Sida 1 av 1
Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: mån 01 feb 2016, 12:18
av zala
Hejsan.
Jag har ett problem med min Volvo 240 B23F ,en insprutning är att tillägga.
Efter att den hade stått parkerad fre-söndag och söndagen var kall -20 och då jag kom för att starta den
så ville den inte,fick prova att kabla igång den men det hjälpte inte heller.
Vill bara poängtera att den brukar alltid starta oavsett väder.
Provat det mesta med allt från att ladda batteriet(blev tvungen till det)och en liten skvätt T-röd men inget har funkat.
Den startar ej MEN den snurrar igång med startgas men så fort man slutar med gasen så stannar den.
Fick tips att det kanske är bränslepumps relät som kan vara trasigt så det har jag bytt men den vill inte starta i allafall.
Så nu ställer jag frågan till er som kan detta lite mer än mig.
Vad kan problemet vara ??
Bensinpumpen ??
mvh Lars
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: mån 01 feb 2016, 12:55
av Rådlös
Just detta att den går några sekunder på startgas är ett svar på att bränsletillförseln inte fungerar. Men det i sin tur kan ju betyda ett stort antal felmöjligheter så du får fortsätta att felsöka på bränslet. Du skriver inte om det är förgasare eller insprutning?
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: mån 01 feb 2016, 13:38
av zala
Det är en B23F insprutning..
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: mån 01 feb 2016, 16:19
av Tilly
Det låter som problem med bränslet ja.
Möjligheten finns ju att det har bildats en ispropp någonstans i bränslesystemet i det kalla vädret. Det brukar ju mest vara ett problem på förgasarbilar men man skall aldrig säga aldrig. Har du någon möjlighet att få in bilen i ett uppvärmt garage?
Annars är ju bensinpumpen misstänkt.
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: mån 01 feb 2016, 22:41
av Frrla
ska inte pumpen höras någon sekund när man vrider på nyckeln? jag "chokade" bränslesystemet på en -93 940 så för någon vecka sen då den inte heller ville starta. men det fungerade inte. vevhusventilationen satt igen och de var fullt med is i insuget (som en knytnäve). gasspjäll-givaren hade flippat i sin tur och stiften var alles kladdiga.
fick ett par 3 felkoder. minns inte vilka.
nya stift. rengjord vv, rengjort gasspjäll och kontroll att bränslet gick fram. tog loss returen till bränslet och slog på tändningen.
hade också i sprit i tanken och in i värmegarage för att "tina upp bilen".
efter detta startade den fint igen och har fungerat bra. inga felkoder.
en vanlig felorsak på dessa brukar väll vara själva btr ventilen också. då kan man väll klämma ihop returledningen och provstarta?
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: tis 02 feb 2016, 08:15
av lennarte
Frrla skrev:ska inte pumpen höras någon sekund när man vrider på nyckeln?
På vissa modeller kan det vara så, men inte på alla. Min -88B (LH2.4) gör det
inte, men jag tror (sägs på forumet) att c:a -90 och uppåt gör det. Däremot tror jag att LH2.2
inte gör det heller (till -88A). Choka genom att vrida på och av nyckeln tror jag inte på heller (kallstartventilen kanske) då datorn inte öppnar spridarna förrän motorn "går runt". Kallstartventilen funkar inte heller om det inte är riktigt kallt (-20 och under). Däremot om man kör några korta startförsök, så borde det funka som en typ av "choke", men det ska inte behövas om allt annat är Ok. Kallstart ventil sitter inte heller på alla modeller, jag har ingen kallstartventil på min. Kan vara att det skiljer på B234F (16V motorn) och andra.
zala skrev:Jag har ett problem med min Volvo 240 B23F
B23F finns "bara" på USA export (kanske andra marknader också) så det borde vara en B230F vi "pratar" om. Annars är det ett annat bränslesystem i den. B230F "kom -86 så är det ingen USA import så borde det vara en sådan.
I övrigt, följ "Frrla's" råd och börja med att kolla tändstiften.
Mvh
Lennart
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: tis 02 feb 2016, 19:43
av Frrla
ja de va kanske lite dumt skrivet. menade för att få fram soppan genom systemet.
men då borde väll pumpen höras om man duttar till på starten? aja de är väll bäst att ta loss och kolla så de kommer fram för att vara säker...
Re: Svårstartad Volvo 240 -87
Postat: ons 03 feb 2016, 07:41
av lennarte
Frrla skrev:men då borde väll pumpen höras om man duttar till på starten?
Det ska den göra, både den i tanken och huvudpumpen.
Mvh
Lennart