Sida 1 av 1

Tips på service tändsystem B23A?

Postat: fre 16 sep 2016, 11:14
av Tek2kale
Brytarspetsarna är ganska nyligen bytta av tidigare ägare, men det finns lite material överföring, hur mycket är för mycket? Kondensatorn var väldigt gammal.

Duger vilken typ av motorolja som helst för att hälla i fördelaren (i det vita filtret?) och hur mycket?

Ska tändningen ställas efter brytarspetsbyte? osv. funderar jag över. vad mer kan man göra för att få bra prestanda på detta system?

Re: Tips på service tändsystem B23A?

Postat: fre 16 sep 2016, 13:20
av Frrla
Rätt avstånd på spetsarna. Beror på om man måste justera. Oftast måste man. Motorolja i fördelaren funkar bra. Brukar vara nog med några droppar så det ör fuktigt och inte dryper av det.
Se till att det inte finns några glapp på axeln och allt rör sig lätt utan att kärva. Vaccum slangar är hela. Och resten av grejerna är frächt.

Kondensatorn vet jag inget om, men ska bli spännande att få veta kanske.

Re: Tips på service tändsystem B23A?

Postat: fre 16 sep 2016, 13:25
av Rådlös
Om jag vore "brutal och vulgär" skulle jag säga: Byt till ett brytarlöst system. Det finns många att välja på. Alla är bättre än brytarspetsar. Ett undantag, se längst ner.
Men vi tar det lite hövligt i stället.

Det är lämpligt med dom droppar som blir över i dunken när man har hällt i ny olja i motorn, att droppa i filtsudden. Det går åt ca ett par teskedar om året, ungefär. Alltså inga mängder och i princip vilken smörjolja som helst. Men tänk på att den hamnar i oljetråget till slut. Så håll dig till smörjolja. Eftersom man bör byta olja i motorn minst en gång varje år, så är det ju lämpligt i det läget när man häller i den nya oljan i motorn och det fortsätter att droppa ur dunken. Samla upp några droppar i en plastmugg eller liknade och häll dom i fördelarens filtsudd.

Du justerar naturligtvis först brytarspetsarna till rätt avstånd innan du justerar förtändningen. Avstånd och grader står i instruktionsboken. I min bok som gäller 240 -78 med B 21 A står det: Brytarspetsar 0,4 - 0,5 mm. Och rotorn snurrar Medurs. Förtändningen skall vara f.ö.d. 12° vid ca 700 - 800 varv/min. Och vacuumregulatorn skall vara bortkopplad i detta läget. (Lossa slangen)

Det skall inte vara någon materialvandring alls på brytarspetsarna om allt är rätt. Pröva med att byta kondensator.

Undantaget: Det finns någon sats från Welleman, ett byggsatsföretag inom elektronik. Dom säljer något som dom kallar för "Transitortändsystem" för ett par hundralappar. Detta är bara trams och bla- ha, bla-ha. Det enda förändring som den satsen gör är att den ersätter kondensatorn med en transistor. För övrigt har du samma gamla elände med brytarspetsar som slits och förtändinställning som också slits och rubbas ur sitt läge. Köp inte Welleman! Gå upp ett antal hundralappar, minst och köp en konverteringssats som avskaffar brytarspetsar och kondensator eller köp ett "Fullmodernt" 123 Ignition. Då får du i det senare fallet en helt fabriksny elektronisk och brytarlös fördelare.

Re: Tips på service tändsystem B23A?

Postat: fre 16 sep 2016, 20:13
av Tek2kale
Rådlös skrev:Om jag vore "brutal och vulgär" skulle jag säga: Byt till ett brytarlöst system. Det finns många att välja på. Alla är bättre än brytarspetsar. Ett undantag, se längst ner.
Men vi tar det lite hövligt i stället.

Det är lämpligt med dom droppar som blir över i dunken när man har hällt i ny olja i motorn, att droppa i filtsudden. Det går åt ca ett par teskedar om året, ungefär. Alltså inga mängder och i princip vilken smörjolja som helst. Men tänk på att den hamnar i oljetråget till slut. Så håll dig till smörjolja. Eftersom man bör byta olja i motorn minst en gång varje år, så är det ju lämpligt i det läget när man häller i den nya oljan i motorn och det fortsätter att droppa ur dunken. Samla upp några droppar i en plastmugg eller liknade och häll dom i fördelarens filtsudd.

Du justerar naturligtvis först brytarspetsarna till rätt avstånd innan du justerar förtändningen. Avstånd och grader står i instruktionsboken. I min bok som gäller 240 -78 med B 21 A står det: Brytarspetsar 0,4 - 0,5 mm. Och rotorn snurrar Medurs. Förtändningen skall vara f.ö.d. 12° vid ca 700 - 800 varv/min. Och vacuumregulatorn skall vara bortkopplad i detta läget. (Lossa slangen)

Det skall inte vara någon materialvandring alls på brytarspetsarna om allt är rätt. Pröva med att byta kondensator.

Undantaget: Det finns någon sats från Welleman, ett byggsatsföretag inom elektronik. Dom säljer något som dom kallar för "Transitortändsystem" för ett par hundralappar. Detta är bara trams och bla- ha, bla-ha. Det enda förändring som den satsen gör är att den ersätter kondensatorn med en transistor. För övrigt har du samma gamla elände med brytarspetsar som slits och förtändinställning som också slits och rubbas ur sitt läge. Köp inte Welleman! Gå upp ett antal hundralappar, minst och köp en konverteringssats som avskaffar brytarspetsar och kondensator eller köp ett "Fullmodernt" 123 Ignition. Då får du i det senare fallet en helt fabriksny elektronisk och brytarlös fördelare.
Mycket bra info. Kanske brytarlöst vore något....

Re: Tips på service tändsystem B23A?

Postat: fre 16 sep 2016, 22:25
av Rådlös
Jo, det finns några att välja på. Sök t.ex på Ignitor eller Pertronix. Annars nämns det ibland det som sitter på äldre 240. Jag vet inte vad dom heter, men det är mindre intressant. Fram t.o.m K-Jetronic så var inte tändsystemen kopplade till någon styrdator som i dom senare LH 2.2 och LH 2.4. Så där passar nog vad som helst, nästan. Jag har en bild på ett sådant tidigt system:

Bild

Det krävs lite förklaring. Dom två avlånga grejerna i mitten föreställer förkopplingsmotstånd. Man har ritat två sådana motstånd. 260-modellerna hade det. Men när man har fortsatt att rita så har man bara ritat fyra tändstift!!! 240 skall bara ha ett förkopplingsmotstånd.
Hursomhelst, om man skall ha förkopplingsmotstånd så måste man ha rätt tändspole för det.
Sedan dom två anslutningstrådarna. Dom är ju märkta på tändenheten 31 och 15. 31 är batteriminus och 15 är tändning till. Alltså när du har vridit nyckeln till "körläge". Alltså när du har spänning på allt utom startmotorn. Den kommer i nästa steg. Men det är nr 15 i tändlåset som gäller.
Om man köper något sådant från en skrot, så gäller det ju att allt kommer med. Även kablarna i oklippt form. Skulle man vilja korta någon kabel av någon anledning så gör man det när allt är monterat och man vet att det fungerar.
Annars har du den här att välja på: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Några tusenlappar mer, men du får en helt ny fördelare som är brytarlös och helelektronisk.