Sida 1 av 2
att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: mån 29 feb 2016, 20:18
av Frrla
tänkte ta tag i detta nu men är så kluven. var man sätta givaren, och vid vilket värmetal den att öppna/stänga tåten
Tycker inte man får riktigt klart för sig när man söker och folk har gjort så olika.
Min fundering är att givaren sitter på nedre kylarslangen nära kylaren (har en adapter).
Att den öppnar på 90 grader och stänger på 80-85 grader. Tänker jag galet?
Ska självklart koppla det till ett relä och säkra upp.
Är väldigt osäker på el och sånt här när de gäller att systemen skall harmonera med varandra...
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: mån 29 feb 2016, 21:50
av PNI
När jag köpte en ny kyl på Volvo för säkert 10 år sedan fanns det i kylarens högra gavel ett förberett hål för tempgivare.
Fick köpa packning och plugg löst för att täta. Kolla så du inte redan har har hål.
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: mån 29 feb 2016, 21:52
av NilsO
På 740 och 940 med elfläkt sitter termogivaren för fläkten i kylarens övre högra hörn. På bilar som har en separat givare för elfläkten vill säga – annars används den som sitter i toppen, samma som för motorstyrningen. Båda varianterna fungerar bra vad jag vet.
Ett argument mot att sätta den på nedre kylarslangen skulle kunna vara att när det väl blir varmt där så är det för sent att sätta igång fläkten (nedre anslutningen är ju utloppet från kylaren). Men jag vet inte, i praktiken fungerar det kanske lika bra där.
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: mån 29 feb 2016, 23:11
av Frrla
ja förstår precis hur ni menar. har kollat på givare och dom flesta verkar starta på 100-105 grader. därför tänkte jag att 90 typ måste vara lagomt där. men ja vet som sagt inte.. tänkte bara eftersom jag har en adapter jag kom över av en slump.
på min citroen jag hade för många år sen, så satt givaren någonstans längre ner på kylaren, och den vart alltid påtok för varm innan fläkten startade. men den kokade aldrig fast tempmätaren va in på rött... men den vetefasen om de bara var så eller om något var fel. men jag vet att den byttes ut utan skillnad.
antar att jag får prova mig fram om det fungerar antar jag..
Har fått dit fläkten iaf. tror de är en 940 ac fläkt..

Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: tis 01 mar 2016, 09:56
av lennarte
Om givaren ska sitta i kylaren ska den ju sitta där kylaren är som kallast vid normal körning. Det kan ju variera beroende på konstruktion av kylare. Volvo har sedan många år liggande kylare och givaren i övre hörnet på höger sida och nedre kylarslangen i nedre högra hörnet. Fläkten ska ju inte starta när motorn är varm utan först när hela kylaren blir varm (typ bilköer) eller när motorn går länge på tomgång. Tempvärdet på givaren har jag inte i huvudet, men det är nog inga 100°, troligen mer som termostaten (92°) eller kanske ännu lägre eftersom temperaturen i den änden av kylare inte (normalt) är mer än 50 - 70°. Adapter i nedre kylaslangen funkar ju också. Sätter man den i övre kylarslangen (vet att en del gör så), då får man nog upp till 100° eller kanske lite till, annars går ju fläkten hela tiden motorn är varm.
Om du tar en fläkt son sitter framför kylaren och sätter den bakom, kolla så att fläkten går åt rätt håll. Jag gjorde tvärt om när jag bytte fläkten till AC-n och fick vända på plus och minuskablarna. Funkar ju när det är både plus och minus med flatstift, sämre om fläkten jordas i höljet.
Mvh
Lennart
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: tis 01 mar 2016, 21:31
av Frrla
ajjemensan. ja kanske inte var helt ute och cyklade den här gången då?
jo har kollat fläkten flera gånger och kört den på sidan om för att försäkra mig att det är rätt.. kollade på bilen idag igen och fläkten kommer från en nyare 740 som haft ac (den bredare kylaren) med regina elsystem?. och den satt monterad precis som min gör nu.
hade ju vart roligare med en fläkt som pressar framifrån, men samtidigt lite lättare och enligt mig snyggare om den sitter bakom och "suger". för då har man ju en bil som suger på många sätt ;)
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: ons 02 mar 2016, 07:51
av lennarte
Frrla skrev:ajjemensan. ja kanske inte var helt ute och cyklade den här gången då
Cyklar och cyklar..... Det är väl bilar vi "pratar" om :lol:
På dom äldre modellerna sitter ju antingen fast eller "viskokoppling" på kylfläkten som då ju är monterad på vattenpumpen "på gammalt vis". Då sitter den elektriska kylfläkten (finns då bara på modeller med AC) monterad på kondensorn (framför kylaren) för det är ju den som ska kylas, den är ju då "blåsande". På senare modeller ersätts "viskokopplingen" av en elektrisk kylfläkt, som då även ersätter fläkten på/till kondensorn också. Den sitter ju då bakom kylaren och är "sugande". Då styrs fläkten av trycket i AC-systemet (som stiger när det blir varmt)
och motortempen (givaren som "NilsO" skrev om tidigare). Jag vet dock inte om det finns olika temp. givare (Volvo original) om det ska sköta kylfläkten för motorn eller för AC-n. Jag köpte min givare på Biltema, dom hade bara en. "Rent teoretiskt", har man elfläkt för AC-n framför kylaren (och kondensorn) då borde man ju kunna montera bort fläktbladen och viskokopplingen på vattenpumpen. Eller är denna fläkt för "klen" för att kyla båda???
Det blev visst till en fråga av detta .... :???:
Jag har "plockat" min "AC-fläkt" från en Ford Mondeo med V6-motor (monterade bakom kylaren). Där satt då 2 st fläktar (har en i reserv :lol: ) som då troligen är mindre än Volvos en fläkt bakom kylaren. Jag har fått skifta + och - i anslutningen på fläktmotorn. Denna fläkt är av samma storlek som original AC-fläkt, men då (tror jag) mindre än Volvos original monterat
bakom kylaren.
Mvh
Lennart
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: ons 02 mar 2016, 14:28
av Frrla
de känns lite konstigt. för denna fläkten satt på samma sätt som jag monterat. enda skillnaden är att jag kapat bort den plastdelen delen som ligger platt mot kylaren, med några gummilappar som ska flappa i fartvinden. så denna fläkten täcker precis hela kylaren. och de satt då ingenting framför eller såg ut att sitta något mer framför kylaren på den bilen fläkten är tagen från. så denna fläkten jag har nu är alltså större än originalfläkten som sitter fast på vattenpumpen. kollade också på en 940 igår som bara har denna fläkten. de ser alltså typ likadant ut bara de att kondensorn sitter framför.
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: ons 02 mar 2016, 16:54
av lennarte
Frrla skrev:de känns lite konstigt. för denna fläkten satt på samma sätt som jag monterat. enda skillnaden är att jag kapat bort den plastdelen delen som ligger platt mot kylaren, med några gummilappar som ska flappa i fartvinden.
Det är alldes säkert rätt. Det jag skrev om det var att
på äldre modeller med fläkt på vattenpumpen sitter elfläkten
framför kylaren på modeller
med AC. På senare modeller med
bara elfläktar sitter ingen (vad jag vet) elfläkt för
bara AC-n, utan elfläkten som sitter bakom kylaren är så pass kraftig så den kan kyla båda. Att jag "blandade in" Mondeon och min 745-a var bara för att förklara att
det kan bli fel om man tar en elfläkt och ersätter original kylfläkt med. Det du gjort är ju "bara" att ersatt en Volvofläkt med en annan Volvofläkt som varit monterat på samma sätt, så det kan ju inte bli galet. Det enda är tempgivaren i så fall, men du kan sätta en vipp strömbrytare så länge. Jag har kört i alla år med en kabel stump som jag kopplat ihop kablarna istället för tempgivare. Det funkar också. Förre ägaren fick inte tag i rätt kylare när den gamla gick läck, men jag bytte kylaren i höstas när jag ändå skulle byta till ny glykol. Så vi får se/höra om elfläkten "går igång" till sommaren
Mvh
Lennart
Re: att montera elfläkt, termogivarens position och öppningstemp
Postat: ons 02 mar 2016, 17:47
av Frrla
Jajjemen. läser man igen så förstår ja att de handlade inte enbart om just de jag var helt insnöad rejält på.
ja tänkte faktiskt sätta en brytare samtidigt med givaren, och allt, och se om det fungerar. skulle den bli för varm så får ja köra med brytaren så länge tills jag löst problemet med någon annan typ av konfigration till givaren.
Sitter och funderar om man kan stoppa givaren mellan flänsarna på kylaren också. eller om den måste ha kontakt med flödande vatten för att fungera. hörde någonstans att det fanns givare avsedda för att göra så, men inte stött på någon själv..