Sida 1 av 1
Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 17:59
av FyoDisco
Hej! Jag ska byta kylarvätska på min bil (Volvo 240 -88b B230F) och det kan ju inte vara så svårt tänker jag, men eftersom jag aldrig har gjort det förr så känner jag att det är säkrast att fråga först innan jag gör något dumt.
Var ska jag tappa ut vätskan för att få ut så mycket som möjligt av den gamla? Bör jag skölja kylsystemet på något vis för att få ut gammal skit? Hur i sådana fall? Sen är det väl bara tt fylla på med nytt vatten och glykol? Slangarna hade jag även tänkt byta men det bör inte vara några problem.
/Felix
Re: Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 19:26
av Frrla
Sitter en ventil 13mm i bakkant på motorn under grenröret man brukar använda för dräneringen. Men många avråder att röra den för dom blir inte tät när dom inte använts på många år. Så man brukar lossa nere kylarslang och fylla vatten och köra lite sen tömma igen innan man fyller 50/50 vatten / glykol färdigblandat. Men eftersom det då är vatten kvar vill vissa blanda starkare. Men man bör väll inte överdriva.
Ungeffär så har jag gjort och har inte haft några problem. På en gammal hög ja håller på med körde jag vatten och thinner i 2dagar innan jag spolade ur med några byten vatten innan jag slog i glykol igen. Den sanna volvovärmen kom tillbaka och den blev varm ibland men de vart bra efter. Syndes att mycket skit kom ut.
Re: Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 19:35
av Rådlös
Spolar ur eller sköljer, gör man vanligtvis bara vid behov. Om vätskan är grumlig eller slammig så bör man spola ur med rent vatten. Är det mycket grumligt med rost o.s.v bör man använda något medel. Det finns på större bensinstationer, men numera är det allmänt känt att man kan lägga i en diskmaskintablett eller två och sedan köra motorn ordentligt genomvarm. Sedan öppnar man och tömmer ur och därefter sköljer länge och väl. För säkerhets skull håller på lite längre än vad man hade tänkt sig från början. Diskmaskinstabletter innehåller kaustiksoda. Det kan angripa aluminium om det vill sig illa. Därför är ursköljningen viktig. När du tömmer ur det gamla vattnet så är det brukligt att ta ur termostaten också. Annars stänger ju den flödet och gammal vätska kan bli kvar.
Om vätskan däremot är klar och genomskinlig (förutom glykolfärgen) så behöver du inte skölja. Bara ur med den gamla och i med den nya.
Efter att du har sköljt igenom, om du har haft det behovet, så vänta inte med att fylla på glykolvatten 50/50. Rosten kommer tämligen omedelbart på en öppen och ren metallyta. Jämför med hur bromsskivor ser ut efter en regnskur. Där slits det bort när man bromsar. På insidan av en motor kommer man inte åt att slita bort några rostfläckar. All glykol innhåller ett rostskydd som skyddar även aluminium. Därför måste glykolen finnas med hela tiden. Det här rostskyddsmedlet verkar bara i två år. Därför byter man kylarvätska vart annat år. Glykolen i sig själv åldras inte, bara rostskyddsmedlet. Du måste alltså ha glykol även om du bara kör med bilen i tropikerna!
Jag har en sida i en instruktionsbok här som beskriver var kranar och slangar sitter, men återkommer när jag har skannat den.
OBS! Glykol är extremt giftigt! Du måste samla upp det i dunkar eller annat och lämna på en återvinningsstation. Dom finns ofta på någon större bensinstation i varje kommun.
Re: Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 19:51
av Schmoyoho
Min kylarvätska var aldrig bytt under bilens tio år så jag sköljde lite för skojs skull, typ. Jag använde dock bara tappluggen på kylaren som min bil hade och hade en bunt gamla dunkar spoalrvätska med en ungefärlig gradering. Mätte hur mycket jag tömde varje gång och utgick från systemets totala volym för att beräkna ungefär hur mycket glykol jag hade efter varje gång jag efterfyllt med vatten och låtit nivån stabilisera sig efter en stund på tomgång. Tömde, noterade tömd volym etc och slutligen när jag var färdig slog jag i koncentrerad glykol i den mängd jag behövde och efterfyllde med vatten till rätt konc. Tror man noterade 36-38 minusgrader köldbeständighet på senaste servicen så det verkar ju gått okej.
Re: Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 20:15
av Rådlös
Här är en bild ur handboken. Visserligen en tidig årsmodell, men motorblocket såg lika dant ut i alla år. I alla fall i detta avseendet. Det står "Avtappningskran" på grenröret. Det är alltså någon sorts röntgenbild. Kranen sitter under grenröret. Men jag kan hålla med Frrla om att man kan undvika den kranen. Du skall ju ändå byta slangar och då har du öppnat översta och understa punkten. På så vis har du fått ur det mesta av vätskan. Men som sagt, om det finns slam någonstans så kan det ha fastnat på olämpliga ställen. Och glöm inte att ställa värmereglaget på varmaste för att öppna helt så att allt vatten kommer ut.
Skriv gärna ut bilden i A4-format så ser du bättre var alla "punkter" finns.
Re: Byta kylarvätska
Postat: tis 02 aug 2016, 22:37
av lennarte
Om det skulle finnas något slam eller liknande så är är det just vid och bakom 4-de cylindern det ligger. Så det är inte en slump att av tappningen siter just där. På min sitter en nippel som man kan sätta trädgårdsslangen på. Andra kan bara ha en 6-kant plugg. Även om kylavätskan är klar så kan man få ut en hel del som samlats. Det är ju tyngre än vatten så det samlas där vattnet cirkulerar med lägst hastighet. T.ex värmepaketet, botten på kylaren och längst bak i motorblocket. Men som "Rådlös" skrev, så länge det inte är grumligt, "är det ingen ko på isen"