Sida 1 av 2
440 2,0 -94.. hostar och hackar *Löst, hoppas jag*
Postat: tis 05 dec 2006, 10:11
av Jan-E
Bilen går ojämnt på tomgång, den "dippar" och nästan dör för att sedan komma igång igen.. Bytte tändstift igår men det hjälpte inte :( Torkade även rent i och på fördelarlocket samt rotorn. Det som är lite skumt är att bilen startar direkt på första försöket och sedan går fint i kanske ½ - 1 minut eller lite mer. Sedan börjar "dippandet".
Kan det vara bränslefiltret som börjar sätta igen sig kanske?
Ska kolla om där är några felkoder i diagnosuttaget idag om jag hinner.
*Kom på en sak till.. Givaren som sitter på gummislangen som går mellan luftfiltreburken och insuget kändes lite glapp i sitt läge. Kan det va så att den drar in tjuvluft där?
Postat: tor 07 dec 2006, 14:43
av Jan-E
Kollade felkoder igår.. I uttag 2 (bränslesystemet) fick jag klartecken

1-1-1..
Men sedan så fick jag ingen signal alls i vare sig uttag 3 eller 7 :( Vilket uttag ska man kolla tändsystemet?? För uttag 6 (som det står om i instruktionen till Volvo 7/900) är det tomt.
Finns kontakt i uttag 3 & 7, vilket ska man ta?
Postat: tor 07 dec 2006, 19:47
av hanzzon
har du kollat så att de e tilräkligt med bensin i den hadde också deta problem men det visade sig att ja hadde för lite bensin i tanken

även fast inte lampan lös
Postat: fre 08 dec 2006, 07:58
av Jan-E
hanzzon skrev:har du kollat så att de e tilräkligt med bensin i den hadde också deta problem men det visade sig att ja hadde för lite bensin i tanken
även fast inte lampan lös
He he.. Visserligen är det ett "fruntimmer" som har bilen.. Men den här gången så är det faktiskt full tank
Problemen började efter att det tankades fullt sist så att säga. Och det är inte "fel" bensin hon lyckats tanka heller :???: Hon skulle varmköra bilen ordentligt så hon tankade bilen och for iväg till Linköping (ca 4 mil från Norrköping) Handlade lite där.. Åkte hem. Sedan när hon skulle åka iväg nästa dag så började hackandet.
Postat: fre 08 dec 2006, 08:19
av lilleman
prova med en flaska k-sprit där är kanske vatten i bensinen hände mig en gång :) mvh/roger
Postat: fre 08 dec 2006, 09:20
av Jan-E
lilleman skrev:prova med en flaska k-sprit där är kanske vatten i bensinen hände mig en gång :) mvh/roger
Får prova det oxå då

Har i och för sig redan hällt i en flaska med STP-injection cleaner "Akut" (den svarta flaskan), men det kanske inte är nån "sprit" i den som "tar" bort vattnet..
Postat: fre 08 dec 2006, 21:15
av Jan-E
Efter att ha hällt i en flaska k-sprit så går bilen bra när man kör med. Men när man står still på tomgång så halvdör den fortfarande, men slocknar inte utan kommer igång igen.
Ska köpa mig en flaska startgas och spraya på lite strategiska ställen för att se ifall den tar in tjuvluft på insugssidan.
Postat: lör 09 dec 2006, 12:02
av Sparkz
Jan-E skrev:Kollade felkoder igår.. I uttag 2 (bränslesystemet) fick jag klartecken
1-1-1..
Men sedan så fick jag ingen signal alls i vare sig uttag 3 eller 7 :( Vilket uttag ska man kolla tändsystemet?? För uttag 6 (som det står om i instruktionen till Volvo 7/900) är det tomt.
Finns kontakt i uttag 3 & 7, vilket ska man ta?
A6 används när det är separata styrenheter för tänd- och bränslesystem. Då har båda systemen kombinerat i samma låda, och då får du koderna för båda systemen i A2.
A3 ABS
A7 instrument
Postat: lör 09 dec 2006, 22:40
av Jan-E
Sparkz skrev:Jan-E skrev:Kollade felkoder igår.. I uttag 2 (bränslesystemet) fick jag klartecken
1-1-1..
Men sedan så fick jag ingen signal alls i vare sig uttag 3 eller 7 :( Vilket uttag ska man kolla tändsystemet?? För uttag 6 (som det står om i instruktionen till Volvo 7/900) är det tomt.
Finns kontakt i uttag 3 & 7, vilket ska man ta?
A6 används när det är separata styrenheter för tänd- och bränslesystem. Då har båda systemen kombinerat i samma låda, och då får du koderna för båda systemen i A2.
A3 ABS
A7 instrument
Jahaa

Tackar för infon

Postat: mån 18 dec 2006, 14:33
av Jan-E
Hittade två kablar som var av. Den ena gick till en av insprutarna den andra till plus-polen på batteriet.
Signalkabeln till insprutaren var inte helt av, men gick av när vi tog loss kontakten. Antagligen därför motorn hostat o hackat lite..
Den "tjocka röda kabeln" från batteriet hade gått av helt vid förgreningspunkten som hänger ca 10-15 cm från batteriet ner mot växellådan (kabeln som går in bakom motorn till startmotorn?) Därav dog bilen helt i onsdags förra veckan.
Nu är båda kablarna skarvade och motorn går jämnt och fint..