Skutt/gung vid fullgas, dåliga motorkuddar? Volvo 240 -87
Postat: fre 26 aug 2016, 06:20
Hej gott folk!
Jo det är så min 240 börjat 'skutta' när man ställer sig på gasen. Problemet uppstår när man snabbt går från låg gas till fullgas exempelvis 20% pedalutslag till 100%. Vagnen gungar lite fram och tillbaka 3-4 gånger innan det jämnar ut sig och den börjar glida normalt igen.
Problemet varierar beroende på hur snabbt man ställer sig på gaspedalen.
Gasar man som Berit 75år alltså försiktigt och gradvis (typ 3-4 sekunder från 0% gas till 100%) så blir det inget skutt även när man nått fullgas. Är man jätteförsiktig så märks inget utöver det vanliga. Är man snabbare så rycker den lite grann bara kanske 2-3 skutt och ganska små. Ställer man sig på gasen för att försöka gasa ut ur en parkeringsficka och vill komma upp i motorvägsfart så skuttar den ganska våldsamt och med fler skutt kanske 5-6. Skutten börjar som starkast och planar sedan ut sig eftersom man kommer upp i hastighet.
Det verkar inte som något fel i bränsle eller tändning då det annars verkar fungera felfritt, haft problem med bilen tidigare där tändningen stängts av ögonblickligen av fel i tändsystemet och det är inte alls samma typ av ryck, mindre våldsamt, svårt att beskriva men det känns inte som att det är motorn i sig som missar, men jag kan ju givetvis ha fel.
Jag tänker mig då att det kan vara motor och växellådskuddarna som kanske blivit trötta efter 30 år. Låter min beskrivning som att det skulle kunna stämma med att det kan va kuddarna som blivit gamla bara?
Kan förstås vara helt orelaterat men jag tillägger att problemet började runtikring samma tid där jag bytte fjädrar och stötdämpare på bakaxeln. Jag fixade även backljuskontakten som var glapp och då bändade jag lite i drivlinan för att få plats med fingrarna å pilla mellan lådan och kardantunnel. Jag gjorde även ett oljebyte den veckan och jag tänkte inte på att täcka motorkudden som det sägs att man ska göra om man är ordentlig..
I bilen sitter det en B230K framför en M45.
Tack på förhand!
Jo det är så min 240 börjat 'skutta' när man ställer sig på gasen. Problemet uppstår när man snabbt går från låg gas till fullgas exempelvis 20% pedalutslag till 100%. Vagnen gungar lite fram och tillbaka 3-4 gånger innan det jämnar ut sig och den börjar glida normalt igen.
Problemet varierar beroende på hur snabbt man ställer sig på gaspedalen.
Gasar man som Berit 75år alltså försiktigt och gradvis (typ 3-4 sekunder från 0% gas till 100%) så blir det inget skutt även när man nått fullgas. Är man jätteförsiktig så märks inget utöver det vanliga. Är man snabbare så rycker den lite grann bara kanske 2-3 skutt och ganska små. Ställer man sig på gasen för att försöka gasa ut ur en parkeringsficka och vill komma upp i motorvägsfart så skuttar den ganska våldsamt och med fler skutt kanske 5-6. Skutten börjar som starkast och planar sedan ut sig eftersom man kommer upp i hastighet.
Det verkar inte som något fel i bränsle eller tändning då det annars verkar fungera felfritt, haft problem med bilen tidigare där tändningen stängts av ögonblickligen av fel i tändsystemet och det är inte alls samma typ av ryck, mindre våldsamt, svårt att beskriva men det känns inte som att det är motorn i sig som missar, men jag kan ju givetvis ha fel.
Jag tänker mig då att det kan vara motor och växellådskuddarna som kanske blivit trötta efter 30 år. Låter min beskrivning som att det skulle kunna stämma med att det kan va kuddarna som blivit gamla bara?
Kan förstås vara helt orelaterat men jag tillägger att problemet började runtikring samma tid där jag bytte fjädrar och stötdämpare på bakaxeln. Jag fixade även backljuskontakten som var glapp och då bändade jag lite i drivlinan för att få plats med fingrarna å pilla mellan lådan och kardantunnel. Jag gjorde även ett oljebyte den veckan och jag tänkte inte på att täcka motorkudden som det sägs att man ska göra om man är ordentlig..
I bilen sitter det en B230K framför en M45.
Tack på förhand!