Sida 1 av 2

Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: fre 16 sep 2016, 19:25
av Tek2kale
Jag trodde först att bilen hade orolig tomgång eftersom den skakar och hoppar, speciellt på kall motor, men när jag trycker ned kopplingen så spinner den tyst och fint.

Det är alltså dåligt urtrampningslager förutsätter jag? Men, behöver då kopplingen bytas eller kan jag justera kopplingsvajern för att få det bättre? Är detta fenomen dåligt för växellådan (som är i bra skick)?

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: fre 16 sep 2016, 20:40
av Arne
Det är inte urtrampningslagret, det ansätts först då du trampar ner kopplingspedalen. Problemet sitter nog i växellådan. Du har testat detta med bilen stillastående?

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: lör 17 sep 2016, 21:20
av Tek2kale
Arne skrev:Det är inte urtrampningslagret, det ansätts först då du trampar ner kopplingspedalen. Problemet sitter nog i växellådan. Du har testat detta med bilen stillastående?
Ja precis, det skrapar medans bilen står stilla på tomgång och när pedalen trycks ned så blir det tyst. Vad kan problemet vara då?

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: lör 17 sep 2016, 21:47
av Frrla
att de slutar skrapa och låta illa när du trycker ner kopplingen beror oftast på dåligt urtrampningslager. men att det "skakar och hoppar" låter som något betydligt värre. nästan som att svänghjulet sitter löst eller något fel på tryck-platan.

jag hade inte vågat köra med den utan att ta ner lådan och kolla allt om det är så.

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: sön 18 sep 2016, 20:31
av Arne
Frrla skrev:att de slutar skrapa och låta illa när du trycker ner kopplingen beror oftast på dåligt urtrampningslager. men att det "skakar och hoppar" låter som något betydligt värre. nästan som att svänghjulet sitter löst eller något fel på tryck-platan.

jag hade inte vågat köra med den utan att ta ner lådan och kolla allt om det är så.
Jag måste nog protestera där. Har du ett dåligt urtrampningslager så får du missljud då du trampar ner kopplingen, det är först då du ansätter urtrampningslagret. Då kopplingen är uppsläppt så ansätter du inte urtrampningslagret och är således tyst eftersom det då står still.

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: sön 18 sep 2016, 23:11
av Frrla
jo de är sant. blandade ihop lite med eventuell dålig justering. ligger det mot lite lätt så brukar de skramla om det är slitet, men kan bli tyst om det får tryck

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: ons 21 sep 2016, 20:28
av Tek2kale
Frrla skrev:att de slutar skrapa och låta illa när du trycker ner kopplingen beror oftast på dåligt urtrampningslager. men att det "skakar och hoppar" låter som något betydligt värre. nästan som att svänghjulet sitter löst eller något fel på tryck-platan.

jag hade inte vågat köra med den utan att ta ner lådan och kolla allt om det är så.
Skrapar och hoppar var nog lite överdrift. Jag menade nog när den var kall och jag startar utan att ha pedalen nedtryckt...

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: ons 21 sep 2016, 20:36
av Tek2kale
Arne skrev:
Frrla skrev:att de slutar skrapa och låta illa när du trycker ner kopplingen beror oftast på dåligt urtrampningslager. men att det "skakar och hoppar" låter som något betydligt värre. nästan som att svänghjulet sitter löst eller något fel på tryck-platan.

jag hade inte vågat köra med den utan att ta ner lådan och kolla allt om det är så.
Jag måste nog protestera där. Har du ett dåligt urtrampningslager så får du missljud då du trampar ner kopplingen, det är först då du ansätter urtrampningslagret. Då kopplingen är uppsläppt så ansätter du inte urtrampningslagret och är således tyst eftersom det då står still.
Kan det inte vara så att urtrampningslagret låter om det är utnött, särat på sig till och med och släpar emot då kopplingen inte är ansatt och blir normalare då det pressas ihop?

Som sagt växellådan växlar fint och oljan var inte ens speciellt smutsig när jag böt den senast....

Men det kanske inte går att diagnosera mer innan man plockar isär och kollar...

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: tor 22 sep 2016, 08:28
av lennarte
Tek2kale skrev:Jag menade nog när den var kall och jag startar utan att ha pedalen nedtryckt...
Det enda som snurrar då (förutom motorn) är växellådans ingående axel, Om då inte kopplingen är feljusterad då och urtrampningslagret "ligger på" eller att fjädern som ska hålla kopplingsarmen saknas. Då kan urtrampningslagret snurra också men det är ju lätt kollat/justerat.

Re: Byta koppling eller justera kopplingsvajer (B23A, M47)?

Postat: tor 22 sep 2016, 13:58
av Hilmer
Det brukar som regel finnas ett lite rasslande ljud i lagret på ingående axel på M47orna, speciellt om det är en tidig modell.
Detta slutar låta när man frikopplar och axeln stannar, precis så som beskrivits.
Irriterande ljud = Ja, farligt att köra med = Nej.