Sida 1 av 1

volvo 245 -75 stoppa ner lh2.2

Postat: lör 08 okt 2016, 17:29
av halvar89
Tjena! Vad behövs göras för att få ner en b230f lh2.2 i en 240? Det går väl inte att stoppa ner en 740is med bakmonterad fördelare för de är för lite utrymme? Sen hur är det med givare? Men vad behöver man för att en f ska kunna funka? Givare etc?

Re: volvo 245 -75 stoppa ner lh2.2

Postat: lör 08 okt 2016, 19:07
av robinb3rgsten
Nej passar ibte från 740 om du ibte byter fördelare

Re: volvo 245 -75 stoppa ner lh2.2

Postat: lör 08 okt 2016, 22:37
av lennarte
Lättast är att ta en komplett motor från en 240 med en "F" -motor. Och då menar jag helt komplett, med kringutrustning som tänd och bränsleboxen ink alla elkablar. Satsa gärna på en med LH2.4 men felkodsläsare och svänghjulsgivare som är bättre än Hallgivare i fördelaren. Nackdelen är att du måste ha med kåpan över svänghjulet. Köper du en komplett reservdelsbil så får du med allt

Re: volvo 245 -75 stoppa ner lh2.2

Postat: sön 09 okt 2016, 11:35
av Arne
Är det en förgasarbil så behöver du även retur bränsleledningen från en nyare 240 med insprutning.

Re: volvo 245 -75 stoppa ner lh2.2

Postat: mån 10 okt 2016, 12:04
av volvo244gle
2.2 funkar, men satsa hellre på det lite modernare LH 2.4 är mitt tips. Du kan t.o.m. hoppa över motorbytet och montera det på din B21A! :D
Använd helt enkelt en vanlig brytarlös tändning för att trigga soppaboxen.
Du behöver en motorhärva från 240 -88B eller senare. (rensa bort allt som har med tändningen att göra i den)

Det mesta passar rakt av, men man måste plugga vattenanslutningarna i toppen samt fixa en bussning för att kunna montera sprutets tempgivare.
Sen givetvis soppapump (går t.ex. att bygga om befintlig armatur med en tankmonterad tryckpump) och ledningar, samt svetsa i en mutter för sonden om du tänkt köra lambda-reglerat.