Sida 1 av 2

Fukt i fördelaren

Postat: tor 15 sep 2016, 18:42
av Davoda007
Hej! Har en volvo 244 -81 som jag har lite problem med! Det är så att den går dåligt när det är/har varit fuktigt ute, förmodligen pga fukt i fördelaren. Varför kommer det in fukt där och hur kan man lösa det? Ska det vara en packning vid fördelarlocket? Tacksam för svar!

Re: Fukt i fördelaren

Postat: tor 15 sep 2016, 19:10
av Exyzäta
Förr fanns det "motorplast" på sprayburk. Ungefär som vanlig klarlack som man sprayade på fördelaren för att få en tät skarv. Vanlig klarlack fungerar säkert det oxå. Kolla så du inte har en spricka i locket som ställer till det.

Re: Fukt i fördelaren

Postat: tor 15 sep 2016, 20:57
av frasse4
Jag hade en 240 som gick dåligt vid fuktig väderlek. Bytte fördelarlock och tändkablar utan framgång. Dock bytte jag först inte kabeln mellan fördelaren och tändspolen. Visade sig att den kabeln torkat och det hade på något vis kommit in vatten vid kontakten till tändspolen så det blev överslag redan där...

Re: Fukt i fördelaren

Postat: tor 15 sep 2016, 21:03
av lennarte
Byt fördelarlock, rotor och tändkablar. Det är förbrukningsdelar som slits av väder, vind, kolstoff och elektricitet. Dåliga tändstift förvärrar problemet, tvätta även ren tändspolen och "droppa" någon droppe olja i hålen där tändkablarna sitter innan du trycker i dom. Det är kondens som "smyger sig på" nu när hösten närmar sig. Det bildas överallt där det finns en yta som vatten kan fastna på. Då vill det till det inte blir för lätt att bli överslag

Re: Fukt i fördelaren

Postat: tor 15 sep 2016, 22:56
av Davoda007
Tack så mycket för hjälpen! Ska ta en titt på det imorgon! :)

Re: Fukt i fördelaren

Postat: fre 16 sep 2016, 02:00
av Frrla
vet inte hur effektivt det är. men på en av mina bilar hade dom planslipat locket försiktigt. förmodligen med ett sandpapper mot en skiva. sen ska de ju sitta en plastbricka under/runt rotorn som locket skall täta mot.

Men som de andra säger. de är nog viktigare att man har "nya" och bra grejer för de slits med tiden. varför gick man över till system utan tändkablar och jox på nyare bilar?

Re: Fukt i fördelaren

Postat: fre 16 sep 2016, 08:41
av Rådlös
"Varför gick man över till system utan tändkablar och jox på nyare bilar?"
För att varje cylinder fick en "egen" tändspole. SAAB var tidigt ute med detta.

Re: Fukt i fördelaren

Postat: fre 16 sep 2016, 11:40
av Tek2kale
Davoda007 skrev:Hej! Har en volvo 244 -81 som jag har lite problem med! Det är så att den går dåligt när det är/har varit fuktigt ute, förmodligen pga fukt i fördelaren. Varför kommer det in fukt där och hur kan man lösa det? Ska det vara en packning vid fördelarlocket? Tacksam för svar!
Min fördelare har en sådan där plastkåpa och bilen har gått bra även regniga och fuktiga dagar som varit.

Alltså en B23A.

Re: Fukt i fördelaren

Postat: fre 16 sep 2016, 13:42
av robinb3rgsten
Vad för plastkåpa eller menar du fördelarlocket?

Re: Fukt i fördelaren

Postat: fre 16 sep 2016, 13:55
av Rådlös
Det är inte bara fördelaren eller tändspolen som blir fuktkänslig. Allt slits. T.o.m. isoleringen på tändkablarna slits och får små mikrosprickor där det samlas damm och smuts. Det tar även till sig vatten och det blir överledning och tändgnistan försvagas.
Så tändsystemet är känsligt och det slits med tiden. Det löjliga är att delarna slits ofta olika fort. Brytarspetsar, om man har det, kan man ju sätta som nr 1. Sedan kommer tändstift som nr 2. Tändkablar vill jag sätta som nr 3, men även fördelarlock och rotor ligger nog samtidigt. Tändspolen är kanske det som håller längst i en normalskött bil.
Det finns en testmetod, vattenprovet för att kolla tändsystemet. Man kör till en mörk plats och låter motorn gå på tomgång. Så duschar man med rent vatten från en duschflaska på tänddelarna, en fin vattendimma. Om det blir överslag eller att motorn går ojämnt så är det läge för nya delar i tändsystemet. Att man skall vara på en mörk plats underlättar att se överslagen mellan kablar och anslutningar. Släck även strålkastarna. Det kan vara överslag även om det inte syns, men det märks på ojämn tomgång bl.a.