Sida 1 av 1
10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: fre 20 maj 2016, 00:47
av Frrla
Finns många axlar där ute och tydligen så är många märkta 10:31 men de är inte äkta vara.
Man kan såklart öppna kåpan baktill och kolla. då ska väll kronhjulet avslöja detta om jag förstår det rätt? att det är större och klacken som är urskuren måste finnas för demontering/montering? skulle den se "onödig" ut så är de en "falsk" märkning?
Kan man kolla det på annat sätt? tex ta ut en drivaxel, och se att den är grövre, så är de en "äkta" 10:31?
Tänker att den är redan loss och lättare att kolla så, än att krypa under och "jävlas i onödan" med olja osv.
Kan man också tex snurra pinjångfjongen som kardan ska sitta fast i och se på "varven" som går åt för att avgöra utväxling (som ja vet att man kan göra en grov snabbkoll för) och samtidigt "veta" om de handlar om en sån axel eller inte?
Finns det fler sätt eller måste man verkligen öppna kåpan för att veta?
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: fre 20 maj 2016, 03:15
av Amarace
Heter "1031" inte "10:31".
Utväxlingen har inte med om det är 1030 eller 1031 att göra, bägge finns med samma utväxlingar. Sen står det inte 1031 på axeln, utan man måste kolla på lappen/skylten på vönster drivaxelrör (eller på höger sida på klumpen om det är en äldre) och kolla nummren där och jämföra med en lista.
Drivaxlar är samma, enda som skiljet är kronhjulet, och det kräver liite mer utrymme, därav upphöjningen för det på klumpen.
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: fre 20 maj 2016, 20:32
av Frrla
varför har vissa axlar grövre drivaxlar undrar jag då?
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: fre 20 maj 2016, 21:49
av Amarace
Det vet jag inte, har då inte själv stött på olika grova drivaxlar, alla 1030 och 1031 jag haft har det då varit samma drivaxel.
Har du alltså två bakaxlar, med olika grovlek på drivaxlarna? Hur vet du annars att det är olika?
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: fre 20 maj 2016, 22:23
av Frrla
ja tog isär för jag skulle byta sköldar på ena bilen. Hade en kraschad axel med bra sköldar att ta ifrån. drivaxlarna på den trasiga knölen va mindre än de ja har på den jag kör med.
själva huset där kronhjulet sitter är större (med den "ökända 1031" utskärningen, man ser på utsidan och en bricka som är oläslig) och det grövre kardanet på den hela axeln (natuligtvis?).
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: lör 21 maj 2016, 09:09
av erikn
Och ibland kan märkningen sitta till höger. På min 945FT -98 jag hade så satt den här lappen längst till höger.
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: lör 21 maj 2016, 17:58
av Snusebuse
Amarace skrev:Sen står det inte 1031 på axeln, utan man måste kolla på lappen/skylten på vönster drivaxelrör (eller på höger sida på klumpen om det är en äldre) och kolla nummren där och jämföra med en lista.
På min bakaxel står det då 1031 gjutet i axeln.
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: lör 21 maj 2016, 21:01
av Arne
Frrla skrev:ja tog isär för jag skulle byta sköldar på ena bilen. Hade en kraschad axel med bra sköldar att ta ifrån. drivaxlarna på den trasiga knölen va mindre än de ja har på den jag kör med.
själva huset där kronhjulet sitter är större (med den "ökända 1031" utskärningen, man ser på utsidan och en bricka som är oläslig) och det grövre kardanet på den hela axeln (natuligtvis?).
Menar du mellanaxeln, det är inte röret ut från bakaxeln. Då kan jag förstå att det är olika dimensioner.
Re: 10:31 axel, äkta eller falsk?
Postat: sön 22 maj 2016, 01:46
av Frrla
De här långa röret är grövre..
Och kardan, medbringare mm