Sida 1 av 1

Läckande förgasare

Postat: ons 26 okt 2016, 20:01
av Magnusson97
Renoverat min första motor och var idag dags för uppstart. Vred om tändningen men märkte då att det rinner bensin rakt ur ena förgasaren. Då det är en folkracebil så finns inget luftfilter men om detta funnits så hade det blivit blött. Vid motorrenoveringen har jag inte rört förgasarna utan lät dem sitta kvar på insuget som jag skruvade av. Självklart fick jag ju koppla loss några slangar men de ska vara på rätt plats igen. Fick tips av en kompis att kolla membranet vilket verkar vara fritt från sprickor. Det jag la märke till när kolven var i luften var att nålen var stum. Ska det vara så? Kan inte förgasare så bra.

Förstår inte hur detta kan ske utan att man pillar på dem, funkade perfekt innan de togs av.
Är puerburg förgasare och bensinen finner ut efter ca 3 sekunder efter att tändningen slagits på.

Vad kan detta bero på???

Re: Läckande förgasare

Postat: ons 26 okt 2016, 20:25
av Rådlös
Nålen skall sitta fäst i kolven. Att det rinner ur din förgasare kan ju ha flera orsaker men en kan vara att flottörventilen inte stänger. En annan tänkbar orsak kan vara att någon packning är trasig.

Leta upp din förgasare här så får du en sprängskiss på förgasaren. Där kan du kanske se hur saker skall vara och sitta. http://www.misab.se/kategorier.php?kid=4

Re: Läckande förgasare

Postat: tor 27 okt 2016, 10:29
av lennarte
Förmodar att du har elektrisk bensinpump eftersom det rinner ut utan att motorn "går runt". Det borde i varje fall vara nålventilen till flottörnivån som "hängt" sig i öppet läge. Var är det för förgasare ? Pierburg har flera olika typer beroende vilken motor den sitter på. Det brukar finnas en liten plåtbricka som sitter på någon skruv på förgasaren där det står vilken typ av förgasare det är.

Re: Läckande förgasare

Postat: lör 29 okt 2016, 23:58
av Magnusson97
Problemet löstes genom att knacka lite på förgasarna :lol: troligen flottören som hade hängt sig då.