Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr_Volvo
#70322
Hej jag tänkte höra om nån vet nått billigt sätt som kan få en 440 att gå lite bättre:-)
Användarvisningsbild
av boostofta
#71164
Är de en turbo kan man ställa upp turbo tryket till ca 0.7bar utan att behöva sova oroligt.

Är det en sugmotor är det billigaste att byta bilen till en turbo ;)
av halldin
#72996
hejsan
har ett dokument från en volvo 480 sida på nätet.
jag tror att länken fanns på dett forum.
480 och 440 turbo är nästan samma bil kan variera på årsmodellerna.
men jag har en 440 turbo -89 och det ser lika ut.
du får prova.
ge mej din mail på detta så kan jag skicka bilder på
arbetet.tydlligen så följer dom inte inlägget.
mvh halldin




Trim Volvo 480 Turbo
Written by: Peter 2004-03-16
Average Rating: 4.37 out of 5 (8 votes)

Öka laddtrycket på Volvo 480. Upp till 40 hkr för 1 krona.
OBS! Jag har gjort denna modifiering på årsmodell 92. Kan inte garantera funktion på andra årsmodeller. All trimning sker på egen risk. Skyll inte på mig om något går sönder. Det är en fördel om du är duktig på elektronik, och vet hur man bygger en spänningsdelare och kan Ohms lag. Spara de delar du löder bort, så du kan återställa boxen om modifieringen inte fungerar på din bil.

Principen för regleringen av laddtrycket.
När Volvo byggde 480 turbo ville man inte ha en markerad turbo-topp, utan ett bra vrid över hela registret. För att lösa detta så styr man laddtrycket på elektronisk väg. Original laddar man max 0.5 bar. Den mekaniska wastegaten öppnar vid 0.3 bar. Om sen styrenheten tycker att det behövs mera laddtryck, beroende på läget på gasspjället och att knacksensorn inte ger signal, så styrs en Moduleringsventil (pysventil) så att laddtrycket blir max 0.5 bar.

Principen för trimningen.
Styrenheten som sitter under mittkonsolen har en slang ansluten. Om du vill ta död på motorn så kan du lossa denna slang och plugga den. Då laddar turbon obegränsat. Går väl att åka med några km innan du blåser topplockspackningen och turboaggregatet. Åter till det seriösa. Slangen som är ansluten talar om för styrenheten vad det är för laddtryck i insuget. På kretskortet i styrenheten sitter en givare som är ansluten till slangen. Den ger 0-5 volt in till CPU´n på kretskortet. 0 volt vid –1 bar, och 5 volt vid +1 bar. Genom att ta bort ett motstånd och montera dit ett annat kan man ändra värdet som går till CPU´n så att den tror att man bara laddar 0.5 bar fast man laddar 0.8 bar.

Detta behövs.
Liten lödkolv, lödtenn, skruv/torxmejslar, tång, multimeter, tryckmätare 0-1 bar, potentiometer på 50 Kohm, motstånd.

Nu börjar vi.
Innan du börjar med trimningen, kontrollera att motorn går som den ska. Viktigt att regleringen av laddtrycket fungerar på rätt sätt. Turbon ska ladda 0.3 bar direkt vid acceleration, men inte öka till 0.5 bar utan att du ger full gas.



Montera ur styrenheten som sitter under mittkonsolen. OBS! Se till att tändningen är frånslagen innan du lossar några kablar.



Lossa kablar och slangen.



Skruva isär burken (torx).



Löd bort det ytmonterade motståndet R 206 på undersidan av kortet.



Löd bort motstånd R 207 på ovansidan.


Anslut två sladdar i stället för motstånd R 207 ca 1 meter långa.
Anslut potetiometern i andra änden av sladdarna.
Montera tillbaks styrenheten, och dra upp potentiometern i passagerarsätet.
Anslut tryckmätaren istället för original instrumentet.

Provkörning. (Det kan underlätta att ta hjälp av en kompis)
Vrid potentiometern till min (så det är 0 ohm mot styrenheten).
Gasa upp bilen till 4500 rpm på 3:ans växel. Ge full gas samtidigt som du bromsar med vänsterfoten. OBS!!! Bromsa max 5 sekunder i taget, annars överhettas bromsarna. OBS!!!





Ovan ser du lämpligt instrument till vänster, och nödlösning till höger.
Använd lämpligen det vänstra instrumentet. Graderingen jag gjort på den högra bilden stämmer på min bil, men enligt uppgift inte på alla.

• Läs av laddtrycket.
• Öka nu laddtrycket genom att skruva på potentiometern
• Gör om ovanstående tills du har max 0.8 bar i laddtryck.
• Ta bort styrenheten och löd loss potentiometern.
• Mät nu vad du har för resistans vid det inställda värdet på potentiometern.
• Montera dit ett motstånd med samma värde på platsen för R 207.
• Montera tillbaks allt igen.
• Klart.

Lite tips:
Du kan montera dit en potentiometer istället för det fasta motståndet. Men då måste du välja en som inte kan få ett högre värde än vad du mätte fram vid 0.8 bar laddtryck. Vid kortslutning i poten kommer laddtrycket att bli ca 0.4 bar. Men om du får avbrott blir laddtrycket obegränsat.

En idé är att montera en omkopplare med t ex 4-lägen. Då sätter man ett fast motsånd på varje läge som man har provat fram enligt tidigare anvisning. T ex 0.4 bar (ekonomi), 0.5 bar (standard), 0.8 bar (trim) och kanske ett läge på 1.0 bar för att köra från kompisarna (på egen risk).

För att få ut max effekt och undvika knackning så bör du köra på 98 oktan.

Många tror att man får fel bränsleblandning om man trimmar på mitt sätt. Det stämmer inte. LMM (luftmassemätaren) har koll på hur mycket luft som turbon pressar in i motorn. Bränsle blandningen styrs av detta.

Chiptrim kan kanske vara bra. Men en del firmor är ganska oseriösa. Jag har pratat med en som bara ökar turbotrycket genom chiptrim. Det chipet kostar 4000 kr och gör precis samma sak som jag gör med ett motstånd.

Den spärr som finns original vid 0.9 bar (som slår av tändningen) kommer att höjas motsvarande till hur mycket du höjer laddtrycket.


1. Moduleringsventil

2. Tryckdosa till Wastegaten. Om man vill, kan man byta denna istället för att trimma med motstånd. Men då måste man byta till den gamla inför besiktningen.

3. Justering av Wastegaten.

© Peter Börling 2004
2004-03-19 Martin
Kanon artikel! Mycket intressant läsning. Får forska lite i mina möjligheter att göra det. Det där med 4 olika lägen låter väldigt intressant. Har jag uppfattat rätt om jag säger att man "tar bort" spärren vid 0,9? Har du själv testat att ladda över denna gräns?
2004-03-19 Peter
Jag har provat att ladda över 0.9 bar, men det är nog inte bra i längden. Ökar man laddtrycket med motståndet till över 0.6 bar så kommer spärren aldrig att kunna gå i. Detta då givaren inte kan ge mer än 5 volt ut vid 1 bar, och med motståndet "lurar" vi CPUn att tro att laddtrycket är lägre. T ex om vi kör med max 0.8 bar så skulle spärren flyttas till 1.2 bar. Men då vi inte kan få signal över 1 bar så....
2004-03-22 Martin
Så max 1 bar med andra ord? Ska försöka fixa ihop det med en omkopplar för olika lägen. Är lite orolig för provkörningen bara.
2004-03-22 Peter
Om man går över 1 bar, så blir laddtrycket obegränsat. Provkörningen bör inte vara något problem. Släpp gasen om det börjar ladda för mycket. Ta gärna hjälp av en kompis. Tänk på att inte ha några poliser i närheten....
2004-03-23 Martin
Obegränsat= den skenar iväg?= snabb död på motorn?
2004-03-31 Peter
Motorn går troligen inte sönder direkt, men håll koll på laddtrycket och släpp gasen om det går över 1 bar. Vet om en kille som körde Saab turbo med trasig wastegate (den laddade obegränsat). Det fungerade några dagar innan turbon gick sönder.
2004-04-02 Martin
Har fixat min box nu, gjorde så jag kan slå om o köra på original när jag vill. Det som är lite synd är att det bara blir action efter ungefär 4000 varv. Med pystrim så svarar den betydligt tidigare (mellan 3000 o 3500). Så frågan till dig från mig är om du tror man vågar att samköra dom här två trimen?
2004-04-05 Peter
Jag skruvade även upp turbotrycket på justeringen mellan tryckdosan och wastegaten (se sista bilden). Den är normalt justerad till att öppna vid 0.3 bar, men man kan skruva den till 0.5 bar. Då får du ett snabbare laddtryck, då elektroniken bara behöver läggatill från 0.5 till 0.8, istället för från 0.3 till 0.8 bar.
Var försiktig så du inte skadar membranet i tryckdosan.
2004-04-06 Martin
Hur vet man när man skruvat den till 0,5? Bara testa mig fram/ kolla tryckmätaren? Har du nån erfarenhet av pystrim? Det gäller ju slangen mellan magnetventilen och wastegaten, har kört med det innan jag trimmade boxen och tyckte den svarade bättre då, men vågar inte riktigt börja skruva på pysventilen igen, för då är risken att jag laddar alldeles för mycket. Vad gör (inte nu mer) R 206 motståndet förresten??
2004-04-13 Peter
Det är smidigast att testa sig fram. Trycket som du får via wastegaten är det som du får direkt vid acceleration. Det fördröjda trycket är det som boxen läggertill.
Motstånd R 206 ligger parallellt med R207 bara för att förhindra att man inte ska kunna trimma så lätt (då R 206 är ytmonterat och inte så lätt att hitta).
2004-04-23 Martin
Jodå, öppnade min pysventil och då blev där fart i den! Har lyckats skrämma slag på diverse bilar nu, en bmw 328, v70 2,4T och senaste igår en "M5" (förmodligen en 528).. tackar för tipset!
2004-08-24 engmark
Verkar helt okej...

Förstår vad/hur man ska göra med allt förutom hur man skruvar upp trycket ifrån wastegaten?...
kan det hända ngt om man skruvar upp det för mycket?



Principen för regleringen av laddtrycket.
När Volvo byggde 480 turbo ville man inte ha en markerad turbo-topp, utan ett bra vrid över hela registret. För att lösa detta så styr man laddtrycket på elektronisk väg. Original laddar man max 0.5 bar. Den mekaniska wastegaten öppnar vid 0.3 bar. Om sen styrenheten tycker att det behövs mera laddtryck, beroende på läget på gasspjället och att knacksensorn inte ger signal, så styrs en Moduleringsventil (pysventil) så att laddtrycket blir max 0.5 bar.

Principen för trimningen.
Styrenheten som sitter under mittkonsolen har en slang ansluten. Om du vill ta död på motorn så kan du lossa denna slang och plugga den. Då laddar turbon obegränsat. Går väl att åka med några km innan du blåser topplockspackningen och turboaggregatet. Åter till det seriösa. Slangen som är ansluten talar om för styrenheten vad det är för laddtryck i insuget. På kretskortet i styrenheten sitter en givare som är ansluten till slangen. Den ger 0-5 volt in till CPU´n på kretskortet. 0 volt vid –1 bar, och 5 volt vid +1 bar. Genom att ta bort ett motstånd och montera dit ett annat kan man ändra värdet som går till CPU´n så att den tror att man bara laddar 0.5 bar fast man laddar 0.8 bar.

Detta behövs.
Liten lödkolv, lödtenn, skruv/torxmejslar, tång, multimeter, tryckmätare 0-1 bar, potentiometer på 50 Kohm, motstånd.

Nu börjar vi.
Innan du börjar med trimningen, kontrollera att motorn går som den ska. Viktigt att regleringen av laddtrycket fungerar på rätt sätt. Turbon ska ladda 0.3 bar direkt vid acceleration, men inte öka till 0.5 bar utan att du ger full gas.



Montera ur styrenheten som sitter under mittkonsolen. OBS! Se till att tändningen är frånslagen innan du lossar några kablar.



Lossa kablar och slangen.



Skruva isär burken (torx).



Löd bort det ytmonterade motståndet R 206 på undersidan av kortet.



Löd bort motstånd R 207 på ovansidan.


Anslut två sladdar i stället för motstånd R 207 ca 1 meter långa.
Anslut potetiometern i andra änden av sladdarna.
Montera tillbaks styrenheten, och dra upp potentiometern i passagerarsätet.
Anslut tryckmätaren istället för original instrumentet.

Provkörning. (Det kan underlätta att ta hjälp av en kompis)
Vrid potentiometern till min (så det är 0 ohm mot styrenheten).
Gasa upp bilen till 4500 rpm på 3:ans växel. Ge full gas samtidigt som du bromsar med vänsterfoten. OBS!!! Bromsa max 5 sekunder i taget, annars överhettas bromsarna. OBS!!!





Ovan ser du lämpligt instrument till vänster, och nödlösning till höger.
Använd lämpligen det vänstra instrumentet. Graderingen jag gjort på den högra bilden stämmer på min bil, men enligt uppgift inte på alla.

• Läs av laddtrycket.
• Öka nu laddtrycket genom att skruva på potentiometern
• Gör om ovanstående tills du har max 0.8 bar i laddtryck.
• Ta bort styrenheten och löd loss potentiometern.
• Mät nu vad du har för resistans vid det inställda värdet på potentiometern.
• Montera dit ett motstånd med samma värde på platsen för R 207.
• Montera tillbaks allt igen.
• Klart.

Lite tips:
Du kan montera dit en potentiometer istället för det fasta motståndet. Men då måste du välja en som inte kan få ett högre värde än vad du mätte fram vid 0.8 bar laddtryck. Vid kortslutning i poten kommer laddtrycket att bli ca 0.4 bar. Men om du får avbrott blir laddtrycket obegränsat.

En idé är att montera en omkopplare med t ex 4-lägen. Då sätter man ett fast motsånd på varje läge som man har provat fram enligt tidigare anvisning. T ex 0.4 bar (ekonomi), 0.5 bar (standard), 0.8 bar (trim) och kanske ett läge på 1.0 bar för att köra från kompisarna (på egen risk).

För att få ut max effekt och undvika knackning så bör du köra på 98 oktan.

Många tror att man får fel bränsleblandning om man trimmar på mitt sätt. Det stämmer inte. LMM (luftmassemätaren) har koll på hur mycket luft som turbon pressar in i motorn. Bränsle blandningen styrs av detta.

Chiptrim kan kanske vara bra. Men en del firmor är ganska oseriösa. Jag har pratat med en som bara ökar turbotrycket genom chiptrim. Det chipet kostar 4000 kr och gör precis samma sak som jag gör med ett motstånd.

Den spärr som finns original vid 0.9 bar (som slår av tändningen) kommer att höjas motsvarande till hur mycket du höjer laddtrycket.


1. Moduleringsventil

2. Tryckdosa till Wastegaten. Om man vill, kan man byta denna istället för att trimma med motstånd. Men då måste man byta till den gamla inför besiktningen.

3. Justering av Wastegaten.

© Peter Börling 2004
2004-03-19 Martin
Kanon artikel! Mycket intressant läsning. Får forska lite i mina möjligheter att göra det. Det där med 4 olika lägen låter väldigt intressant. Har jag uppfattat rätt om jag säger att man "tar bort" spärren vid 0,9? Har du själv testat att ladda över denna gräns?
2004-03-19 Peter
Jag har provat att ladda över 0.9 bar, men det är nog inte bra i längden. Ökar man laddtrycket med motståndet till över 0.6 bar så kommer spärren aldrig att kunna gå i. Detta då givaren inte kan ge mer än 5 volt ut vid 1 bar, och med motståndet "lurar" vi CPUn att tro att laddtrycket är lägre. T ex om vi kör med max 0.8 bar så skulle spärren flyttas till 1.2 bar. Men då vi inte kan få signal över 1 bar så....
2004-03-22 Martin
Så max 1 bar med andra ord? Ska försöka fixa ihop det med en omkopplar för olika lägen. Är lite orolig för provkörningen bara.
2004-03-22 Peter
Om man går över 1 bar, så blir laddtrycket obegränsat. Provkörningen bör inte vara något problem. Släpp gasen om det börjar ladda för mycket. Ta gärna hjälp av en kompis. Tänk på att inte ha några poliser i närheten....
2004-03-23 Martin
Obegränsat= den skenar iväg?= snabb död på motorn?
2004-03-31 Peter
Motorn går troligen inte sönder direkt, men håll koll på laddtrycket och släpp gasen om det går över 1 bar. Vet om en kille som körde Saab turbo med trasig wastegate (den laddade obegränsat). Det fungerade några dagar innan turbon gick sönder.
2004-04-02 Martin
Har fixat min box nu, gjorde så jag kan slå om o köra på original när jag vill. Det som är lite synd är att det bara blir action efter ungefär 4000 varv. Med pystrim så svarar den betydligt tidigare (mellan 3000 o 3500). Så frågan till dig från mig är om du tror man vågar att samköra dom här två trimen?
2004-04-05 Peter
Jag skruvade även upp turbotrycket på justeringen mellan tryckdosan och wastegaten (se sista bilden). Den är normalt justerad till att öppna vid 0.3 bar, men man kan skruva den till 0.5 bar. Då får du ett snabbare laddtryck, då elektroniken bara behöver läggatill från 0.5 till 0.8, istället för från 0.3 till 0.8 bar.
Var försiktig så du inte skadar membranet i tryckdosan.
2004-04-06 Martin
Hur vet man när man skruvat den till 0,5? Bara testa mig fram/ kolla tryckmätaren? Har du nån erfarenhet av pystrim? Det gäller ju slangen mellan magnetventilen och wastegaten, har kört med det innan jag trimmade boxen och tyckte den svarade bättre då, men vågar inte riktigt börja skruva på pysventilen igen, för då är risken att jag laddar alldeles för mycket. Vad gör (inte nu mer) R 206 motståndet förresten??
2004-04-13 Peter
Det är smidigast att testa sig fram. Trycket som du får via wastegaten är det som du får direkt vid acceleration. Det fördröjda trycket är det som boxen läggertill.
Motstånd R 206 ligger parallellt med R207 bara för att förhindra att man inte ska kunna trimma så lätt (då R 206 är ytmonterat och inte så lätt att hitta).
2004-04-23 Martin
Jodå, öppnade min pysventil och då blev där fart i den! Har lyckats skrämma slag på diverse bilar nu, en bmw 328, v70 2,4T och senaste igår en "M5" (förmodligen en 528).. tackar för tipset!
2004-08-24 engmark
Verkar helt okej...

Förstår vad/hur man ska göra med allt förutom hur man skruvar upp trycket ifrån wastegaten?...
kan det hända ngt om man skruvar upp det för mycket?
av Mr_Volvo
#75055
Hej halldin det vorre bussigt om du kunde skicka lite bilder. min mail är [email protected]

tack på förhand\\ mange




Trim Volvo 480 Turbo
Written by: Peter 2004-03-16
Average Rating: 4.37 out of 5 (8 votes)

Öka laddtrycket på Volvo 480. Upp till 40 hkr för 1 krona.
OBS! Jag har gjort denna modifiering på årsmodell 92. Kan inte garantera funktion på andra årsmodeller. All trimning sker på egen risk. Skyll inte på mig om något går sönder. Det är en fördel om du är duktig på elektronik, och vet hur man bygger en spänningsdelare och kan Ohms lag. Spara de delar du löder bort, så du kan återställa boxen om modifieringen inte fungerar på din bil.

Principen för regleringen av laddtrycket.
När Volvo byggde 480 turbo ville man inte ha en markerad turbo-topp, utan ett bra vrid över hela registret. För att lösa detta så styr man laddtrycket på elektronisk väg. Original laddar man max 0.5 bar. Den mekaniska wastegaten öppnar vid 0.3 bar. Om sen styrenheten tycker att det behövs mera laddtryck, beroende på läget på gasspjället och att knacksensorn inte ger signal, så styrs en Moduleringsventil (pysventil) så att laddtrycket blir max 0.5 bar.

Principen för trimningen.
Styrenheten som sitter under mittkonsolen har en slang ansluten. Om du vill ta död på motorn så kan du lossa denna slang och plugga den. Då laddar turbon obegränsat. Går väl att åka med några km innan du blåser topplockspackningen och turboaggregatet. Åter till det seriösa. Slangen som är ansluten talar om för styrenheten vad det är för laddtryck i insuget. På kretskortet i styrenheten sitter en givare som är ansluten till slangen. Den ger 0-5 volt in till CPU´n på kretskortet. 0 volt vid –1 bar, och 5 volt vid +1 bar. Genom att ta bort ett motstånd och montera dit ett annat kan man ändra värdet som går till CPU´n så att den tror att man bara laddar 0.5 bar fast man laddar 0.8 bar.

Detta behövs.
Liten lödkolv, lödtenn, skruv/torxmejslar, tång, multimeter, tryckmätare 0-1 bar, potentiometer på 50 Kohm, motstånd.

Nu börjar vi.
Innan du börjar med trimningen, kontrollera att motorn går som den ska. Viktigt att regleringen av laddtrycket fungerar på rätt sätt. Turbon ska ladda 0.3 bar direkt vid acceleration, men inte öka till 0.5 bar utan att du ger full gas.



Montera ur styrenheten som sitter under mittkonsolen. OBS! Se till att tändningen är frånslagen innan du lossar några kablar.



Lossa kablar och slangen.



Skruva isär burken (torx).



Löd bort det ytmonterade motståndet R 206 på undersidan av kortet.



Löd bort motstånd R 207 på ovansidan.


Anslut två sladdar i stället för motstånd R 207 ca 1 meter långa.
Anslut potetiometern i andra änden av sladdarna.
Montera tillbaks styrenheten, och dra upp potentiometern i passagerarsätet.
Anslut tryckmätaren istället för original instrumentet.

Provkörning. (Det kan underlätta att ta hjälp av en kompis)
Vrid potentiometern till min (så det är 0 ohm mot styrenheten).
Gasa upp bilen till 4500 rpm på 3:ans växel. Ge full gas samtidigt som du bromsar med vänsterfoten. OBS!!! Bromsa max 5 sekunder i taget, annars överhettas bromsarna. OBS!!!





Ovan ser du lämpligt instrument till vänster, och nödlösning till höger.
Använd lämpligen det vänstra instrumentet. Graderingen jag gjort på den högra bilden stämmer på min bil, men enligt uppgift inte på alla.

• Läs av laddtrycket.
• Öka nu laddtrycket genom att skruva på potentiometern
• Gör om ovanstående tills du har max 0.8 bar i laddtryck.
• Ta bort styrenheten och löd loss potentiometern.
• Mät nu vad du har för resistans vid det inställda värdet på potentiometern.
• Montera dit ett motstånd med samma värde på platsen för R 207.
• Montera tillbaks allt igen.
• Klart.

Lite tips:
Du kan montera dit en potentiometer istället för det fasta motståndet. Men då måste du välja en som inte kan få ett högre värde än vad du mätte fram vid 0.8 bar laddtryck. Vid kortslutning i poten kommer laddtrycket att bli ca 0.4 bar. Men om du får avbrott blir laddtrycket obegränsat.

En idé är att montera en omkopplare med t ex 4-lägen. Då sätter man ett fast motsånd på varje läge som man har provat fram enligt tidigare anvisning. T ex 0.4 bar (ekonomi), 0.5 bar (standard), 0.8 bar (trim) och kanske ett läge på 1.0 bar för att köra från kompisarna (på egen risk).

För att få ut max effekt och undvika knackning så bör du köra på 98 oktan.

Många tror att man får fel bränsleblandning om man trimmar på mitt sätt. Det stämmer inte. LMM (luftmassemätaren) har koll på hur mycket luft som turbon pressar in i motorn. Bränsle blandningen styrs av detta.

Chiptrim kan kanske vara bra. Men en del firmor är ganska oseriösa. Jag har pratat med en som bara ökar turbotrycket genom chiptrim. Det chipet kostar 4000 kr och gör precis samma sak som jag gör med ett motstånd.

Den spärr som finns original vid 0.9 bar (som slår av tändningen) kommer att höjas motsvarande till hur mycket du höjer laddtrycket.


1. Moduleringsventil

2. Tryckdosa till Wastegaten. Om man vill, kan man byta denna istället för att trimma med motstånd. Men då måste man byta till den gamla inför besiktningen.

3. Justering av Wastegaten.

© Peter Börling 2004
2004-03-19 Martin
Kanon artikel! Mycket intressant läsning. Får forska lite i mina möjligheter att göra det. Det där med 4 olika lägen låter väldigt intressant. Har jag uppfattat rätt om jag säger att man "tar bort" spärren vid 0,9? Har du själv testat att ladda över denna gräns?
2004-03-19 Peter
Jag har provat att ladda över 0.9 bar, men det är nog inte bra i längden. Ökar man laddtrycket med motståndet till över 0.6 bar så kommer spärren aldrig att kunna gå i. Detta då givaren inte kan ge mer än 5 volt ut vid 1 bar, och med motståndet "lurar" vi CPUn att tro att laddtrycket är lägre. T ex om vi kör med max 0.8 bar så skulle spärren flyttas till 1.2 bar. Men då vi inte kan få signal över 1 bar så....
2004-03-22 Martin
Så max 1 bar med andra ord? Ska försöka fixa ihop det med en omkopplar för olika lägen. Är lite orolig för provkörningen bara.
2004-03-22 Peter
Om man går över 1 bar, så blir laddtrycket obegränsat. Provkörningen bör inte vara något problem. Släpp gasen om det börjar ladda för mycket. Ta gärna hjälp av en kompis. Tänk på att inte ha några poliser i närheten....
2004-03-23 Martin
Obegränsat= den skenar iväg?= snabb död på motorn?
2004-03-31 Peter
Motorn går troligen inte sönder direkt, men håll koll på laddtrycket och släpp gasen om det går över 1 bar. Vet om en kille som körde Saab turbo med trasig wastegate (den laddade obegränsat). Det fungerade några dagar innan turbon gick sönder.
2004-04-02 Martin
Har fixat min box nu, gjorde så jag kan slå om o köra på original när jag vill. Det som är lite synd är att det bara blir action efter ungefär 4000 varv. Med pystrim så svarar den betydligt tidigare (mellan 3000 o 3500). Så frågan till dig från mig är om du tror man vågar att samköra dom här två trimen?
2004-04-05 Peter
Jag skruvade även upp turbotrycket på justeringen mellan tryckdosan och wastegaten (se sista bilden). Den är normalt justerad till att öppna vid 0.3 bar, men man kan skruva den till 0.5 bar. Då får du ett snabbare laddtryck, då elektroniken bara behöver läggatill från 0.5 till 0.8, istället för från 0.3 till 0.8 bar.
Var försiktig så du inte skadar membranet i tryckdosan.
2004-04-06 Martin
Hur vet man när man skruvat den till 0,5? Bara testa mig fram/ kolla tryckmätaren? Har du nån erfarenhet av pystrim? Det gäller ju slangen mellan magnetventilen och wastegaten, har kört med det innan jag trimmade boxen och tyckte den svarade bättre då, men vågar inte riktigt börja skruva på pysventilen igen, för då är risken att jag laddar alldeles för mycket. Vad gör (inte nu mer) R 206 motståndet förresten??
2004-04-13 Peter
Det är smidigast att testa sig fram. Trycket som du får via wastegaten är det som du får direkt vid acceleration. Det fördröjda trycket är det som boxen läggertill.
Motstånd R 206 ligger parallellt med R207 bara för att förhindra att man inte ska kunna trimma så lätt (då R 206 är ytmonterat och inte så lätt att hitta).
2004-04-23 Martin
Jodå, öppnade min pysventil och då blev där fart i den! Har lyckats skrämma slag på diverse bilar nu, en bmw 328, v70 2,4T och senaste igår en "M5" (förmodligen en 528).. tackar för tipset!
2004-08-24 engmark
Verkar helt okej...

Förstår vad/hur man ska göra med allt förutom hur man skruvar upp trycket ifrån wastegaten?...
kan det hända ngt om man skruvar upp det för mycket?



Principen för regleringen av laddtrycket.
När Volvo byggde 480 turbo ville man inte ha en markerad turbo-topp, utan ett bra vrid över hela registret. För att lösa detta så styr man laddtrycket på elektronisk väg. Original laddar man max 0.5 bar. Den mekaniska wastegaten öppnar vid 0.3 bar. Om sen styrenheten tycker att det behövs mera laddtryck, beroende på läget på gasspjället och att knacksensorn inte ger signal, så styrs en Moduleringsventil (pysventil) så att laddtrycket blir max 0.5 bar.

Principen för trimningen.
Styrenheten som sitter under mittkonsolen har en slang ansluten. Om du vill ta död på motorn så kan du lossa denna slang och plugga den. Då laddar turbon obegränsat. Går väl att åka med några km innan du blåser topplockspackningen och turboaggregatet. Åter till det seriösa. Slangen som är ansluten talar om för styrenheten vad det är för laddtryck i insuget. På kretskortet i styrenheten sitter en givare som är ansluten till slangen. Den ger 0-5 volt in till CPU´n på kretskortet. 0 volt vid –1 bar, och 5 volt vid +1 bar. Genom att ta bort ett motstånd och montera dit ett annat kan man ändra värdet som går till CPU´n så att den tror att man bara laddar 0.5 bar fast man laddar 0.8 bar.

Detta behövs.
Liten lödkolv, lödtenn, skruv/torxmejslar, tång, multimeter, tryckmätare 0-1 bar, potentiometer på 50 Kohm, motstånd.

Nu börjar vi.
Innan du börjar med trimningen, kontrollera att motorn går som den ska. Viktigt att regleringen av laddtrycket fungerar på rätt sätt. Turbon ska ladda 0.3 bar direkt vid acceleration, men inte öka till 0.5 bar utan att du ger full gas.



Montera ur styrenheten som sitter under mittkonsolen. OBS! Se till att tändningen är frånslagen innan du lossar några kablar.



Lossa kablar och slangen.



Skruva isär burken (torx).



Löd bort det ytmonterade motståndet R 206 på undersidan av kortet.



Löd bort motstånd R 207 på ovansidan.


Anslut två sladdar i stället för motstånd R 207 ca 1 meter långa.
Anslut potetiometern i andra änden av sladdarna.
Montera tillbaks styrenheten, och dra upp potentiometern i passagerarsätet.
Anslut tryckmätaren istället för original instrumentet.

Provkörning. (Det kan underlätta att ta hjälp av en kompis)
Vrid potentiometern till min (så det är 0 ohm mot styrenheten).
Gasa upp bilen till 4500 rpm på 3:ans växel. Ge full gas samtidigt som du bromsar med vänsterfoten. OBS!!! Bromsa max 5 sekunder i taget, annars överhettas bromsarna. OBS!!!





Ovan ser du lämpligt instrument till vänster, och nödlösning till höger.
Använd lämpligen det vänstra instrumentet. Graderingen jag gjort på den högra bilden stämmer på min bil, men enligt uppgift inte på alla.

• Läs av laddtrycket.
• Öka nu laddtrycket genom att skruva på potentiometern
• Gör om ovanstående tills du har max 0.8 bar i laddtryck.
• Ta bort styrenheten och löd loss potentiometern.
• Mät nu vad du har för resistans vid det inställda värdet på potentiometern.
• Montera dit ett motstånd med samma värde på platsen för R 207.
• Montera tillbaks allt igen.
• Klart.

Lite tips:
Du kan montera dit en potentiometer istället för det fasta motståndet. Men då måste du välja en som inte kan få ett högre värde än vad du mätte fram vid 0.8 bar laddtryck. Vid kortslutning i poten kommer laddtrycket att bli ca 0.4 bar. Men om du får avbrott blir laddtrycket obegränsat.

En idé är att montera en omkopplare med t ex 4-lägen. Då sätter man ett fast motsånd på varje läge som man har provat fram enligt tidigare anvisning. T ex 0.4 bar (ekonomi), 0.5 bar (standard), 0.8 bar (trim) och kanske ett läge på 1.0 bar för att köra från kompisarna (på egen risk).

För att få ut max effekt och undvika knackning så bör du köra på 98 oktan.

Många tror att man får fel bränsleblandning om man trimmar på mitt sätt. Det stämmer inte. LMM (luftmassemätaren) har koll på hur mycket luft som turbon pressar in i motorn. Bränsle blandningen styrs av detta.

Chiptrim kan kanske vara bra. Men en del firmor är ganska oseriösa. Jag har pratat med en som bara ökar turbotrycket genom chiptrim. Det chipet kostar 4000 kr och gör precis samma sak som jag gör med ett motstånd.

Den spärr som finns original vid 0.9 bar (som slår av tändningen) kommer att höjas motsvarande till hur mycket du höjer laddtrycket.


1. Moduleringsventil

2. Tryckdosa till Wastegaten. Om man vill, kan man byta denna istället för att trimma med motstånd. Men då måste man byta till den gamla inför besiktningen.

3. Justering av Wastegaten.

© Peter Börling 2004
2004-03-19 Martin
Kanon artikel! Mycket intressant läsning. Får forska lite i mina möjligheter att göra det. Det där med 4 olika lägen låter väldigt intressant. Har jag uppfattat rätt om jag säger att man "tar bort" spärren vid 0,9? Har du själv testat att ladda över denna gräns?
2004-03-19 Peter
Jag har provat att ladda över 0.9 bar, men det är nog inte bra i längden. Ökar man laddtrycket med motståndet till över 0.6 bar så kommer spärren aldrig att kunna gå i. Detta då givaren inte kan ge mer än 5 volt ut vid 1 bar, och med motståndet "lurar" vi CPUn att tro att laddtrycket är lägre. T ex om vi kör med max 0.8 bar så skulle spärren flyttas till 1.2 bar. Men då vi inte kan få signal över 1 bar så....
2004-03-22 Martin
Så max 1 bar med andra ord? Ska försöka fixa ihop det med en omkopplar för olika lägen. Är lite orolig för provkörningen bara.
2004-03-22 Peter
Om man går över 1 bar, så blir laddtrycket obegränsat. Provkörningen bör inte vara något problem. Släpp gasen om det börjar ladda för mycket. Ta gärna hjälp av en kompis. Tänk på att inte ha några poliser i närheten....
2004-03-23 Martin
Obegränsat= den skenar iväg?= snabb död på motorn?
2004-03-31 Peter
Motorn går troligen inte sönder direkt, men håll koll på laddtrycket och släpp gasen om det går över 1 bar. Vet om en kille som körde Saab turbo med trasig wastegate (den laddade obegränsat). Det fungerade några dagar innan turbon gick sönder.
2004-04-02 Martin
Har fixat min box nu, gjorde så jag kan slå om o köra på original när jag vill. Det som är lite synd är att det bara blir action efter ungefär 4000 varv. Med pystrim så svarar den betydligt tidigare (mellan 3000 o 3500). Så frågan till dig från mig är om du tror man vågar att samköra dom här två trimen?
2004-04-05 Peter
Jag skruvade även upp turbotrycket på justeringen mellan tryckdosan och wastegaten (se sista bilden). Den är normalt justerad till att öppna vid 0.3 bar, men man kan skruva den till 0.5 bar. Då får du ett snabbare laddtryck, då elektroniken bara behöver läggatill från 0.5 till 0.8, istället för från 0.3 till 0.8 bar.
Var försiktig så du inte skadar membranet i tryckdosan.
2004-04-06 Martin
Hur vet man när man skruvat den till 0,5? Bara testa mig fram/ kolla tryckmätaren? Har du nån erfarenhet av pystrim? Det gäller ju slangen mellan magnetventilen och wastegaten, har kört med det innan jag trimmade boxen och tyckte den svarade bättre då, men vågar inte riktigt börja skruva på pysventilen igen, för då är risken att jag laddar alldeles för mycket. Vad gör (inte nu mer) R 206 motståndet förresten??
2004-04-13 Peter
Det är smidigast att testa sig fram. Trycket som du får via wastegaten är det som du får direkt vid acceleration. Det fördröjda trycket är det som boxen läggertill.
Motstånd R 206 ligger parallellt med R207 bara för att förhindra att man inte ska kunna trimma så lätt (då R 206 är ytmonterat och inte så lätt att hitta).
2004-04-23 Martin
Jodå, öppnade min pysventil och då blev där fart i den! Har lyckats skrämma slag på diverse bilar nu, en bmw 328, v70 2,4T och senaste igår en "M5" (förmodligen en 528).. tackar för tipset!
2004-08-24 engmark
Verkar helt okej...

Förstår vad/hur man ska göra med allt förutom hur man skruvar upp trycket ifrån wastegaten?...
kan det hända ngt om man skruvar upp det för mycket?[/quote]

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]