Sida 1 av 1

245 90a insprut, går dåligt

Postat: tor 07 jan 2016, 00:20
av Eragonio
Hejsan!! Har en volvo 240 90a som helt plötsligt började gå väldigt dåligt, helt orkeslös och blöddrar väldigt när den är kall (se film) och bara orkeslös när den är varm, Fick några felkoder som följer.

6an, tändsystem
2-3-4, Spjällkontakt fel, nedsatt tändning(Trodde jag hade felet här så bytte spjällägesgivaren utan framgång)

2an, Bränslesystem
3-1-1 Hastighetssignal saknas(Kontakten saknas på axeln då den är utbytt)
1-2-1 Signalfel LMM(Ryckte kontakten för att kolla om LMM var trasig, motorn gick betydligt sämre uten den så den fungerar)
2-3-2 Lambdaregleringsfel(Lampan bärjade lysa medans jag tog mig hem med bilen när den gick som en påse nötter, slocknade efter nollställning och kom ej tbx)

Uppstod samtidigt ett mkt knepigt ljud som låter "Båligt" Ur insugsröret, se filmen.

Detta uppstod alltså mellan det att jag släppte gasen, motorbromsade i ca 250-300m och när jag sedan gasade igen så hade detta uppstått.

Kollade stiftena och dom är aningen ljusa så får troligtvis lite snålt med juice, kollat vakuumläckage med startgas och det är tätt. Har ingen aning om vad det kan vara så hoppades på att någon här kan tänkas veta :)

Film 1 Helkall motor

film 2 strax 1min efter film 1


Och ja det är oljestänk i motorrummet, slot omkull en flaska så kan lova att det kmr iaf inte att rosta ;)

Re: 245 90a insprut, går dåligt

Postat: tor 07 jan 2016, 14:00
av lennarte
Under insuget sitter oljefällan. Det går några slangar till/från bl.a en lite tunnare slang som ska sitta i insugningsröret (precis innanför spjällhuset) och sedan går det slangar till och från tomgångsmotorn också som också måste vara täta. "Känn" lite på skruvarna mot topplocket, det behöver inte vara mycket läck för det ska gå illa. Du måste justera in spjällägesgivaren så den bryter vid exakt rätt tillfälle och då kan du passa på att justera gasspjället också. Ta gärna isär och tvätta rent spjällhus, oljefälla och slangarna till detta och gör en grundinställning på spjäll och givare. Om du öppnar locket på ventilkåpan så brukar det kunna vara ordentligt "geggigt" där och då är det oftast minst lika "geggigt" i oljefälla och slangar. Och även på insidan av ventilkåpan. Felkoderna ska raderas efter man skrivit upp dom eftersom motorn gå kvar i "limp home mod" så länge vissa felkoder är kvar. Har du ingen signal från h-mätaren har boxarna problem att veta vad dom ska göra. Tänd och bränsleboxen använder den signalen för att kunna ge rätt bränsle och tänd. punkt vid viss hastighet och belastning. Även avgassystemet måste vara 100% Ok (i alla fall framför katen) om insprutningen ska fungera till 100%

Mvh
Lennart

Re: 245 90a insprut, går dåligt

Postat: tor 07 jan 2016, 15:31
av Eragonio
Ok får kolla när jag kmr hem, raderade felkoderna men den om spjällgivaren kom tbx dock inte dom andra drf jag antog att det var den och bytte den, men får kolla dom slangarna o ta isär när jag kmr hem :) tack för svar :)