Sida 1 av 2
Hur får man ut frysplugg
Postat: sön 21 aug 2016, 20:23
av Frrla
Tänkte poppa ut frysplugg å sätta i värmare men vill inte slå sönder/förstöra nått. Så hur gör man? Slå på en mejsel mot ena kanten?
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: sön 21 aug 2016, 21:01
av drizz29
borra ett hål i fryspluggen å bryt ut den med skruvmejsel
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: sön 21 aug 2016, 22:38
av Frrla
tänkte också på de först, men ville inte för de kanske blir skräp i systemet ?:-/
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: sön 21 aug 2016, 22:57
av Amarace
Att slå på ena kanten ger ju inget då pluggen ligger emot en flänskant. Borra och bända loss funkar. Spånet hamnar ju på utsidan, det lilla som kommer innanför är försumbar.
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 01:53
av Frrla
Okej då får jag göra så.
Tänkte inte precis i Ytter-kanten. men men.
Har sett någon som klappa till så, på en frysplugg när motorn låg på backen, då böjde den sig och ramlade ut. men risken är ju att man knäcker själva blocket. vet några som slagit lite lätt med en hammare och de verkar gå hål ganska lätt...
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 08:00
av lennarte
Det finns i huvudsak 2 modeller av frostplugg (som egentligen är en felaktig benämning) Tidigare modeller av Volvo har alltid använt modellen som "Amarace" beskriver. Jag är nästan helt säker på att den sitter på "min" Volvo (-88B) men senare modeller (940??) har den modell som man slår in i kanten (hålet har släta kanter) på så "viker" sig pluggen så man kan dra ut den med en polygrip eller liknande Nästan alla andra biltillverkade har alltid haft denna modell.
Den första modellen är ju en "välvd" bricka som bottnar mot kanterna i hålet och "expanderar" när man slår med hammare i mitten på den. Den andra modellen är mer som ett "rör med botten", eller som ett lock till en snusdosa ungefär som bara knackas försiktigt på plats. Jag brukar i båda fallen använda Permatex nr.3 som tätningsmedel innan jag knackar i dom. Värmarelementet till den första modellen har (oftast i alla fall) en o-ring som tätar medans den senare modellen är svagt konisk och "bara" knackas på plats. Är det bara ordentligt rent behövs egentligen inget tätningsmedel. Namnet frostplugg kommer kanske av att dom brukar lossna och trilla ut om motorn har för lite frostskydd och det börjar frysa till is (kan även lossna om motorn kokar ordentligt), men hålen i blocken är för att kunna få ut all gjutsand vid tillverkningen.
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 12:57
av Frrla
Varför har b21 inga plugghål på insugssidan undrar jag då? ;)
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 15:30
av lennarte
Bilderna är inte från samma motor, men pluggarna syns tydligt. På den nedre bilden syns även avtappnings/renspolningsnippeln (som vi diskuterat tidigare på forumet) tydligt snett nedanför/bakom den bakre pluggen
B23v.jpg (54.02 KiB) Visad 792 gånger
B23h.jpg (69.48 KiB) Visad 2448 gånger
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 18:46
av Amarace
Lennart, en bild på en B23 visar inte hur en B21 ser ut ;) B21 har inga pluggar på insugssidan. Varför vet jag dock inte
Re: Hur får man ut frysplugg
Postat: mån 22 aug 2016, 19:48
av Frrla
ett mysterium för grabbarna att fundera på kanske? ;)
aja nu har jag borrat och sprätt ut pluggen-satt i värmare. supernöjd över mina kabeldragningar (NOT). tur de är bruksbil..
man ska inte ha oljetrycksmätare 0-10bar, 80amp generator och blockvärmare på samma ställe som oljefiltret sitter......
Å är inte den nedersta en 230?