Sida 1 av 1

Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983 - hjälp!

Postat: lör 03 sep 2016, 09:12
av amalthea
Hej!
Köpte en 340 och redan när jag köpte den rasslade det lite om kopplingen i friläge. Men bilen gick bra och jag tänkte inte mer på det. Tidigare ägare hade varit noga med att serva på verkstad, ställa in bilen i garage, inte köra på vintern osv. Detta ansåg jag bekräftades med tanke på det allmänna skicket som verkar mycket bra plus papper på allt från verkstadsbesök till besiktningar. Dessutom har bilen bara gått 22000 mil.

Till problemet.
Efter cirka 100 mils körning skulle vi svänga ut från avfarten och när ettan lades i kom ett öronbedövande och mycket otrevligt ljud från motorhuven. Vi lokaliserade det till kopplingshuset och puttade hem bilen igen.

Jag förstod genom söknigar på den vida världswebben att det kunde vara lameller och köpte delar som verkade som det jag skulle ha. Men när jag nu läst på lite till verkar det som att jag fått tryckplatta och lameller till en B19/B200-motor, jag har ju en B14 så det verkar behövas 2 lameller och inte bara en. Då jag är novis förstod jag inte att det skiljer sig såpass mellan modellerna när jag beställde.

Till frågan.
1. Hur stor skillnad är det mellan lameller? Dessa beställde jag från http://www.classicswede.co.uk . Men det kanske går att få tag i lite enklare nån annanstans? Finns universal-delar på tex biltema och hur bra/dåliga är de?
2. Går någon av mina delar att använda? Tex lamellen jag har, som ser lika ut som den ena av de jag borde ha. Eller tryckplattan, eller urtrampnigslagret.
3. När jag öppnade kopplingshuset såg såväl kuggarna i drivhjulet som kuggarna på startmotorns drev lite illa medfarna ut. Borde detta åtgärdas, och i så fall på vilket sätt?
4. Det är rätt mycket smutsig olja på botten av kopplingshuset. Är är det kanske en orsak till problemet? Bilen är ju gammal så det är mycket smutsig olja lite överallt. Men kanske inte i kopplingshuset?

Hoppas jag varit tydlig men inte för omständlig och att någon vill hjälpa mig därute. Håller på att lära mig mecka på egen hand men har ingen att fråga om nånting för ingen jag känner tycker om att mecka.

Tack för hjälpen!

Re: Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983

Postat: lör 03 sep 2016, 09:18
av StefanN
Har aldrig meckat B14 så punkt 1 och 2 yttrar jag mig inte om.
3. Hur slitna va dom? Lite ska dom ju va fasade för att drevet ska gå in lätt. Bild?
4. Olja och lamell är ju aldrig en bra kombo. Är det utgående axel som läcker olja ur motorn måste man byta packboxen där. Det är nog inte orsaken, det hade nog bara börjat slira om det kom olja på lamellen.

Har du bytt urtrampningslageret med?

Re: Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983

Postat: lör 03 sep 2016, 12:24
av amalthea
Har inte kommit så långt som till själva bytet, gav upp inför helgen och reste bort eftersom delarna ändå inte passade hehe. Men har läst på andra forum att det ibland finns vissa generella mått att förhålla sig till och att det då går att sätta in lite vilken lamell som helst i sin bil, bara den "håller måtten".
Nån som vet mer om detta och kan ge lite insikt i hur det skulle kunna fungera?
drivhjul.png
Det kanske inte är supertydligt och detta är ju drivhjulet. Startmotorn kändes värre. Vet att startmotorn byttes för ett par år sedan, kan det blivit fel där? Hittar tyvärr ingen bild på startmotorn nu men kan bifoga på måndag. Tack för svar!
drivhjul.png (845.51 KiB) Visad 574 gånger

Re: Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983 - hjälp!

Postat: lör 03 sep 2016, 15:42
av lennarte
Jag har inte heller bytt koppling på en 340 med B14 motorn, däremot på en med B200 motorn. Det var inte roligt. Där fick jag lossa hela växellåda/bakaxel och lyfta allt ink. kopplingskåpan och kardan stång (eller vad man kallar det på en 340) bakåt så man kom åt kopplingen. Mycket tunga grejer och jag fick plocka ner avgasrör och en massa annat. Allt från kopplingskåpan och bakåt är i ett stycke, och får flyttas bakåt så man kommer åt kopplingen. Fick plocka bort avgasrör och annat, men jag har för mig att DAF hade en "vanlig" kardanstånd mellan motor och variomaticen. Så det kanske "hängde med" på 340 med Reanultmotorn

Re: Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983 - hjälp!

Postat: lör 03 sep 2016, 21:46
av Frrla
Din första lärdom (fick även lära mig de själv på det viset) kan då vara att man beställer inte delar fören man plockat bort så man kommer åt, och ser vad som behöver bytas. ofta vill man beställa så man får grejerna så fort som möjligt så man kan ut och köra igen. men allt för ofta får man såna här följdproblem ist och så tar de bara längre tid och kostar mer pengar än de nödvändigtvis behöver.
Förmodligen behöver man iaf beställa mer saker som är kaputt eller går sönder när man håller på.

Vad menar du med smutsig olja i kopplingshuset undrar jag för att försöka vara till någon hjälp? är de "blöt" olja eller är den torr?
Torr "olja" kan vara kopplingsdamm eller olja som sipprat ner pga övre motorläckage, tex ventilkåpspackning osv.
Är de blött eller fuktigt där bör svänghjulet lossas och ta en titt om de är torrt ovanför packboxen till vevaxeln.
vevhusventilationen är aldrig fel att se över heller vid såna här tillfällen.

Re: Kopplingsbyte volvo 340 b14-motor 1983 - hjälp!

Postat: tor 15 sep 2016, 10:33
av amalthea
Hej och tack för alla svar. Jag har arbetat och inte kunnat mecka mer just nu, men det är ju som du säger, Frrla, det kommer komma fler grejer jag behöver ordna med med tanke på ålder och att detta arbete knappast är gjort sedan innan. Och ja, lennarte, det är mycket som behöver flyttas. Men jag tänker tills vidare att det är värt det :wink:

Dock behöver jag ordna med annat nu när hösten kommer, garageplats och liknande så detta kan få bli ett vinterprojekt ist. Så jag pausar tills vidare här och tackar ödmjukast för hjälpen. Tar upp tråden senare i stället!