Sida 1 av 1
B23E tändning till B23A
Postat: ons 06 jan 2016, 22:12
av 240janne
Tänkte bli av med brytarsystemet på min B23A. Funkar det att ta tändsystemet från en B23E? Den har väl bara en sensor i fördelaren, hallgivare kanske den heter och en tändmodul.
En sån.
tändmodul.jpg (14.83 KiB) Visad 4832 gånger
Kan även passa på och fråga om något vet om Volvo original lamell har blåa fjädrar. Såg nämligen att mina var blåa och blev lite fundersam på om det var någon uppgraderad koppling.
Re: B23E tändning till B23A
Postat: tor 07 jan 2016, 12:11
av Rådlös
Troligen fungerar det om du tar hela tändsystemet som en hel enhet. Blanda inte dom olika delarna.
Det här är ett tidigt tändsystem av okänd årgång.

Det här bildexemplet har förkopplingsmotstånd. Två stycken på bilden. Det var avsett för V6'an. Men dom har bara ritat 4 tändstift!!! 4-cylindriga har i förekommande fall bara ett motstånd. Men använd bilden som en "principbild".
Re: B23E tändning till B23A
Postat: tor 07 jan 2016, 20:29
av Kloge
Re: B23E tändning till B23A
Postat: mån 11 jan 2016, 12:23
av Arne
Åk på en bilskrot och köp en komplett fördelare med kablar, tändmodul och tändspole från en B200A/B230A, den har en bättre tändkurva än B21/B23.
Re: B23E tändning till B23A
Postat: mån 11 jan 2016, 12:52
av lennarte
Det måste vara ett tändsystem från en 240, då det är "eftermonterat" redan från fabrik. D.v.s det går att "plocka" tändsystem och tillhörande kablar. Det går inte på 740, även om det är samma tändsystem då det är "integrerat" i övrigt elsystem. 240 har det "vid sidan om" övrig el.
Mvh
Lennart
Re: B23E tändning till B23A
Postat: mån 11 jan 2016, 23:39
av Frrla
Den stora skillnaden på b23 systemet och b230 systemet är väll att tändmodulen är mindre på 230 (precis som bilden ts länkar) och har 3 kablar ist för 2 till hallgivaren?
På mina 23er sitter tändmodulen på ett fäste mot spolarvätskeburken
och på 230a sitter den bakom batteriet på skärmen.
Tänker rent visuellt mellan de 2 systemen. 230is tänsdsystem är såklart en bättre "uppgraderad" version i tändföljd mm.
Re: B23E tändning till B23A
Postat: tor 14 jan 2016, 07:58
av Arne
Det är viktigt att montera tändmodulen med den medföljande alu.plattan dikt mot karossen för att leda bort värmen, annars blir den inte långlivad. Detta gäller för tändningen från B200/B230 motorerna.
Re: B23E tändning till B23A
Postat: fre 15 jan 2016, 09:32
av 240janne
Tack så mycket för denna information!
Mvh Janne
Re: B23E tändning till B23A
Postat: lör 16 jan 2016, 02:02
av päpplet
lennarte skrev:Det måste vara ett tändsystem från en 240, då det är "eftermonterat" redan från fabrik. D.v.s det går att "plocka" tändsystem och tillhörande kablar. Det går inte på 740, även om det är samma tändsystem då det är "integrerat" i övrigt elsystem. 240 har det "vid sidan om" övrig el.
Mvh
Lennart
740 med B230A har tändsystemet löst och det är inte många kablar heller. Sitter bara mellan fördelaren, tändmodulen och tändspolen och B230A har ju blockfördelare som på 240