Sida 1 av 1
B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 01:30
av Schmoyoho
Ja, long story short så går inte oljepluggen att ta bort. Både oljan och filtret är många gånger för långt gången så det är dags. Pluggen går inte att lossa, den går växelvis trögt och lätt. Likadant åt båda hållen. Torkade av pluggen och körde några mil med bilen och pluggen var fuktig efter det, rent på själva tråget runtom (dvs inte något av motorns andra läckage som fuktade den, kanske någon droppe eller två). Överkomlig mängd om pluggen håller sig plats och inte hamnar i läget där den snurrar lättare.
Måste man ner med tråget för att fixa? Hur svårt är det i sådana fall? Såg ut som att det borde gå att lirka ut det utan att ta bort styrväxel och balk (lite över min nivå dvs) om det inte varit för något som såg ut att överlappa tråget i sumpänden, vet inte om det är något skydd för svänghjulet?
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYyMw==/ ... 17/$_1.JPG
Eller kan man gänga om den på plats eller något om man bara får bort pluggen? Vågade inte ta mig an att lossa den på OKQ8:s lyft.
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 10:38
av Hilmer
Om man lyfter upp motorn i främst höger sida och demonterar hela höger motorkudde/fäste så går det att lirka ut oljetråget.
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 11:49
av lennarte
Om du "nöjer dig" med dom dropparna det läcker så kan du enkelt suga ut oljan genom oljestickan istället. Så har jag gjort i flera år och inom båtbranschen finns oftast ingen annan utväg
http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000019997/
Varm motor och du pumpar det direkt i en tom 5 l dunk. Smidigt att slippa krypa under när kroppen börjar bli gammal. Finns flera (dyrare) alternativ, men denna funkar kanon
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 11:52
av Schmoyoho
Kommer man åt alla bultarna då, tänker på de mot motorns bakkant? Man behöver inte dela på motor/låda eller sprängkåpa eller något?
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 11:58
av Hilmer
Schmoyoho skrev:Kommer man åt alla bultarna då, tänker på de mot motorns bakkant? Man behöver inte dela på motor/låda eller sprängkåpa eller något?
Man behöver inte dela på motor/låda, det räcker att demontera den bakre nedre kåpan som fäster mot lådan sen kommer man åt alla skruvar till tråget. 6st skruvar till kåpan, 4st underifrån och 2st bakifrån.
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 14:43
av Schmoyoho
Angående att suga ut oljan så tänkte jag samma sak och det kanske funkar också men känns lite vanskligt om pluggen inte håller tätt över tid. Det låter ju inte allt för svårt att ta ner tråget dessutom så får jag passa på att byta tätningen. Någonting läcker ju olja från att vevhusventilationen gått tätt och om jag någonsin ska ta ner tråget är ju nu ett bra tillfälle. Ska byta ventilationen också och förhoppningsvis slutar den dra olja efter det.
Tömma oljan, stödlyfta (finns väl en lyftögla på insugssidan om det var det du menade med höger?), lossa kåpan, bort med motorfästet, ner med tråg? Missar jag något eller? låter nästan lite lätt t.o.m för mig.
Re: B21 gängpaj oljeplugg
Postat: mån 17 okt 2016, 14:48
av Hilmer
Schmoyoho skrev:
Tömma oljan, stödlyfta (finns väl en lyftögla på insugssidan om det var det du menade med höger?), lossa kåpan, bort med motorfästet, ner med tråg? Missar jag något eller? låter nästan lite lätt t.o.m för mig.
Jag menar passagerarsidan, höger sida är alltid höger sida oavsett varifrån du ser detaljerna.
Motorn behöver lyftas på höger sida, dels för att kunna demontera motorfäste/kudde och dels för att kunna vrida och lirka ut tråget den vägen. Oljepumpen kommer att kämpa emot lite, men det är bara att vrida/lirka så har du den snart nere.