värmereglagen.
Mvh/ Adde
Postat: fre 15 dec 2006, 08:49
av J00r
Tack, då ska jag kolla vidare idag.
Postat: fre 15 dec 2006, 15:07
av mlindblom
borde väl sitta nån brytare som känner av att 4ans växel ligger i också. kollat den?
Postat: fre 15 dec 2006, 23:21
av Hilmer
Ett par säkra ställen att börja felsökningen på:
*Knappen, brukar bli slitna. Kolla ifall solenoiden slår om du kortsluter de två sladdarna (brun & blå) vid knappen.
*Anslutningen vid solenoiden, tillslag (dvs gul kabel), brukar göra susen att byta kabelskon.
*Kontakten på lådan som känner av att fyrans växel ligger i (röd kabel) brukar bli sliten, man kan testa med att trycka spaken mot höger samtidigt som man trycker på knappen, funkar det då är det kontakten som spökar.
Kontakten kan även vara så slut ibland att ett byte är att föredra, går att demontera och slipa ner "huset" på kontaket så att den går längre in i lådan och på så vis funkar igen.
*Relät, ett rätt ofta förekommande beskymmer. Finns flera att välja bland.
1. 81-84 svart eller blått 5-polig.
2. 85- rött 7-polig.
Postat: tor 11 jan 2007, 22:37
av J00r
Om det ändå inte funkar vad gör jag då? Kollar oljenivån osv?
Postat: tor 11 jan 2007, 22:48
av Hilmer
Hur långt i din felsökning har du kommit egentligen, du ger inga ledtrådar själv nämligen!?
Har du koll på om solenoiden slår till eller ej?
Ta en lång kabel från batteriet och testa direkt på solenoiden om den slår, om den är okej så kommer du att höra ett tydligt klick.
Klickar det även med det ordinarie kablaget? om nej bör felet ligga i just kablaget någonstans.
Om det inte klickar bör solenoiden bytas ut.
Att kolla oljenivån skadar ju aldrig, en låg oljenivå kan ställa till det ordentligt vad det gäller funktionen på OD´n.
Postat: fre 12 jan 2007, 11:13
av J00r
Solenoiden slår inte får byta den har en extra här hemma, måste man ha i 4an för att den ska slå?