Sida 1 av 3
Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: sön 21 feb 2016, 14:55
av Frrla
Fick tag på en gammal typ av ventilkåpa från en b21 ? som har ventilation i ventilkåpan med slang till insuget osv.
Kan jag för skojs skull sätta den på min b23e motor från -84 och tex sätta ett filter i änden. Tänker mest för att det är snyggt. Ska ta bilen på utställningar i sommar också, och vill att det ska vara lite udda och sådär. Så funktionen i detta fall är inte viktigt om det inte skulle ställa till med
problem.
Tänker mig att jag får inte övertryck i vevhuset ifall rätta vv skulle klogga igen av någon anledning. men det är väll inte så troligt kanske.
Tänker också att det kanske ställer till med något annat tok tilsammans med de andra vv sakerna. då tänkte jag plugga hålet och sätta filtret över som en estetisk sak bara.
Vad säger ni? Är det bara att smacka dit och putsa vidare?

Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: tis 23 feb 2016, 14:54
av lennarte
Jag har för mig att packningen inte är samma, det sitter ju fördelare bak på dom (740) Sedan blir ju vevhusventilationen helt annorlunda och säkert tomgången också. Någon borde ha provat.... Jag har inte haft av en kåpa av nyare typen, så jag är inte till så stor hjälp, denna gång. Heller.
Mvh
Lennart
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: tis 23 feb 2016, 15:01
av NilsO
Jag vet inte riktigt hur vevhusventilationen ser ut på B23E.
Men om den fungerar på samma sätt som på B230 så vore det ingen bra idé att montera en sådan kåpa och låta slangen mynna i fria luften genom ett filter. Då skulle det dras in friskluft där, ner genom motorn och ut genom vanliga vevhusventilationen, och det vill man inte.
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: tis 23 feb 2016, 23:38
av Frrla
det var nästan något sådant jag misstänkte att det skulle bli. b23 och b21 kåpor passar rakt av vad jag vet och som det ser ut. 230 motorn är ju annorlunda med fördelaren eller förberedande för att sitta en fördelare där.
får plugga hålet så är man "säker" eftersom det är väldigt snarlikt med funktionen på 23:an och 230in om jag förstått det rätt. gjorde rent på en 940 för några veckor sen och såg inga större skillnader.
NÄR jag ändå är och frågar. plåtkåpan som sitter på b21 över kamremmen. för den hade väll i plåt? och vart väll b23 plast i senare utförande?
de är väll också bara att byta som man vill? vore ju skoj om man kunde polera upp eller chroma en sådan och göra ett fint hål för ställbara kamdrevet....
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: lör 27 feb 2016, 14:58
av Indalsman
B21/23 ventilkåpor passar inte på B230
B21/23 kåporna är helt rak i bakkant medans B230 är runda för att gå över gjutningen för fördelar drivningen i bakkant av toppen.
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: lör 27 feb 2016, 18:37
av Frrla
ja men nu handlar det inte egentligen om 23 och 230 utan 21 och 23 vilket vi redan är överens om att det inte passar med 230 som inte har med något att göra annat än likeheten mellan vv 230 kontra 23 :lol:
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: lör 27 feb 2016, 19:43
av White
Finns ju B20 oljelock med ventilation (slanganslutning) också om man vill bättre på ventilationen.
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: lör 27 feb 2016, 21:39
av NilsO
Locken till B20 mfl har ju en backventil så att vevhusgaser kan komma upp ur locket men inte ner.
Sätter man ett sådant lock med en slang till ett öppet filter så fungerar det, i den meningen att friskluft inte dras ner i motorn. Å andra sidan kommer antagligen heller inget någonsin att blåsa ut genom filtret, åtminstone inte så länge motorn är någorlunda frisk och den ordinarie vevhusventilationen fungerar.
Och dessutom, om den ordinarie vevhusventilationen inte räcker till, och man ventilerar ut även genom oljepåfyllningslocket, så kommer vevhusgaserna att behöva ta sig upp från vevhuset till ventilkåpan på något vis. Enda vägen är baklänges genom kanalerna som det annars rinner tillbaka olja genom. Det är inte alldeles säkert att det är så lyckat – jag vet inte.
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: sön 28 feb 2016, 16:19
av Indalsman
Frrla skrev:ja men nu handlar det inte egentligen om 23 och 230 utan 21 och 23 vilket vi redan är överens om att det inte passar med 230 som inte har med något att göra annat än likeheten mellan vv 230 kontra 23 :lol:
Aha, ja om jag öppnar ögonen lite till och läser igen så ser jag ju det

shit happens :)
Re: Fungerar ventillerad ventilkåpa på nyare motorer??
Postat: sön 28 feb 2016, 18:18
av Frrla
NilsO skrev:Locken till B20 mfl har ju en backventil så att vevhusgaser kan komma upp ur locket men inte ner.
Sätter man ett sådant lock med en slang till ett öppet filter så fungerar det, i den meningen att friskluft inte dras ner i motorn. Å andra sidan kommer antagligen heller inget någonsin att blåsa ut genom filtret, åtminstone inte så länge motorn är någorlunda frisk och den ordinarie vevhusventilationen fungerar.
Och dessutom, om den ordinarie vevhusventilationen inte räcker till, och man ventilerar ut även genom oljepåfyllningslocket, så kommer vevhusgaserna att behöva ta sig upp från vevhuset till ventilkåpan på något vis. Enda vägen är baklänges genom kanalerna som det annars rinner tillbaka olja genom. Det är inte alldeles säkert att det är så lyckat – jag vet inte.
kanske är bättre att det letar sig ut där istället för någon packbox eller packning springer läck. då hinner man kanske upptäcka att något är galet inann man råkar ut för något värre tänkte jag. men de är väll onödigt.
Jag putsar upp kåpan och pluggar hålet bara så blire fint :)
tack för hjälpen alla iaf! ja kan ju lätt få för mig saker åsså blire bara nå fel :/