Sida 1 av 2
Lock sitter fast (inte längre), byta servovätska
Postat: tor 09 jun 2016, 11:04
av FyoDisco
Hej!
Jag hade tänk kolla nivån på styrservooljan men får inte ens upp locket. Hur ska jag gå till väga? Har gjort så som det stod i Haynes-boken men locket sitter fortfarande som satan.
Re: Lock sitter fast
Postat: tor 09 jun 2016, 11:45
av Schmoyoho
Polygrip och en trasa på locket? Eller vad är det du gjort som det stod i haynes-boken, för oss som inte kan det kapitlet i huvudet?
Re: Lock sitter fast
Postat: tor 09 jun 2016, 12:49
av FyoDisco
Schmoyoho skrev:Polygrip och en trasa på locket? Eller vad är det du gjort som det stod i haynes-boken, för oss som inte kan det kapitlet i huvudet?
Har funderat på det men vill inte ta risken att förstöra det hela ifall jag har missat något uppenbart.
I Haynes står det att när man ska kolla vätskenivån så ska man först låta motorn gå varm. Sen med motorn på tomgång ska man vrida ratten fram och tillbaka några gånger så att all luft försvinner ur systemet. Sedan ska man stänga av motorn och ta bort locket och kontrollera stickan.
Jag kommer så långt fram tills att locket ska tas bort. Sen tar det stopp.
Re: Lock sitter fast
Postat: sön 12 jun 2016, 22:43
av skoknuten
FyoDisco skrev:Schmoyoho skrev:Polygrip och en trasa på locket? Eller vad är det du gjort som det stod i haynes-boken, för oss som inte kan det kapitlet i huvudet?
Har funderat på det men vill inte ta risken att förstöra det hela ifall jag har missat något uppenbart.
I Haynes står det att när man ska kolla vätskenivån så ska man först låta motorn gå varm. Sen med motorn på tomgång ska man vrida ratten fram och tillbaka några gånger så att all luft försvinner ur systemet. Sedan ska man stänga av motorn och ta bort locket och kontrollera stickan.
Jag kommer så långt fram tills att locket ska tas bort. Sen tar det stopp.
Hur har det gått?
Re: Lock sitter fast
Postat: mån 13 jun 2016, 00:55
av FyoDisco
Fick upp det idag. Tog bara i med handen, precis som tidigare försök. Måste ha lossat den lite tidigare som gjorde att det gick lätt nu haha.
Nivå på servovätskan såg bra ut, men den var väldigt mörk. Ska den vara så?
Re: Lock sitter fast (inte längre), färg på servovätska
Postat: mån 13 jun 2016, 18:51
av Frrla
ingen olja ska väll vara svart eller väldigt mörk. jag skulle byta ut den isf. på min gamla som lät som ett tröskverk gjorde det susen med ett oljebyte, hällde senare i någon mirakeltillsats så vart de ändå bättre, men nu är de nog snart kört efter 4år... börjar bli trögstyrd
Re: Lock sitter fast (inte längre), färg på servovätska
Postat: mån 13 jun 2016, 21:24
av FyoDisco
Då får det bli ett byte av servostyrningsvätskan. Skadar i alla fall inte. Är det bara att suga ut den gamla vätskan och sedan fylla på med ny? Funkar Biltemas styrservoolja?
Re: Lock sitter fast (inte längre), byta servovätska
Postat: tis 14 jun 2016, 07:26
av lennarte
Enklast är att suga ut den gamla oljan med en sådan här,
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000019670/
den verkar inte finnas kvar, men jag använder en sådan när jag fyller på olja i växellåda och bakaxel också. Även när jag fyller växelhuset på min utombordare.
En sådan här,
http://www.bataccenten.se/artikel.php?k ... &listmall=
till att byta olja på motorn, den funkar till att suga ur servooljan också.
Man får suga ut och hälla på flera gånger under någon timme. Biltema verkar inte ha denna kvar heller.
Sedan kan man lossa returslangen till behållaren, plugga returen från behållaren, starta motorn och hälla i ny olja tills det kommer ren olja i returen (bökigt, slabbigt, snabbast)
Är det inte bytt olja är det med all säkerhet en typ av ATF typ F/G olja i. funkar säkert med syntetolja också, men jag är lite "elergisk" mot syntetolja i konstruktioner som inge är gjorda för sådan olja
Re: Lock sitter fast (inte längre), byta servovätska
Postat: fre 08 jul 2016, 23:39
av FyoDisco
Nu börjar det blir dags att byta servooljan men jag undrar en sak först. Vilken av de två slangarna är returslangen?
Re: Lock sitter fast (inte längre), byta servovätska
Postat: lör 09 jul 2016, 12:15
av Frrla
du har behållaren och servon i 1 stycke? "den gamla modellen"? eller har du en separat behållare på fjäderbenet?
är det den "gamla" så antar jag att den övre smalare slangen är returen. ska själv ge mig på ett byte idag men ja minns inte hur de var på den andra jag bytte på. annars lär man bli varse när de sprutar överallt... :)
har för mig man kunde se tillbaka flödet med bilen igång om man öppnar locket. annars brukar de väll vara den slangen som är tunnare och eller sitter överst i behållaren.
EDIT: köpte Mobil ATF 220 Premium får vi se hur de blir med den...