Sida 1 av 2
Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: tor 28 jul 2016, 19:45
av zxcvbn
Hej, sålde min 244-85 för en månad sen. Nu börjar suget efter en 240 bli för stort igen....
Har i dagsläget en V70 av nyare rang men då man bara brukar den 500 mil per år så funderar Jag på avyttra den och köpa en 240 igen. (som man slipper över 6tusen i vägskatt och helförsäkring)
Vilken 240 är lämpligast som bruksbil? En nyare än -88 med Elektrisk bränsleinsrutning? Eller en gammal förknasarmotor? Kommer bara köra kring 500 mil per/år och mest inne i sammhället så klarar mig egentligen med en 4-växlad.
Fördel med dem äldre är ju att man slipper vägskatten och besiktning vart annat år!

-)
Eller rekommenderar ni en Volvo 740 ?
Herrgårdsvagn helst men även en sedanbil fungerar för mig. V70in är nästan för låg på grusvägarna så en 240 är nog mer lämpligt.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: tor 28 jul 2016, 20:46
av SkauneJohan
240 kombi är lättast att hitta 88 och nyare, samt är ju f motorn snålare speciellt i stadstrafik, ofta har ju dessa bilarna servostyrning också, så det är vad jag skulle rekommendera till dig
en 745 eller 945 skulle nog fungera lika bra fast deras markfrigång är ju lite lägre, däremot är 945 betydligt mer rostbeständig
ska du köra i salt = 945
ska du köra på dålig väg och ha högre markfrigång samt väldigt bra framkomlighet = 245 med original höga däck 185/80 14
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: tor 28 jul 2016, 22:26
av Frrla
undrar om soppaförbrukningen verkligen är ett stort problem om man bara kör runt 500 mil om år.
en -85 förgasare kombi, sedan 4 eller 5-pet tycker jag känns lämpligt. finare front på vissa av dem med. men vi alla är olika.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: tor 28 jul 2016, 22:36
av Tilly
Ja, har man inte ett utpräglat intresse för de gamla modellerna så kan man väl generellt säga att en nyare bil är kanske är lämpligare som bruksbil. Mest av de skälen att de är enklare att få tag i och har bättre rostskydd (fr.o.m. 1986). Just 1986 är inget dumt val alls då dessa dels är galvaniserade, dels har B230A-motorn som är väldigt enkel att underhålla samtidigt som prestanda och bränsleförbrukning hos en någorlunda frisk motor knappast är sämre än för en B230F. Men det finns ingen anledning att undvika B230F då den visat sig pålitlig genom åren.
Jag skulle undvika 87:or med B230K-motor. Förgasaren på den motorn är bra när den fungerar men när den inte gör det så är den svår att felsöka och det är inte lika enkelt att få tag på delar till den. B230K på en entusiastbil - visst. Men på en bil som skall rulla till vardags är den ett olämpligt val.
De allra nyaste bilarna från 1990-talet har ju ofta lite roligare färger och kan ibland vara bättre utrustade än 80-talarna och är således ett trevligt val.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: fre 29 jul 2016, 13:22
av SkauneJohan
Frrla skrev:undrar om soppaförbrukningen verkligen är ett stort problem om man bara kör runt 500 mil om år.
en -85 förgasare kombi, sedan 4 eller 5-pet tycker jag känns lämpligt. finare front på vissa av dem med. men vi alla är olika.
kör man kortare turer är det rätt bra att ha en bil med mindre risk att sota igen som en insprutare, lycka till att hitta en kombi innan 88, jag letade i flera år innan jag hittade min(beror såklart på var man bor också)
kan ju även nämna att det finns weber ersättningsförgasare till b230k-motorn som fungerar väldigt bra så har man dessa tusenlapparna behöver man ej vara orolig för en k-motor iheller

-)

-)
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: fre 29 jul 2016, 15:32
av Rådlös
Volvo 245 är väl själva sinnebilden för ordet "Bruksbil". Försök komma på någon annan bil som fyller upp den innebörden så väl.
Om jag skulle välja, så hade jag valt en så "ny och färsk" som möjligt.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: fre 29 jul 2016, 17:04
av Frrla
SkauneJohan skrev:Frrla skrev:undrar om soppaförbrukningen verkligen är ett stort problem om man bara kör runt 500 mil om år.
en -85 förgasare kombi, sedan 4 eller 5-pet tycker jag känns lämpligt. finare front på vissa av dem med. men vi alla är olika.
kör man kortare turer är det rätt bra att ha en bil med mindre risk att sota igen som en insprutare, lycka till att hitta en kombi innan 88, jag letade i flera år innan jag hittade min(beror såklart på var man bor också)
kan ju även nämna att det finns weber ersättningsförgasare till b230k-motorn som fungerar väldigt bra så har man dessa tusenlapparna behöver man ej vara orolig för en k-motor iheller
-)
-)
jag skrev
sedan också vet du även om de va lite vagt inlagt :lol: han ville gärna ha skattefri. -85 kom ju med "nyare" tändsystem som gör dem lite snålare.
självklart är de inte så lätt med kombi om man bor i skaune. har en -84 en -78 och en -81, 245or själv å fler är på gång om ja vill ha. visst är -81an inte så fin men fixar man baljorna och golvet bakom passagerarstolen är den nog besiktningsbar den med.
Sota ur, smörja, rengöra och hålla efter rent allmänt, de är ett krav oavsett. gamla bilar behöver ständig kärlek. men visst. de är väll något att tänka extra på när de gäller förgasare.
jag kom med ett förslag för jag gillar dom årgångarna. självklart är en 88b --> en mycket bra bruksbil. men jag sålde min 245 -88b som hade centrallås, lite annat lull och näst intill rostfri iaf. en känsla jag hade. gillar dom inte lika mycket helt enkelt.
sen är de ju dehär med skicket. å de varierar stort från bil till bil hur dom sköts under åren.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: sön 31 jul 2016, 10:19
av zxcvbn
Tackar för svar alla! 8) Nu har man lite mer att gå på .
Bor i Norrland så hittar nog en som inte är så rostig. Centrallås och sådant är inget Jag prioriterar , bor där vart man inte behöver låsa bilen .
Min förra 244 var en -85 med förgasare och B200K med 4 växlad.Utan servostyrning.
Ska fundera lite så återkommer Jag. En klar fördel är att den har högre markfrigång än min nuvarande Volvo.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: sön 31 jul 2016, 11:09
av osla
en sak till med k-motorn är ju att kolvarna möter ventilerna vid kamremsbrott (iaf på 230k, 200 vet jag inte), och det är ju inte så roligt, samt den tråkiga och värdelösa gasaren.
Re: Volvo 240 som bruksbil -köpråd
Postat: sön 31 jul 2016, 14:44
av Frrla
k motorn är väll lite eftertraktad för dom som vill bygga något med lite mer fräs i? eller är de toppen som dom är ute efter?
kamremsbrott behöver man aldrig vara rädd för tycker jag. man byter väll remmen och spännaren för ett par 3 hundra själv. :)