leder kabeln från tändspolen direkt till mätarhuset eller tar den en annan väg, tex via tändboxen först?
har försökt få ut något av elschema, men hittar inte den kabeln..
244 -84 gle
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: ons 13 apr 2016, 22:25
av Hilmer
Den går direkt, men är där inte monterat någon varvräknare nu så är det inte säkert att den är inkopplad i huset, vill minnas i alla fall att det är fördragen kabel på 81-, vit/röd kabel som ska finnas bakom huset.
Edit: Vänta nu lite, frågan är om den inte går via bränslerelät!?
Och frågan är om inte färgen skiljer beroende på årsmodell också!?
Edit2: På 81-84 är kabeln svart och kommer från tändspolen (vit/röd går till relät), 85- är den vit/röd och går via relät.
de förklarar en del. de sitter varvräknare där. och jag har kopplat in en 123-ignition. den ville inte ge gnista när den vit-röda kabeln var inkopplad samtidigt på spolen. misstänker att de har bränt mina 2 bränslepumpsreläer också. eftersom jag sporadiskt inte fick pumpen att gå. så har tjuvkopplat pumpen med en kabel ist.
frågan är då, om man ska dra en separat kabel till varvräknaren, och köpa nytt relä bara?
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 06:13
av Hilmer
Fungerade varvräknaren innan du monterade 123-ignition eller det är ett fel som kommit efteråt?
Man bör ju ur säkerhetssynpunkt se till att bränslepumparna inte går mer än när motorn snurrar, men den biten går ju att lösa utan att blanda in tändspolen ifall man vill det.
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 17:16
av Frrla
nä de blev efteråt när jag kopplade in 123:an
därför jag tänkte köpa nytt relä. för det lär fungera utan att varvräknaren är inkopplad hoppas jag?
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 17:36
av Hilmer
Varvräknaren behöver inte vara inkopplad, men vit/röd till relät måste få signal från spolen för att starta pumpen.
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 18:15
av Frrla
jösses. ja då blev de helt andra bullar. vad tar man signal från annars då, som har med motorn rotation att göra? känns annars som man tar signal från tändningen för att det över huvud taget skall fungera ju...
jag och el är inte direkt bästa polare heller...
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 18:43
av Hilmer
Anledningen till att signalen tas från spolen är ju för att inte pumparna ska fortsätta gå när motorn stannat, värdefullt vid kollision eller läckage.
Man kan ju så klart ta signal från annat håll men då försvinner ju säkerhetsaspekten, vet att jag nån gång i min gröna ungdom satte ett skiftande relä via oljetrycksgivaren, på det viset så startade inte bilen förrän den hade ordentligt oljetryck! Detta för att motorn slamrade så hemskt när man gjorde kallstarter och innan oljetrycket blev högt nog.
Men det finns säkert bättre lösningar... :roll: :lol:
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 20:16
av Frrla
okej. jag får ta och köpa ett nytt relä, se om det löser problemet eller om det också går sönder. Det skulle enligt uppgift fungera ihop med 123. men jag kan inte säkert säga hur de är med de andra 2 reläerna, nu när jag tänker efter, eftersom de satt löst i lödningarna. men ändå fungerade båda innan i den bilen och i en annan (glt) utan problem. fast då tänker jag att de kan ha med att dom var gamla och använda flera år. fick ju byta alla batterikablar och jordningar också...
Re: varvräknare är kopplad hur?
Postat: tor 14 apr 2016, 20:22
av Hilmer
Är det för att lödningarna släppt som du ska leta efter nytt relä eller har dom bränt?
Just lödningarna är ju ett vanligt fel på dessa, bara att öppna och löda om.
Tror jag har tre relän liggande i olika färger beroende på årsmodell.