Sida 1 av 1

Motorproblem B230F, volvo 245

Postat: sön 06 nov 2016, 23:05
av wenne
Hej!

Har en 245 från 1990 som har börjat kärva.

Motorn surar ner sig, vilket gör att den blir svårstartad. När den väl startar är den vid liv i några minuter tills den dör igen.
Felet har bara blivit värre och värre.

Trodde först att det var något fel på fördelaren/tändhattarna, har bytt dessa. Har också kollat bränslepumpsrelä och bytt tändstift.

Jag har förstått att det skulle kunna vara bränsletrycksreglatorn som strular, tror ni det kan vara felet? Jag har luktat i "vakumsslangen", från BTR:n och den luktar rätt mycket bensin.

Jag är ganska grön på att mecka med motorer och är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Kan tillägga att bilen finns i stockholmsområdet, om någon skulle vilja kolla på den för en slant!

Tack på förhand
/Oscar

Re: Motorproblem B230F, volvo 245

Postat: mån 07 nov 2016, 00:05
av Rådlös
Har du tagit ut någon felkod? Kodläsaren sitter vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet, en svart plastdosa, ungefär 7 x 5 x 10 cm. Det sitter en sladdstump på den också. Locket går att öppna och det sitter som en kontakt där under. Tanken är att man skall stoppa sladden i några utvalda hål och det skall blinka en kod som man skriver ner på ett papper. Dosan kan lagra fler koder, så man läser ut alla. Exakt hur detta går till kan du läsa mer om här på forumet. (Jag kan det inte utantill)

Re: Motorproblem B230F, volvo 245

Postat: mån 07 nov 2016, 12:58
av Frrla
Felkoderna är alltid bra att läsa av oavsett så gör som Rådlös säger.
Min spontana tanke annars är skitig lmm, lamda och eller vevhusventilation.
Gasspjället har en kontakt med 3 lägen om ja minns rätt. Kolla upp att den fungerar som den ska också

Re: Motorproblem B230F, volvo 245

Postat: tis 08 nov 2016, 11:03
av lennarte
wenne skrev:Jag har förstått att det skulle kunna vara bränsletrycksreglatorn som strular, tror ni det kan vara felet? Jag har luktat i "vakumsslangen", från BTR:n och den luktar rätt mycket bensin.
Om du suger i den klena slangen mellan BTR och insugningsrör ska det vara tätt. Du ska kunna hålla tungan kvar utan att "suget släpper". Det sitter ett membran mellan bensinen och insuget och om du får bensin i munnen är det kass och det kommer in bensin i insuget den vägen. Du kan prova att köra utan den slangen om du är rädd att få bensin i munnen, annars är det ett jättebra sätt att få reda på om BTR-en är kass