Sida 1 av 1
Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: ons 10 feb 2016, 13:10
av kalle850
Hejsan!
Servostyrningen på bilen har hållit på att krångla ett tag och nu har det gett upp helt. Har dock en annan 240 från -86 utan servo som jag skulle kunna plocka styrväxeln från. Då lär jag väl behöva byta rattaxel också? Eller bara undre knuten? Något mer som behövs bytas? Vet att det ska vara skillnad på t.ex spindellederna.. ?:-/
Tacksam för svar! :D
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: mån 15 feb 2016, 14:47
av Hilmer
Byt nedre rattaxel och styrväxel, det räcker!
Demontera pump osv.
Spindellederna behöver du inte bry dig om egentligen rent funktionsmässigt!
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: tis 16 feb 2016, 21:11
av Henke3
Att köra utan servo innebär självklart att bilen blir mer tungstyrd.
Men om du dessutom behåller spindellederna som hör till servostyrväxeln
så blir den ännu mer tungstyrd.
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: ons 17 feb 2016, 01:58
av Frrla
med rätt däck och en bra framvagnsinställning tycker jag min -78 inte alls är speciellt tungstyrd oavsett underlag. däremot är de inge kul att köra på riktigt spåriga sido-vägar. har slagit tummarna ett par gånger rätt hårt...
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: ons 17 feb 2016, 09:26
av lennarte
Frrla skrev:med rätt däck och en bra framvagnsinställning tycker jag min -78 inte alls är speciellt tungstyrd oavsett underlag. däremot är de inge kul att köra på riktigt spåriga sido-vägar. har slagit tummarna ett par gånger rätt hårt...
Har inte "vinklarna" framför mig, men "rent teoretiskt" borde Castervinkeln vara större på bilar med servostyrning eftersom man får hjälp att vrida på hjulen (större Caster tyngre styrning) eftersom det är den vinkeln som får hjulen att sträva att rulla rakt fram. I teorin så lyfter man bilen lite när man vrider på ratten och bilens tyngd hjälper till att "vrida" hjulen framåt. Detta kan betyda att man kanske får byta något annat i framvagnen (nedre länkarm?) för att "kompensera" för borttagen servo. Sedan är det ju normalt annan utväxling (fler rattvarv) på bilar utan servostyrning. I annat fall skulle det räcka att ta bort remmen och tömma systemet på olja.
Gör som "Hilmer" skriver annars. Då får du i alla fall en bil som fungerar och är körbar. Kanske mer tungstyrd än den skulle varit, men det får tiden utvisa.. :lol:
Mvh
Lennart
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: ons 17 feb 2016, 21:48
av Frrla
ja precis Lennart. de stämmer nog de. är väll annan ratt som är smalare och större i dom utan servo också? så man får bättre grepp och mer kraft i vridningen?
När jag bytte till servo i min -80 vart den tyngre tyckte jag. gjorde en hjulinställning och den gick lättare att styra.
Bytte bakre länkarmsbyssningar, dom där lederna med vinkel för styrservo + alla andra leder så de var nya. Gjorde en hjulinställning igen. sen vart den mer lättstyrd än innan tyckte jag. sen fick jag för mig att byta fjädrar så den kom upp 3 cm. då vart den trög så fick ställa om vinklarna igen. efter de körde jag på en trottoarkant så fick byta inre styrled. hjulinställning igen för fick den aldrig att styra lätt även om jag pillade på den...
Å nu är fjäderbenen slut enligt spb, så tänkte kastbyta allt från annan bil. lär måsta bli en till hjulinställning snart ennu en gång, men har iaf passat på å bytt alla bussningar i bakvagnen...
hur många hjulinställningar ska jag måsta göra dom nästkommande 4 åren? inga hoppas jag de börjar bli dyrt :lol:
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: tor 18 feb 2016, 09:54
av lennarte
Problemet (eller fördelen) men dessa bilar vi "pratar" om här är att det går inte att justera framvangsvinklarna. På 240 kan men justera Camber "hjälpligt" men 740 går det inte (utan åverkan). Det "ser ut" som man kan justera castervinklen på 740 (brickor vid paraplybussningarna??) men den möjligheten finns inte på 240 (vad jag kommer ihåg). Toe-in går ju alltid att justera dock, och det behöver göras lite då och då under åren. Det ändrar sig när framfjädrarna "säckar ihop" eftersom åren går. På 140 och Amazon kan man justera i princip obegränsat, utom K.P.I, den är "fast" från fabrik. Finns/fanns att köpa spindlar med andra vinklar för rally och racing förr i alla fall, vet ej om det finns/funnits till 2/700 modellerna. Volvo PV gick det också att justera "allt" men mer begränsat än på 140 och Amazon. Hittade en bra sida som förklarar detta men "framvagnsviklar" för den "oinvigde" :lol:
http://www.realcars.se/_ordbok/framvagn.html
Mvh
Lennart
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: tor 18 feb 2016, 21:59
av Henke3
Det är just castervinkeln på 240 som är större med servokullederna, fjäderbenet flyttas framåt i nederkant 10-15mm.
Så det är ett sätt att justera castervinkeln.
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: fre 19 feb 2016, 00:14
av Frrla
de finns kitt att köpa för caster/camber på 240 i tornlagringen om jag inte minns fel. kanske var det 240 som hade ställbara eller andra fasta mått i kullederna som ser ut som en halvmåne tror jag.
Iofs finns väll nästan allt som eftermarknads... :/
Re: Byta från servo till inte servo 240 -87
Postat: fre 19 feb 2016, 11:27
av SvenB
Jag vet att det inte var detta du frågade om, men har du varit ute på Bildelsbasen och kollat vad en servosnäcka kostar. Det finns för c:a 1.000:-.
