Sida 1 av 4

Bromsfrågor

Postat: tis 10 maj 2016, 00:05
av FyoDisco
Hej!

Min bil fick nedslag på besiktningen då handbromsen inte tog särskilt väl samt att vänster bromsskiva i bak var väldigt rostig på ena sidan. Kolven på bromsoket hade kärvat alltså. Så nu har jag den senaste tiden kämpat med att försöka få ordning på bromsarna men det går lite sådär, tyvärr. Det var nog bra länge sedan något på denna bromssida byttes så rosten har tagit över helt och hållet. Hoppas att ni här kan hjälpa mig lite.

Bromsoket var helkasst så jag köpte ett nytt sådant. Hittils har jag fått bort det gamla oket, skivan och handbromsbackarna. Jag kollade lite och det verkar som om backarna inte rör sig alls. Försöker förstå mig på hur handbromsen fungerar för att kunna åtgärda problemet och om jag inte har helt fel så är det meningen att handbromsvajern ska dra åt metallmekanismen som syns i mitten på bilderna nedan. Denna mekanism trycker då ut backarna som bromsar bilen, eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet så ska väl mekanismen kunna röra på sig? Jag tycker att det ser ut om det men den sitter fast helt och hållet.

Bild

Bild

Bromsskölden hade jag också tänkt byta, även om det inte är ett måste, men ni ser ju på bilderna hur den ser ut. Eller det som är kvar av den. Dock stötte jag snabbt på hinder. Nämligen rost, vilket kanske inte är så oväntat. De två bultarna som sitter på baksidan som jag måste ta bort för att få bort bromsskölden (tror jag) sitter fast helt. Eller ena bulten gör det i alla fall. Den andra har jag inte vågat röra med rädsla för att runddra den precis som jag har råkat börja göra med den översta bulten. Trots att jag har sprejat på med rostlösande medel i flera omgångar samt använt en hylsa och inte en U-formad blocknyckel för att lossa på bulten så sitter den fortfarande. Har ni några idéer på hur jag kan få bort bulten?

Bild

Tack så mycket för svar!

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: tis 10 maj 2016, 07:32
av Snusebuse
Har du redan provat allt annat så kan det vara dags att ta fram acetylenbrännaren och värma lite och sen prova dra loss igen, funkar det ej så värm lite till och prova igen etc.

Dock alltid lite läskigt att hålla på med värme men det är som sagt bara om du redan provat allt annat. Någon annan kanske har en bättre ide som inte involverar en brännare men det är mitt bidrag i varje fall.

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: tis 10 maj 2016, 10:51
av lennarte
Knacka bort all lös rost runt omkring och värm ordentligt och driv på (med hammare) en hylsa av (lite) mindre storlek alternativt använd en "skärande" hylsa
https://www.autoexperten.se/verktyg/han ... nde-12-mm/
Har inte använt en sådan men har en annan typ som jag inte hittar nu. Denna mutter ser ut att vara lossad med en sådan här hylsa

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: tis 10 maj 2016, 12:00
av FyoDisco
Misstänkte att det skulle krävas att värma bulten eller godset runtom. Har dock inget att värma med förutom en liten mini"svets" från Biltema, och den räcker inte långt. Ska kolla om det finns en gassvets jag kan låna, annars får jag köpa. Kanske köper en krafthylsa också.

Tack för svaren! Jag löser nog det där på något sätt, men är det någon som kan svara på min första fråga om handbromsen? Egentligen är det den jag först och främst behöver svar på.

/Felix

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: tis 10 maj 2016, 13:17
av lennarte
FyoDisco skrev: Denna mekanism trycker då ut backarna som bromsar bilen, eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet så ska väl mekanismen kunna röra på sig? Jag tycker att det ser ut om det men den sitter fast helt och hållet.
Det som ser ut som en nitskalle i ena änden av "excentern" är en tapp som armen vajern sitter i är ledad. När du drar i vajern drar du ut armen i excentern och andra änden av armen trycker på backen som rör sig tills trumman tar emot. Då riktas kraften mot den andra backen som rör sig i motsatt riktning tills trumman tar emot där också. Det är gassvets som gäller, värm ordentligt (ett par sek. räcker med svets, lite längre med en "vanlig" gasbrännare som frugan har) och "dränk" med kopparpasta innan det svalnar så blir det som "nytt". Kopplingen till vajern är ett litet stift som också brukar rosta fast (i alla fall på dom äldre modellerna). När du sedan monterar ihop rekommenderar jag att du släpper justeringen vi handbromsspaken helt och ersätter staget mellan backarna mitt emot excentern med justeringar som sitter på 140 tidiga 240 och 850 så kan du justera ut backarna så trummorna precis går att sätta på. Dels får du en kanonbroms (även om du inte monterar nya backar), dels justerar du hanbromsen genom ett av hålen i bromstrumman (istället för vid spaken) så du alltid har en bra handbroms Justringen vid spaken använder du bara för att "ta upp" slacket i vajern/vajrarna, där är väl 2 vajrar på 240

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: ons 11 maj 2016, 00:56
av FyoDisco
Fick excentern, eller vad den nu än kallas, att röra på sig efter att ha värmt den lite och sedan ruckat fram och tillbaka. Då var det löst, tack! Justeringar till backarna har jag beställt också.

Men hur tusan får jag på handbromsbackarna? Vet hur de ska sitta men fjädrarna är ju omöjliga att få på. Köpte ett bromsfjäderverktyg från Biltema med hopp om att det verktyget skulle kunna hjälpa mig på traven, men jag förstår inte ens hur det funkar.

Försökte även mer med att få loss den fastrostade bulten. Värmde en del, dock inte med en gassvets, i hopp om att det skulle räcka men nepp. Bulten sitter lika hårt som någonsin. Börjar bli riktigt less nu. Föreställde mig inte detta när jag köpte bilen för några månader sedan. Verkar inte finnas någon jag kan låna en gassvets av heller. Får väl köpa en själv istället. *suck* Nä, är mycket motgångar nu. Hade inte varit något större problem om det inte hade varit för att det här är min enda bil samt att det är ombesiktning senast om 14 dagar. Tack i alla fall för att ni är vänliga och försöker hjälpa mig. Det uppskattas!

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: ons 11 maj 2016, 02:11
av Frrla
för att få loss skölden måste du bort med dom 4 bultarna (14mm?) som sitter innanför bromsbackarna, dom där 2 klämmorna sitter fast med samma. även bulten som jävlas för dig måste bort och den under. sen kan du dra ut drivaxeln och byta skölden. ha lite vinkel på bilen så inte oljan i bakaxeln rinner ut.

vore jag dig skulle jag kapa skallen på bultarna och ta loss dom senare i ett skruvstycke.

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: ons 11 maj 2016, 02:43
av FyoDisco
Frrla skrev:för att få loss skölden måste du bort med dom 4 bultarna (14mm?) som sitter innanför bromsbackarna, dom där 2 klämmorna sitter fast med samma. även bulten som jävlas för dig måste bort och den under. sen kan du dra ut drivaxeln och byta skölden. ha lite vinkel på bilen så inte oljan i bakaxeln rinner ut.

vore jag dig skulle jag kapa skallen på bultarna och ta loss dom senare i ett skruvstycke.
Alla bultar som måste bort har jag koll på. Fick bort de fyra (17mm om jag inte minns helt fel, men kan ha blandat ihop det med någon annan bult) som håller fast klämmorna och sitter runt drivaxeln. Kvar är endast de två som sitter vid handbromsvajern.

Att kapa skallen har jag inte tänkt på. Hur menar du att jag ska få loss dem i ett skruvstycke?

Re: Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Postat: ons 11 maj 2016, 02:57
av Frrla
kapar du skallen på dem och tar ut drivaxeln lite så får du ju loss "hylsan" som handbromsbackarna stöds emot. då är de ju bara att sätta fast de som är kvar av skruven/arna i skruvstycket och vri loss dem med en tång av något slag som passar bra. sen håller du koll på längden och sätter dit nya sen.

skulle dom gå av så är de ju lite lättare att leta rätt på ny/a eller borra ur om man har tålamod och ork att göra sånt.

angående backarna och fjädrarna, så använd en vanlig polygrip. de har alltid fungerat hur bra som helst för mig. visst är de lite trix i början, men man får häng på det ganska snart.
dom där fjäderkrokarna man kan köpa har aldrig fungerat för mig någon gång mer än när jag skulle ta loss kröken på skotern. där är fjädrarna mycket större och lättare att komma åt..

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Postat: ons 11 maj 2016, 07:55
av lennarte
FyoDisco skrev:Men hur tusan får jag på handbromsbackarna? Vet hur de ska sitta men fjädrarna är ju omöjliga att få på. Köpte ett bromsfjäderverktyg från Biltema med hopp om att det verktyget skulle kunna hjälpa mig på traven, men jag förstår inte ens hur det funkar.
Brombackarna monteras med fjädern vid excentern monterad på baksidan av backarna (då hjälper fjädern till att "hålla in" backarna). Då kan du "föra ihop" backarna i andra änden och "trä på" backarna och lägga dom på plats. sedan sätter du i den klenare fjädern (använd rätt hål för fjädrarna) också på baksidan och sist monterar du justeringen. Ska inte behövas något verktyg för detta, mer än en skruvmejsel. Är det rätt monterat så ligger den klena fjädern lätt mot justeringen som broms mot "självjustering". Vajern ska vara släppt vid justeringen vid spaken så excentern är i sitt innersta läge, sedan justerar du på justeringarna mellan backarna tills du precis får på trumman. När allt är monterat "rycker" du i spaken några ggr samtidigt som du snurrar på skivan (lite problem om man är ensam) så backarna "centreras" därefter "slutjusterar" du genom att vrida på justeringen med hjälp av en mejsel genom det lilla hålet i trumman tills du inte kan vrida runt skivan längre. då "backar" du justeringen "några kuggar" tills det "rullar lätt" igen. Sist justerar du vid spaken tills spaken "tar" lagom högt (4 - 6 "hack"). Klart. Lätt som en plätt, när man har gjort många, många gånger, men lite "struligt och bökigt" första gångerna.