Sida 1 av 1

För litet flöde i EGR-systemet

Postat: sön 04 sep 2016, 21:21
av Allinug
Jag har läst ut felkoder från 240:n från 1993 med B230FD-motor, efter att varningslampan för motorstyrningen tänts. Det finns inga felkoder för bränslesystemet, men för tändsystemet fanns 2-4-1 lagrat. Koden betyder enligt vad jag förstår att flödet i EGR-systemet är för litet.

Nu har jag nollställt felkoderna. Ska man vänta och se om felkoden återkommer eller vad gör man som nästa steg?

Re: För litet flöde i EGR-systemet

Postat: sön 04 sep 2016, 21:34
av Rådlös
Ja! Man kan vänta och se. Det kan ju har varit något tillfälligt, men om det kommer tillbaka så är det ju ett besked på ett klart fel.

Re: För litet flöde i EGR-systemet

Postat: mån 05 sep 2016, 10:56
av lennarte
Kan vara att det "sotar igen" i EGR-ventilen eller i röret till eller från ventilen- Ventilen sitter ju mellan främre avgasrör och insuget och ska "pytsa in" lite avgaser till förbränningen för att sänka förbränningstemperaturen. Om det "sotar" i avgasröret (många kallstarter, korta körsträckor) så sotar motorn och då tätnar det lätt i den smala kanalen i eller från och till ventilen.

Re: För litet flöde i EGR-systemet

Postat: mån 05 sep 2016, 11:57
av NilsO
Tändsystemet övervakar ju flödet genom EGR-ventilen genom att mäta temperaturen på utlopssidan av ventilen.

Koden 2-4-1 sätts, opraktiskt nog, både när systemet upptäckt att det finns EGR-flöde när det inte borde vara det, och när det inte finns flöde när det borde finnas.

Det första man kollar är nog att inga vakuumslangar hoppat av eller ser trasiga ut.

Re: För litet flöde i EGR-systemet

Postat: tor 08 sep 2016, 12:20
av Allinug
Tack för alla tips! Jag antar att det borde vara någon service av EGR-systemet ibland...

Men jag får titta bland slangarna och se om jag ser något skumt.

Hur länge måste man köra för att få tillbaka felkoden?