Sida 1 av 1

Volvo 240 b230k förgasare

Postat: tor 28 apr 2016, 15:27
av kalle850
Hej!
Har en 240 med b230k motorn med en Solex Cisac z11 förgasare. Problemet är att tomgången har börjat variera sen jag plockade bort ac kompressorn och styrservo pumpen. Ibland är den som den ska runt 7-800 men ibland så ligger den på runt 1200. Bilen går bra för övrigt och har inte gjort såhär innan. Förstår att tomgången kanske kan bli något högre efter att jag plockade bort detta men varför varierar den? Några förslag? ?:-/

Sen undrar jag även över alla dessa vakuumslangar. Där är en som går från förgasaren bort till luftburken som är till pulsair-systemet och en som går från vakuumförstärkaren till egr ventilen, dessa två förstår jag.
Sen så är där en som går från röret mellan luftburk och förgasare till vakuumförstärkaren (den blåa), två som går från vakuumförstärkaren till förgasaren (röd och grön) och en från insuget som delar sig i två (grå). Den ena går till någon elektrisk grunka som ska ha något med tändningen att göra och den andra går till någon grej som sitter under insuget. Har förstått det som att det är en ventil som öppnas när motorn blivit varm. Sen går det en slang vidare från den till vakuumförstärkaren. Är det något till egr-systemet?
Någon som vet vad dessa faktisk gör? :???:

Ser ungefär ut som bilden nedan men den röda slangen går också in i förgasaren, precis bredvid den gröna.

Re: Volvo 240 b230k förgasare

Postat: lör 30 apr 2016, 00:48
av Snusebuse
Har också en B230K som snurrar fint, pigg och rapp motor när den funkar, bland de bränslesnålaste rödblockarna också, kör jag som mormor får jag ner min till 0,74l/milen. Men den ska vara jäkligt krånglig när den strular enligt många. Därför väljer många att slänga originalförgasaren och montera Pierburg 175 förgasaren + insug från B230A. Men om du ändå vill ge dig på att försöka fixa din då det inte verkar vara något jättreproblem så följer lite info nedan som jag hoppas ska hjälpa, inget jag sysslat med själv ännu så kan tyvärr inte bistå med någon personlig erfarenhet. Hitta även en länk till en blogg som berör ett väldigt snarlikt problem, kolla den, la den längst ner på inlägget.

Kan också vara värt att veta att det, vad jag har förstått, suttit tre olika förgasare på B230K. Solex Cisac på B230K i 240, Pierburg 2B5 och 2B7 på B230K i 740. Pierburg 2B5 och 2B7 verkar vara de som allra jävligast att få reda på, de hade även automatchoke som ska strula ganska friskt när de väl gör det. Verkar vara lite under radarn med detta då vissa behandlar B230K som samma motor i alla bilar när de i verkligeten varierar i utförandet beroende på bilmodell och årsmodell, så man bör vara noga med information och litteratur man hitta så att de stämmer till Solex Cisac för B230K i 240.

Tror den gråa tvådelade slangen går till en lufttrycksensor som jag förstått skall ha något med att mäta luftmängden i insuget att göra, hur det funkar och om den har något med EGR att göra har jag ingen koll på. Visst är det denna pryl som du kallar "någon elektrisk grunka som ska ha något med tändningen att göra"? Om det skulle bli aktuellt finns den att köpa på skruvat.se under "lufttrycksensor".
Bild
En av slangarna tror jag går till andra gasspjället, då det skall öppna per vakuum när man gasar lite hårdare, misstänker att det är den röda som kallas "Red 26 Throttle opening sensor" på bilden du har. Om bilen går bra vid belastning kan du nog utesluta den slangen. Endast spekulation dock inget jag kan säga med säkerhet. Sen den blåa som går mellan luftröret och vakuumförstärkaren kallas ju "Blue 29 Engine running sensor" på bilden din, så antar att det är något som känner av att motorn är i drift, vilken funktion den dock fyller i praktiken vågar jag inte spekulera i.

Men misstänker att det kan ha något att göra med en pryl som ska ha suttit på AC utrustade bilar med B230K, ska sitta en liten grej som justerar tomgången eftersom motorn belastas av AC:n, och nu när du demonterat AC:n så kanske den spökar och får för sig att AC:n drar igång av någon anledning och drar upp tomgången. Kanske avhjälps av att helt enkelt plocka av den? Länken nedan berör ett byte av den men borde ju gå att anpassa instruktionerna till demontering. Finns fler bilder om du går in på länken.

Det bör gå att se om det är detta som är problemet genom att kolla på grunkan när motorn går som den ska, och sedan kolla när motorn höjt tomgången och se om den rört sig. Armen skall röra sig inåt (höger på bilden) för att justera tomgången. Om den rört sig och varven gått upp så har du källan till ditt problem, varför den nu skulle aktiveras utan att AC:n sitter monterad har jag ingen aning om men det bör inte spela någon roll om du inte tänkt montera en ny AC kompressor, bör bara vara att plocka bort vad jag förstått.
Bild

Prylen i fråga skall vara den bemärkt 94 på sprängskissen.
Bild

Här är länken till en bloggen på engelska där en kille har pysslat med just tomgångs prylarna till sin B230K.
http://vol240.blogspot.com/2011/01/sole ... ation.html

Blev en liten bibel av info, hoppas det inte vart för krångligt och att det är till någon hjälp!