Sida 1 av 2

Nytt startbatteri

Postat: lör 30 jan 2016, 21:21
av rödvolvokombi
Hej

Jag ska köpa ett nytt startbatteri till min Volvo 245-93 men är lite osäker på vad som passar bäst.
Har bilen som vanlig bruksbil, ingen superstereo, extraljus eller annat special.

Det gamla batteriet är Exide Basic, men kan inte hitta mer info än namnet på batteriet.

Har sett att egenskaper varierar lite mellan olika batterier, kapacitet 56-64 Ah, köldstartström 480-540 A t.ex.

är det något märke som är bättre/sämre än något annat?
Vad kan vara lämpliga värden på kapacitet / kan saker börja krångla eller gå sönder om det blir annan kapacitet jämfört med det gamla batteriet?

Tack på förhand
Jonas

Re: Nytt startbatteri

Postat: lör 30 jan 2016, 21:55
av Frrla
ett batteri blir sämre och sämre med tiden. ofta beror det på hur mycket man betalar mot hur länge de håller.
biltemas brukar tvärdö om man råkar ladda ur dem helt en gång. dyrare märkesbatterier brukar klara det bättre.

vet inte så mycket om märken mm. har själv kört med alla olika märken och A som finns. huvudsaken att du inte får övervolt i systemet pga överladdning från generatorn så är det inga problem.

har ett 80amp batteri i en av mina bilar just nu. vet inte hur mycket det ger ut. men de är nog mer än 540...

rekommenderat till 240 över lag är ca 62A, 540 enligt mekonomen. vad volvo själva säger vet inte jag.

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 08:11
av sicnarf
Biltema lämnar 4 års garanti på detta gel batteri. Har haft det i 9 år nu och det funkar fantastiskt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029835/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=72469

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 12:55
av SkauneJohan
biltema är toppen, har haft i förre bilen

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 13:06
av rödvolvokombi
Tack för svaren, nu har jag lite att gå på.

Det dök upp en annan fråga i samband med batteribytet.
Jag tog bort batteriplattan och torkade av.
Plattan sitter med fyra skruvar och i varje skruv är det fem stycken spår i axiell riktning
och varje spår vrider sig kanske tio grader.
är det någon som vet vad de här spåren har för funktion?
Bifogar en (suddig) bild på en skruv.
http://postimg.org/image/kh7gg86xx/

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 17:46
av Henke3
Det är en gängrensande skruv. Används i gängor som blivit lackerade av biltillverkaren innan skruven monteras.

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 18:48
av rid54
Troligen behöver du bara ta hänsyn till rätt spänning (12 V) och ett batteri med tillräcklig kapacitet att starta bilen i rejäl kyla (minst 60 Ah). Jag har inte haft problem med Biltemas, men ska du ha märkesbatterier finns det säkert massor med åsikter och info att få tag i. OKQ8 säljer bra batterier enligt min uppfattning.

Re: Nytt startbatteri

Postat: sön 31 jan 2016, 20:33
av rödvolvokombi
Jag tänkte att det kanske var bäst med Volvo original-batteri (var man nu hittar sådana)
men eftersom det fungerar bra med Biltema/Mekonomen/&OKQ8 får det bli ett sånt med tillräcklig kapacitet.

Gängrensande funktion hade jag aldrig kommit fram till själv!

Hälsningar,
Jonas

Re: Nytt startbatteri

Postat: mån 01 feb 2016, 09:35
av lennarte
Min kära pärla (745 GLT -88B) startade inte idag, trots motor och kupévärmare. -2º kallt. Motorn gick bara några varv Batteriet är ett 88Ah Biltema fritidsbatteri SMF och kasserades i båten för 2 år sedan. Funkade fint förra vintern, men nu tog det alltså slut. Ska kolla laddning och sådant i kväll (fick låna frugans bil i morse) men det blir nog en tur till Biltema i veckan. Batteriet är trots allt mer än 8 år gammalt, blir nog ett sådant här,
http://www.biltema.se/sv/Inkopslista/#
Det är ju ingen "panik" funkar ju tillfälligt några dagar att "köra" batteriladdaren genom cigg.utaget och en grenkontakt i kupévärmaruttaget.

Mvh
Lennart

Re: Nytt startbatteri

Postat: fre 12 feb 2016, 11:58
av xxargs
Fritidsbatterier är inte samma sak som startbatterier och en av sakerna som skiljer sig markant är förmågan till startströmmar vid kyla, där fritidsbatteriet redan från början startar med (mycket)sämre strömförmåga. Men å andra sidan tål en fritidsbatteri att cyklas (urladdas) djupt upprepande gånger.

Startbatterier å andra sidan är förvisso bra på höga startströmmar när det är kallt ute men inte för 'bruks-el' där batteriet blir ordentligt nedkört i laddning gång på gång.

En startbatteri tål typiskt bara 3-5 ggr sådana bottenurladdningar under sin livstid och tappar rejält i kapacitet per gång - typiskt situation batteritorsk med några års mellanrum.